stanga av eller stänga på?

abbejaco

Member
en gammal kär fråga! kan man stänga av sin maskin i veckorna om man nu bara har cafeet öppet på helgerna? Eller hur är det med ryktet att stora mängder kalk då avlagras på otillgängliga ställen...? Maskinen är oisolerad och strålar mkt värme(faema urania 1956) varpå kylarna i rummet får arbeta extra. Kanske marginella problem. Har hört att någon på forumet en gång gjort beräkningar på detta. tacksam för input mvh abbejaco
 

Stadler

Well-known member
Om du kör maskinen i ett cafe har du kanske avhärdare och då blir det väl ingen kalkavlagring.
 

Marv

Well-known member
Kalket fälls ut när vattnet har värmts upp, inte under uppvärmningen. Mängden kalk som fälls ut beror på vattnetshårdhet samt hur mycket vatten som byts ut i och med att du tämmer kokaren , tex genom tevatten. Jag tycker absolut att du skall sätta den på timer, det sparar både pengar och miljö. Om du inte är i behov av att utnyttja hela koppvärmararfunktionen skulle du kunna isolera hela eller delar av kokaren för att ytterligare få ner uppvärmningen til omgivningen.

Kalkavlagringar får du ALLTID i maskinen, men det går att styra hur fort de växer till, med en avhärdare tar det längre tid. Men kom ihåg att denna måste regenereras med jämna mellanrum och maskinen måste avkalkas i alla fall med jämna mellanrum.
 

abbejaco

Member
ett tack samt språklig korrektion för nordligare breddgrader

ok tack för det, det blir timer idag. vilken isolering använde man? och har någon ett gott förslag på regenereringsintervall för avkalkaren? vi brukar göra det ca 1 gång per år vilket inte är så ofta...
och nu till den språkliga korrektionen. precis som några uppmärksamma individer uppmärksammat heter det alltså inte "stänga på", utan "sätta på"! precis som det inte heller heter "såga på" utan.... ja just det... vi får vända oss till nordsvenska akademien som säkerligen håller med en korrekt lösning. Däremot heter det faktiskt "halvdansk". Ett ytterligare inlägg är det om djuret "säl" som i vissa regioner felaktigt uttalas "seeel" och som i pluralis lätt förväxlas med "selar" när det egentligen borde heta "sälar". Förvirrande men egentligen inte direkt kopplat till kaffe även om man blir sugen på en kopp eller som det heter i mina regioner "en flabbfull". mvh abbejaco
 

Marv

Well-known member
jag skulle kolla med tillverkaren av avhärdningsutrustningen hur ofta en skall regenereras, det beror på storlek, hur mycket den används samt av hur hårt vatten som används. 1 ggn per år låter litet. Avkalkning bör ske 1-2 ggr per år om man har avhärdare som fungerar.


ok tack för det, det blir timer idag. vilken isolering använde man? och har någon ett gott förslag på regenereringsintervall för avkalkaren? vi brukar göra det ca 1 gång per år vilket inte är så ofta...
och nu till den språkliga korrektionen. precis som några uppmärksamma individer uppmärksammat heter det alltså inte "stänga på", utan "sätta på"! precis som det inte heller heter "såga på" utan.... ja just det... vi får vända oss till nordsvenska akademien som säkerligen håller med en korrekt lösning. Däremot heter det faktiskt "halvdansk". Ett ytterligare inlägg är det om djuret "säl" som i vissa regioner felaktigt uttalas "seeel" och som i pluralis lätt förväxlas med "selar" när det egentligen borde heta "sälar". Förvirrande men egentligen inte direkt kopplat till kaffe även om man blir sugen på en kopp eller som det heter i mina regioner "en flabbfull". mvh abbejaco
 

AA

Skottjägare
.... 1 ggn per år låter litet. Avkalkning bör ske 1-2 ggr per år om man har avhärdare som fungerar.

Som ett litet inlägg i debatten så gjorde jag en total renovering av en maskin som stått på 365 dagar om året i 7 år med standardfilter som regenererades 1 gång per år och som matats med malmövatten och i kokarna fanns knappt några spår av kalk överhuvudtaget.

1-2 ggr per år för avkalkning låter mycket. Skulle vara kul att veta nån som gör det så ofta. Låter mer som ett intervall för regenerering.

Sen är det givetvis bättre att göra det ofta än aldrig.

Lycka till!

/AA
 

Marv

Well-known member
Som ett litet inlägg i debatten så gjorde jag en total renovering av en maskin som stått på 365 dagar om året i 7 år med standardfilter som regenererades 1 gång per år och som matats med malmövatten och i kokarna fanns knappt några spår av kalk överhuvudtaget.

1-2 ggr per år för avkalkning låter mycket. Skulle vara kul att veta nån som gör det så ofta. Låter mer som ett intervall för regenerering.

Sen är det givetvis bättre att göra det ofta än aldrig.

Lycka till!

/AA

Det låter som om det är en ruskigt effektiv avhärdare. Med tillräckligt mjukt vatten är det möjligt.
När jag bodde i stuga med egen brunn hade vi en avhärdare som regenererade sig ajtematiskt var 3-4 mån. Men som sagt jag skulle kolla med leverantören av avhädare hur ofta den behöver regenereras,
Home-barista folket rekomenderar följande
http://www.home-barista.com/espresso-machine-cleaning.html

En lååång diskussion om just vatten och mineraler finns på

http://www.big-rick.com/coffee/waterfaq.html

mha de artikeln och hårdhetsgrad efter avhärdare och beröknad användning och inställning på maskinen kan man räkna på hur ofta det är lämpligt att kalka av maskinen.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp