Rancilio Classe 8 S 1gr

Musikarfelix

Well-known member
Hej!

Har tittat på en semiautomatisk Rancilio Classe 8, 1-grupps för hemmabruk. Den säljs ju som "resturangmaskin", så den blir ju lite svårare att få tag i. Vet ni vem som säljer denna typ av maskin?

LnvPmWTFE.jpg

Rancilio Classe 8

Eller är det helt galet med en sådan stor maskin för hemmabruk? Skulle den här vara ett bättre alternativ?:

NyoKkcbBJ.jpg

Rancilio Classe 6

Epoca finns ju också, men tycker det är väldigt mycket plast.
 

FabianP

Well-known member
Overkill, finns det ordet ens? :)

Men att det får plats 30 koppar på den kommer nog få folk att lyfta på ögonbrynen. Får väl utgå från priset och se vad som finns mer i den prisklassen, för jag antar att det är för mycket pengar för att man skall ångra sig i efterhand.

/Fabian
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Redan tröttnat på Silvian? ;)

Tror nog att du kan få Kaffegrossisten att ta hem en maskin åt dig om du skulle kunna slanta upp för den; har för mig att grosshandlar'n är Rancilios agent i Sverige. Eller nå't...

//Stefan (som sneglade på Epocan ett par gånger när Silvian stod på bänken hemma; snygg i mina ögon)
 

Musikarfelix

Well-known member
Nej nej, har verkligen inte tröttnat på Silvian!

Men försöker komma fram till vilken maskin man skulle kunna
spara ihop lite pengar till i framtiden, förverkliga drömmen om
sisådär 5-10 år.

Sneglade först på Synesso, när jag fick priset svart på vitt så kom
jag fram till att den var i en prisklass för sig. GS3:an är också snygg,
halva priset mot en Synesso, men fortfarande svindyr.

Eftersom jag trivs så bra med Silvia och att Rancilio säljer väldigt
prisvärda och snygga maskiner har jag börjat snegla på dem.

Varför jag nämner Classe 8 är för att utförandet är helt i rostfritt stål,
kollar man lite närmare på Classe 6 så är hela bakdelen plast. Men jag
undrar vem, vem använder 2 ångrör på en 1-grupps maskin?

Så fort jag får priser kanske det blir lite lättare att se vad man bör välja.
 

hrbrun

Well-known member
Det är väl bara att börja spara, för om 5-10 år kommer det att vara nya maskinmodeller på marknaden. Ingen ide att sikta på någon särskild modell väl...?!

Men dubbelkokare med PID och fast anslutning är väl ett bra riktmärke? ;)
 

mts

Well-known member
izzo alex duetto är värd att kika på, det gör jag :)
att köpa ett sånt där monster för hemmabruk känns bara omotiverat imo.
 

Musikarfelix

Well-known member
Jag mailade kaffegrossisten och fick som svar att maskinen (classe 8) skulle kosta 28990:-, vilket var ett pris jag var beredd på. Man får ha i åtanke att vissa köper en motorcykel, andra en hemmabio och jag köper en kaffemaskin!

Sedan får man också ha i åtanke att jag försökt motivera Synesso eller GS3, vilket varit hopplöst. Nästa maskinköp jag gör, vill jag ska vara problemfritt med stor kapacitet, design och en robust känsla.

Hade gärna sett "te-funktionen" i Classe 10, där 4 olika förinställda temperaturer finns beroende på tesort. Maskinen ska som sagt användas mycket till te, därför känns en stor tank som en självklarhet.

Jag gillar Rancilio's design på deras ångrör, snygga och funktionella. Till skillnad från Silvia så får maskinen plats med många koppar (dricker gärna espresso, cappuccino och latte vilket innebär en hel del koppar och glas) och att den har en superstor koppvärmare.

Nu vet inte jag om det gäller S-modellen, men de andra modellerna ska ha preinfusion.

Verkar vara en grymt fin maskin, med många roliga funktioner. Förhoppningsvis står den hemma hos mig en dag, då blir det många fina bilder!
 
Topp