Vad gör jag fel? Rotationspump suger ej vatten?!

kellyk

Well-known member
Efter en lång tids frånvaro skulle jag starta upp min Faema E98 i dag, den har stått oanvänd nån månad och vattentanken var tom. Jag får inte pumpen att suga in vatten. Vad gör jag fel och hur löser jag detta?
 

Bjarne

Well-known member
Går(roterar) pumpen, eller låter det som det tar emot? Jag har haft stora problem med kalk i mitt vatten som fått pumpen att "låsa sig" ibland, men med lite start/stop så kör den igen. Blir bättre med avkalkning.

I annat fall vet jag inte vad det kan vara. Min Quick Mill Vetrano kan få för sig att "gurgla" lite om det kommer in luft i slangen, men det rinner alltid igenom på nå't sätt.
 

Pac

Maskindoktorn
Mottryck från kokaren är besvärligt för pumparna om de har luft i sig. Har du problemet med varm eller kall kokare?
 
C

crema

Guest
prova att lyfta upp dunken så att du får lite tryck till pumpen så kanske du kan "putta" bort luften.
 

Bjarne

Well-known member
Kan man med lite röradaptrar koppla vattenslangen mot kranen och försiktigt vrida på lite tryck utan att göra en "fast-vatten-koppling"?
 

iZappa

Well-known member
Prøv å koble av vannslangen fra pumpen. Sug inn vann i slangen med munnen og koble den på igjen. Åpne begge steamarmer slik at luft kan slippe ut. Start maskinen.

Dette bruker å fungere. Men det kan være veldig vanskelig å få rotasjonspumper til å suge vann etter at de har fått luft inne i systemet. Typisk problem når man kjører fra ekstern vanntank. Lykke til.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp