Hur lång tid tar det för er att skumma mjölk?

sannispannisen

Well-known member
Ungefär 2 dl mjölk. (har ingen aning om hur mycket ni använder men jag brukar köra nåt sånt)

Och vilken mjölk funkar bäst? jag tycker att röd mjölk funkar bra.
 

sannispannisen

Well-known member
Okej, för jag testade att också köra på runt 5 sek och då blev det ju nästan "artmjölk"
annars brukar det bli för tjockt och det innebär då att man skummat för länge eller?
sen måste det vara bra tryck va?
och jag tror att det är hyffsat tryck i min lilla maskin, ju längre man väntar med att skumma desto bättre blir det verkar det som.
 

duenorth

Well-known member
Nu har ju hrbrun en Dalla Corte Mini som har lite bättre flås än lite billigare maskier som silvia. Själv har jag en silvia och efter 5 sec så är man inte i närheten av någon temperatur på mjölken. Är inte hemma nu men kan kolla hur lång tid det tar ungefär på en silvia.
 

sannispannisen

Well-known member
haha jag kom precis på det, mjölken skulle knappt bli ljummen med min maskin på 5 sekunder.
vet inte hur jag tänkte där.
men jag är inte så bra på det här med skumning, och jag verkar ha lätt för att koka mjölken så den smakar blä.
 

sannispannisen

Well-known member
Okej men om ni skulle köra lite längre, skulle skummet bli tjockare och drmed inte gå att göra nåt snyggt med?
 

Tobiemme

Well-known member
går man mycket förbi 6 sek på min maskin börjar mjölkens proteiner ganska snabbt att gå tillbaka från krämig konsistens till blask. varmare och varmare blask...
 

sannispannisen

Well-known member
hur många sek tror ni det tar med min lilla gaggia evolotion? såg en you tube video på en person som fick till ett bra skum med den.
 

Sunschein

Well-known member
Jag har faktiskt inte tänkt på hur lång tid det tar att skumma mjölk med Silvian, får kolla det imorgon. Det tar dock betydligt längre tid än vad det tar för dessa kraftiga maskiner nämnda ovan som fixar det på 5 sek ;D
 

sannispannisen

Well-known member
MÅSTE man ha en riktig kanna?

Jag har bara ett såkallat köksmått, den är djup och har hällpip. Fast inte som en riktig kanna.
 

Sunschein

Well-known member
Det lär ju helt klart underlätta med en riktig kanna. Vet inte riktigt hur ett sådant köksmått ser ut, men det känns som att det kan bli lite svårt att få till någon bra virvel i ett sådant.
 

Fridolf

Well-known member
Jag använder grön mjölk. Bor i norrland, så grön = röd. Väldigt förvirrande för en som är uppvuxen med arla.
 

Musicman

Well-known member
Men jösses - 5 sekunder - är ni säkra?:) min maskin är ju på intet sätt ett monster och jag kör fortfarande med termometer för att ha koll på när jag passerar 37 grader - sen tar det ju ytterligare ett litet tag innan jag är upp och nosar på 60-65 grader....Måste hem och ta exakt tid...:lol:
 

mts

Well-known member
sen min silvia fick fnatt så tar 2dl mjölk sisådär 15s om den är surfad ordentligt. i 0.35l-kannan skall tillägas, i 0.6l tror jag nästan att det skulle gå fortare eftersom mjölken får mer rum att virvla i, tveksamt om pipen går ner i den dock med så lite mjölk.
 

Zalve

Well-known member
Jag körde lite drygt 2dl på min Brasilia Cappuchino, från 8 till 63 grader. Det tog iaf dryga 20 sek.
Nu har jag lite mindre öppning på munstycket för att få bättre microskum, men 5 sek ??
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp