Compak K3 Touch beställd!

Englund

Well-known member
Du får avlägga rapport när du får din nya fina kvarn och säga om du tycker den motsvarade vad du såg på bilderna...
 

Agathorn

Well-known member
ojoj! Nu fick jag mail om att den är på väg! Tog inga 2 veckor som "utlovat" :)

Jepp jag avlägger rapport om utseende och funktion!
 

Agathorn

Well-known member
Har man otur eller vad? Fick hem kvarnen rätt tidigt ändå, men den var svart metallic och inte silver metallic som utlovat *suck*.
Lite "komiskt" i sammanhanget också så fanns en skalpell med utdraget blad i mitten av all skumplast, tur jag inte skar upp hela armen! Ja och så var ena foten av på kvarnen också så jag hade fått skicka tillbaka den ändå.
Får se hur Caricon hanterar detta. Inte fått något definitivt svar ännu.
 

hrbrun

Well-known member
Hmmm, många komplikationer där. Låter lite märkligt, alla turer kring din kvarn.

En vass kniv borde ju inte ligga där och blänka. Har inte Compak några som helst rutiner för sin kvalitetskontroll? Låter nästan som "glaset i kycklingen"........
 

Agathorn

Well-known member
Ja skumt minst sagt!

Och det var i en större kartong utanför Compaks, packad av Caricon, som kniven låg i. Och skalpell är väl fel ord, men en sådan där packkniv du vet, med rakblad.
 

theseal

Kaffeterroristen
hmm, verkar gå troll i grejjerna för dig.

Själv är jag sugen som fan på två likadana kvarnar hemma, K3:an står högt i kurs.

Dock förväntar jag mig ett ramaskri från den icke kaffedrickande delen av familjen om jag skulle presentera den briljanta iden att köpa två nya kvarnar för 8800 :)


anyhow så ser jag fram mot din rapport.
 

Agathorn

Well-known member
hmm, verkar gå troll i grejjerna för dig.

Själv är jag sugen som fan på två likadana kvarnar hemma, K3:an står högt i kurs.

Dock förväntar jag mig ett ramaskri från den icke kaffedrickande delen av familjen om jag skulle presentera den briljanta iden att köpa två nya kvarnar för 8800 :)


anyhow så ser jag fram mot din rapport.

Hehe ja man får köra det gradvis. köp en kvarn nu och önska dig nästa kvarn i present? Eller del av den :)

Kan säga att kvarnen var mindre än jag trodde fast kändes riktigt stabil. Dom få sekundrarna den var uppe på bordet innan jag packade ner den igen.
 

mts

Well-known member
hmm, verkar gå troll i grejjerna för dig.

Själv är jag sugen som fan på två likadana kvarnar hemma, K3:an står högt i kurs.

Dock förväntar jag mig ett ramaskri från den icke kaffedrickande delen av familjen om jag skulle presentera den briljanta iden att köpa två nya kvarnar för 8800 :)


anyhow så ser jag fram mot din rapport.

vadå, två k3:eek:r är ju endast marginellt större än en k6a :)
 

Agathorn

Well-known member
Fick äntligen hem kvarnen idag. Silver och oskadd (så när som på en plastplopp som låg löst i kartongen, skulle sitta där man ställer in malningsgraden).

Jag provade att mala och det gick bra, dock så blev det på tok för grovmalet så jag ställde ner malningsgraden en bit. Då började den mala klart saktare och stora kuber av kaffe kom ut. Alltså extremt klumpigt. Och klumparna var stenhårda och alla var i kuber, lika stora.

Jag provade att dra en shot på det och det var fortfarande på tok för grovmalet (8 gram rann igenom på cirka 8-10 sekunder).

Jag drog ner malningsgraden ytterligare, men då började det låta mycket skumt ifrån kvarnen, som att något satt fast mellan malskivorna och inget kaffe kom ut ifrån den. Jag har provat fram och tillbaka (750 g bönor) men den vägrar mala fint nog för en dyglig shot. Bästa tiden jag fått till ligger på 12-15 sekunder ungefär på en shot. Sedan slutar den helt att mala.

Vid inställning 33 ungefär så slutar den mala. Jag har skrivit till Caricon där jag beställde den, får se vad dom skriver. Detta är ju 3:e kvarnen dom skickat till mig nu.

Någon som har tips? Jag har inte vågat skruva isär kvarnen med tanke på garanti ännu ska tilläggas.
 

Englund

Well-known member
Vanligast felet man gör med Compaken är att man ändrar inställningen för mycket varje gång. Espresso-skalan ligger på ca 1 cm fram och tillbaka från det grövsta till det finaste. Att göra större ändringar än två mm i taget blir inte bra, förutsatt att man ligger någorlunda rätt från början.

