Iskaffe/latte utan socker

Magnuz

Active member
Hej alla!

Nu inför sommaren så är det ju dags för islatte igen, hur tycker ni man ska lösa det om man inte vill ha socker i kaffet, jag har aldrig socker i min latte men just islatte kan smaka skumt utan något sött. Kan man kanske ha lite grädde i (för oss som inte är fettskrämda). Sötningsmedel är helt uteslutet...

/Magnus
 

wesaft

Well-known member
Äh, häll i lite socker eller en god syrup. Drick det som du tycker är gott.
Haha, min syster har socker i min finaste cappuccino, även om mjölken smakar så sött o gott :p

Ät lite mindre av något annat under dagen så blir det ändå energibalans. Testa med grädde om du är nyfiken på det, låter gott.
 

Magnuz

Active member
:) Visste jag skulle få ett sånt svar.... Socker är starkt beroendeframkallande och har inget med energibalans att göra.... Ska nog ta en sockerfri islatte och äta päronsplitt till :) Skojar bara lite, men tack för svar!!
 

Englund

Well-known member
Iskaffe är grymt gott utan socker, så det kan rekommenderas! Däremot tycker jag personligen att islatte blir lite fadd i smaken utan sötning, så där brukar jag använda syrup eftersom det är lättare att blanda i än socker...
 

GLC

Well-known member
Japp, syrup ftw, men där har du antagligen något sötningsmedel istället. Ät en varierad kost så kommer inte sötningsmedel eller socker i syrup att påverka något alls.
 

peephole

Well-known member
Jag skulle gärna vilja ha ett recept på Iskaffe/latte utan socker då jag har diabetes.
 

wesaft

Well-known member
GLC, Toranis syrups är det inget sötningsmedel i, det är mer som flytande socker skulle jag säga, hehe.

Så här gör jag:
Ta många isbitar
Brygg en dubbel
I med mjölk
En skvätt syrup (vanilj eller choklad är nog vanligast)
Skaka
Servera

edit: peephole, många isbitar, espresso, skaka, drick :p
 

Englund

Well-known member
Jag skulle gärna vilja ha ett recept på Iskaffe/latte utan socker då jag har diabetes.

Iskaffe är världens smalaste sak att ordna: Brygg ett riktigt bärigt/fruktigt kaffe, riktigt starkt för att kompensera den utspädning som isen ger. Använd gärna presskanna/aeropress för att göra ett starkare kaffe, då det är svårare att ådstakomma detta med vanlig bryggare. Fyll ett glas till hälften med is och häll kaffet över...
 

Musikarfelix

Well-known member
Latte med is

7-8g espressokaffe, finmalet
3-3,5 cl vatten
2 dl standardmjölk
2 cl karamellsirap
3 istärningar

Brygg en espresso ner i en liten kanna med pip, häll espresson ner i en mixer tillsammans med mjölk, istärningar och sirap. Mixa tills konsistensen är krämig, häll upp i ett kylt glas.

Alternativt använd en shaker.
 

Musikarfelix

Well-known member
Ett tips, använd inte robusta i latte med is.

*Tyckte att smaken av robusta tog alldeles för mycket plats. Pröva något fruktigt och sött kaffe, såsom Yirga.
 

Magnuz

Active member
Jo hur man gör Iskaffe vet jag, nu var det utan sock eller sötningsmedel som jag var ute efter? Får väll köra skummad grädde och isbitar i helt enkelt...
 

svartvest

Well-known member
Dammar av denna tråd.

Jag gjorde en islatte, inför SHL matchen igår(sorgligt jag orkar inte prata om det)...och den smakade..riktigt dålig...gjorde som jag alltid har gjort ja med lite syrup. men jag har nog förändrat min smak efter ha bryggt 5-6 liter kallkaffe denna vår...

Fråga är det någon som kokar sin egna syrup? Av bär typ...på WBC är det många som har sin egna syrup till signaturdrinken...recept?? Ju mindre socker destå bättre...
 

hne

Well-known member
Men, det är ju just sötman i sockerlagen du vill åt. Vill du skära ner på socker får du antingen använda mindre i kaffet, brygga kaffet så det smakar bra utan socker eller hålla till godo med mystiska sött smakande kemikalier (typ steviaextrakt, vanillin, sucralos, ...).

Sockerlag kokar man med lika delar socker och vatten tills sockret löst sig. Låt svalna och krydda med något du gillar. Vill man ha den tjockare och sötare kan man gå upp mot två delar socker på en del vatten men då är det bra att tillsätta lite glukos eller fruktos för att minska risken att den fäller ut sockerkristaller. Kokar du lagen till 126°C får du typ polkagris när den svalnar, förutsatt att du vänt ner tillräckligt med luft.
 

svartvest

Well-known member
Visst du har rätt hne det är sötman man vill åt och bättre med socker än massa kemikalier. Sedan finns vill man hitta den bästa kombon med sötma men samtidigt inte sliskig den där balansen...målet är att bjuda på en drink som inte "känns" söt men ändå är det...

Svårt att beskriva, nu skall jag hem och sätta på grillen!! Trevlig helg på er...
 

henrik82

Well-known member
Testa att göra sockerlagen på råsocker istället för vitt socker, det är inte lika söt men ger ändå sötman man vill åt :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp