Del som blev över vid ihopsättning + guck i trevägsventil

amattias

New member
Hej!

Jag råkade köra ånga genom brygghuvudet på min Silvia och sen slutade det komma vatten igenom det. Inspirerad av en annan tråd och av expediten på kaffemaskinen skruvade jag loss magnetventilen och tittade och den var igentäppt av massa grått guck. När jag satte ihop det hela igen kan jag eventuellt ha fått en del över, jag är inte säker. Därav två frågor:

1) Vad var det för grått guck som täppte igen ventilen? Jag fick bort det mesta men antagligen inte allt och ser inte riktigt fram emot att mitt kaffevatten ska blandas med gucket.

2) Vad är det för greja på bilden? Borde den egentligen sitta nånstans i min maskin? Det kan vara värt att tillägga att jag fick ett nytt kylskåp installerat idag, så om ni tycker att den ser ut precis som en ny-kylskåps-plastbit kan man ju ana att den inte kommer från kaffemaskinen.

/Mattias
 

Bilagor

  • 20090528108.jpg
    20090528108.jpg
    35.9 KB · Visningar: 86

djneo

Well-known member
Ser ut att vara en skalle från en Nit. Kan inte vara så att kylskåpet har fått ett nit huvutmindre någonstans?
 

Tobbe_L

Well-known member
Hur stor är prylen??
Den ser ut att vara rätt liten.

Det gråa gucket är kalkrester.
Plocka isär magnetventilen o låt delarna ligga i kalkosan o citronsyra.
Då blir de som nya igen ;)
Men är magnetventilen full med kalk så lär resten av maskinen också vara det.
Kanske dax för en stor avkalkning.
 

FabianP

Well-known member
Skulle det vara någon fara att köra ånga genom brygghuvudet? Isf är jag nog illa ute :unsure:

/Fabian
 

Large

Well-known member
Jag tror inte att ånga genom brygghuvudet någon enstaka gång då och då påverkar Silvian menligt.

Däremot att inte avkalka minst två gånger om året kommer definitivt att sända den i förtid till maskinhimlen.
 

hrbrun

Well-known member
Skulle det vara någon fara att köra ånga genom brygghuvudet? Isf är jag nog illa ute :unsure:

/Fabian

Kan någon förklara hur det där går till? Jag lyckades nog aldrig med det under mina Silviadagar.... Vid tempsurfning ingår det att släppa ut överhettat vatten som förångas när det når vanligt tryck, men hur får ni ut ånga genom brygghuvudet....? Det är ju liksom olika utsläpp ur kokaren....
 

GLC

Well-known member
Menar du att t.ex efter du skummat och sedan kör vatten genom brygg-gruppen så ångar det ut pga hög temperatur?
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,356
Senaste medlemmen
Marsian
Topp