En annan sak är, som på alla konsumentkvarnar, att lite kaffe är kvar i loppet efter avslutad malning. När man sedan ändrar inställning så får man lite kaffe av den gamla inställningen innan det nya kommer..

Så kort och gott: Gör små små justeringar av malgrad och kasta bort de första grammen som kommer ut om du ändrat inställning. Man behöver alltså inte kassera något kaffe när man väl hittat rätt inställning, utan bara när man labbar...
 

Agathorn

Well-known member
Vanligast felet man gör med Compaken är att man ändrar inställningen för mycket varje gång. Espresso-skalan ligger på ca 1 cm fram och tillbaka från det grövsta till det finaste. Att göra större ändringar än två mm i taget blir inte bra, förutsatt att man ligger någorlunda rätt från början.

En annan sak är, som på alla konsumentkvarnar, att lite kaffe är kvar i loppet efter avslutad malning. När man sedan ändrar inställning så får man lite kaffe av den gamla inställningen innan det nya kommer..

Så kort och gott: Gör små små justeringar av malgrad och kasta bort de första grammen som kommer ut om du ändrat inställning. Man behöver alltså inte kassera något kaffe när man väl hittat rätt inställning, utan bara när man labbar...

Jag visste inte att man kunde "shoka" själva maskinen när man är på inställning 35, är ju en bit ner till 0 (enl. skalan i alla fall).

Tack för tipset, jag ska prova det ikväll då, med mikrojustering. Men enl. vad jag provat nu så är det antingen på tok för grovmalet el. inget kaffe ut kvarnen alls, följt av ett mycket skumt ljud ifrån kvarnen.
 

Englund

Well-known member
Om du väl "chokat" maskinen skulle jag tagit ur den övre malskivan och dammsugit/rengjort. Du spar många misslyckade skott om du gör det...
 

Agathorn

Well-known member
Om du väl "chokat" maskinen skulle jag tagit ur den övre malskivan och dammsugit/rengjort. Du spar många misslyckade skott om du gör det...

Aha okej, ja det får jag göra då.

Verkar som att jag får till malningsgraden bättre nu, inte helt 100 direkt, rinner väldigt ojämt ur spoutsen också.

Varför ska jag dammsuga/rengöra förresten? Hamnar det kaffe där som är ivägen eller?
 

Englund

Well-known member
Det kanske inte är nödvändigt varje gång, men min erfarenhet är att när man malt så fint att kvarnen inte längre skickar ut något kaffe så är det svårt att få igång den optimalt utan att rengöra. De små kornen lägger sig i vägen...det släpper förvisso efter ett tag, men då är det snabbare (och kostar mindre kaffe) att öppna upp och rengöra lite...
 

HeMo

Well-known member
Jag visste inte att man kunde "shoka" själva maskinen när man är på inställning 35, är ju en bit ner till 0 (enl. skalan i alla fall).

Tack för tipset, jag ska prova det ikväll då, med mikrojustering. Men enl. vad jag provat nu så är det antingen på tok för grovmalet el. inget kaffe ut kvarnen alls, följt av ett mycket skumt ljud ifrån kvarnen.

Lämplig malningsgrad för espresso bör ligga ungefär där "aluminiumknappen" pekar rakt fram. I alla fall har jag för mig att det står så i intruktionsboken och det stämmer bra på min. På min kvarn är det vid 42 - 43 på skalan, men det kan säkert variera mellan olika exemplar.

Som Englund skriver, när man väl hittat rätt behöver man inte göra några stora justeringar förrän man byter bryggmetod.
 

FabianP

Well-known member
Och om man byter mellan bryggmetoder, är det minst sagt lämpligt att sätta någon form av markering på kvarnens kropp respektive "skivan" man justerar malgraden på. :)

Att kunna justera mellan grovt<->fint så snabbt och smidigt som på Compaken är verkligen guld värt, iaf för mig som gärna kör en presskanna då och då!

/Fabian
 

Agathorn

Well-known member
Drog en dubbel imorse och det låg kanske på 35 sekunder, så det var rätt ok. Fina mussvansar också som jag aldrig kunde få till med min Gaggia MM. Så himla skönt och praktiskt också med en sådan här större kvarn! Synd bara att mitt handtag inte kan vila på egen hand på stödarmarna på kvarnen, men det är ju en petitess! Ja och så en del slitmärken på den polerade ytan också på ena sidan, lite synd då det inte är jag som åsakat skadan.

Allt som allt är jag nöjd nu!
 

Agathorn

Well-known member
Ska tilläggas att jag fick 1,5 kg gratis kaffe av Caricon som kompensation för strulet som uppkom med felleverans och fördröjd leverans. 2 * 250 g J&N bönor och 1 kilo italienskt. Ser fram emot att bönorna får träffa Mr. K3 ;=)
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp