oljor på bönans yta

Tobiemme

Well-known member
jag och Englund funderade idag kring orsakera kring existensen av oljor på den rostade kaffebönans yta. beror det på rostningsgrad eller åldring. eller både och?
jag har inte riktigt hittat några bra och entydiga svar på nätet men någon här kanske vet mer? Och kan olja på ytan säga något om bönans/rostningens kvalitet?
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Att naturliga oljor tränger ut från bönans inre efter ett bra tag i rosten är ju sant. Att bedöma rostningsgraden (smaker) av bönans färg är också enligt experter farligt. Författarna till boken Coffee Basics skriver bland annat att indonesiska kaffebönor har ett annat pigment än central amerikanska kaffebönor. Detta innebär att om dessa rostas till samma grad så kommer den central amerikanska bönan vara mycket ljusare än den indonesiska.

Vet inte riktigt hur det är med åldrandets påverkan på oljor?
 

Englund

Well-known member
Jo men visst "svettas" väl kaffet om det ligger i rumstemperatur för länge? Har inte undersökt men hade för länge sen en helautomatisk maskin som gick sönder och lagades efter lång tid...när den väl var tillbaka på plats hade bönorna utvecklat en skönt kladdig yta som gjorde att vi valde att inte hälla ner dem i maskinens kvarn...
 

Jemo

Well-known member
jag var i köpenhamn förra helgen och köpte lite kaffe från kontra. det var rostat dagen innan. eftersom kontra har genomskinliga påsar kan man ju inspektera kaffet ganska noga. i en av påsarna jag köpte var det rejält oljiga bönor. först trodde jag att det hade kommit fukt i påsen på något vis, men det vara bara bönorna som svettades ymnigt. ska bli spännande att prova det kaffet.
 

SB

Well-known member
Jag tycker att bönorna tappar den där oljiga glansen efter man fyllt på i hoppern några gånger = Släppt in luft i påsen.
 

zix

Well-known member
Jag tycker att ni ska prova att själva rosta lite! Det blir tydligt på ett helt annat sätt hur oljorna funkar när man har rostat ett tag.

Det är riktigt att oljorna tränger ut vid rostningen, mer ju mörkare man rostar. Men också riktigt att vissa bönor börjar släppa igenom oljorna tidigare (vid ljusare rostning) än andra. Och det är också så att förhållandena vid rostningen - rostmetod och profil - påverkar hur mycket olja som går ut ur bönorna.
Sen kan oljorna vandra in och ut ur bönan, precis som det gör när man oljar trä. Fett vandrar. Ofta vandrar oljorna in i bönan igen efter ett par dagar, men om man lagrar vid högre temperatur så kan de förstås vandra ut på ytan igen.
Det är knappast nån fara att mala oljiga bönor. Om oljan inte ligger på ytan så betyder det ju oftast bara att den är inuti bönan, så kvarnen får den ändå. Möjligen blir det lite lättare för bönorna att fastna på bönhållarens väggar, så att de inte halkar ner i kvarnen när man mal.

Oljorna bär mycket av kaffets smak, och de är flyktiga. Uppåt 400 olika smaker finns det i ett färskrostat kaffe, det mesta av dem sitter i de flyktiga oljorna, och de försvinner alltså ju längre man låter bönorna stå. Svävar väl omkring tillsammans med CO2:n som också går ut ur bönorna.

För övrigt, Tobiemme, du som gillar Åre Hama, så rostade jag nyss upp 300g av den. Det gick fort... jag gjorde oavsiktligt en för mörk rostning av första omgången. Mycket oljigt blev det, och en tydlig smakdragning åt Liberica-hållet. Getost, silo. Jag gillade det skarpt! Har även rostat en mer lagom mellanmörk, stoppad strax innan andra knäpp. Ska prova den i helgen.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp