Uppsala: Ny italienare på sysslomansgatan

Jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter av det nyöppnade, hyperitalienska espressohaket på Sysslomansgatan, Waynes gamla lokaler. Snett mitt emot V-dala, bredvid Rosa Pantern. Vad jag vet har stället inget namn än.

Första besöket.
Dubbel espresso + cappuccino till damen. Italienska bakverk i miniatyr.
Det första kvalitetstecknet kom när baristan fixade kaffet. Espresson som rann ur maskinen såg i mina ögon perfekt ut. Härligt tjock crema, fina råttsvansar. Men baristans krav var uppenbart högre än mina. Kaffet hamnade i slasken, kvarnen ställdes om och en ny kopp levererades, komplett med tigerfläckar och hela köret. Cappuccinon serverades med äppel-art. Båda kopparna var perfekta. En rostning från ett familjeföretag utanför Neapel används, baserad på 7 olika bönor. Lite syra och trevliga chokladiga toner. Balverken är små, men genuint italienska och supersöta. Någon form av rulle med kaffekräm och en minismördegsgrej med nötkräm inmundigades.

Andra besöket
Salamifocaccia, läskeblask, bakverk och enkel macchiato.
Eftersom det här stället har en snudd på bisarrt italiensk framtoning, och redan verkar ha blivit träffpunkt för Uppsalas italienare, serveras naturligtvis en magnifik focaccia. Fantastisk salami, vällagrad taleggio och kryddiga, inlagda grönsaker samsas mellan sagolika, tunna bröd. Den mest italienska av alla drycker (som inte innehåller alkohol eller koffein) dracks till: menta. Bra mintläsk är ju knappast något man är bortskämd med i Sverige. Återigen perfekt kaffe, och ett supersött litet bakverk med vaniljkräm och mandel.

Detta är ett ställe att vallfärda till!

Espresso 10/15 kr
Cappuccino 20 kr
Macchiato 15 kr
Focaccia 45 kr

:coffee:
 

treefinger

Well-known member
Grymt roligt att det äntligen kommer ett vettigt café. Aggressiv prissättning också!

Hoppas nu att de håller standarden. Ska definitivt gå dit och testa när jag har vägarna förbi.

Återkommer
 

Musikarfelix

Well-known member
*cappuccino
*macchiato

Heter det väl?

Annars verkar vara ett fin fint ställe som är värt ett besök i sommar!
 

Musikarfelix

Well-known member
Jodå, är beredd att hålla med. Bara trött på ställen i stan som envisas med att stava fel, ingen resturang stavar ju fel på fisck liksom?

Här på forumet spelar det mindre roll, så jag ska inte envisas med att påpeka "balverken" också...
 
Ingen stavar fel på fisk, eftersom det är ett väletablerat ord i svenskan, som följer svenska stavningsregler. Det gör knappast cappuccino. Än. Återstår att se om det går samma öde till mötes som tape och ambulance och alla andra lånord. Ett ord som restaurang är ju inte heller så lätt att stava...

Nåväl, skit samma. Nog med larvdiskussion där, hoppas jag.

Låt den här tråden handla om Uppsalas bästa espresso istället!
 

Marv

Well-known member
låter som ett givet stopp om man är i uppsala, har det ngt namn ellee adress ?
 
Eftermiddagskaffet (dubbel) satt som det skulle, och dessutom bjussades det på jordgubbar.

Adressen är Sysslomansgatan 9.
 
"Är det verkligen så bra? Kul i så fall! "

Nja, Vardein är kanske snäppet vassare, mest för att de varierar sig. Men de kan inte mäta sig med atmosfären,
 

erikb

Member
Jag har också varit förbi detta ställe nu: bra kaffe!

Stället har en uttalad italiensk stil - det var också ett medvetet val sa de. De hade gjort lite efterforskningar på andra orter och de ställena går bra rent ekonomiskt. Det är bara att hoppas att det håller. Uppsala är inte riktigt (ännu) inkört på ståcafé.


Som synes, test gjordes på cappuccino och latte, med focaccia. Frukost, ja...
 

Coffeehead

Well-known member
Ser mycket bra ut, kanske att man skulle ta en dagstripp till Uppsala i helgen och testa. Vad har de för öppettider på lördag respektive söndag?
 

erikb

Member
Det var just det... jag kan inte fatta att jag glömde fråga. Det fanns inga skyltar som talade om öppettider - eller namn på stället för den delen!
 

TTobbe

Well-known member
Jag gissar att dom har öppet varje dag ganska normala tider. Helgen som var satt det en lapp stängt på grund av sjukdom.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp