SnabbRenovering: Francis Francis

Pac

Maskindoktorn
Det trickiga är att få rent guckan, utan att maskinen försvinner.
Så sant så sant. Vi körde med två olika lösningar. En stark som vi körde portafilter i och en svag som aluminiumdelarna fick tvättas i. Lägger man aluminiumen i en stark lösning så försvinner den.:cool:


Varmt vatten, såpa och pully och massa olika borstar för att peta och gno bort den tjärliknande guckan.
Eller så använder man ultraljud.:)

CRW_9874.jpg

Silikonpackningarna måste man vara ytterst försiktig med. De är enkla att riva sönder om man går för hårdhänt fram.:(
 

Pac

Maskindoktorn
Väck med Shower screen och gräv vidare mot epicentrum...

CRW_9885.jpg


Huston, we have contact!

Så här såg det ut... :(

CRW_9886.jpg


CRW_9887.jpg
 

Marv

Well-known member
kanske skulle kalka av den vi har på jobbet, den är nog aldrig avkalkad....:eek:hmy:
 

Pac

Maskindoktorn
Var försiktig med avkalkningen. Jag vet inte vad man skall använda på en aluminiumkokare. De vanliga medlen kan frätas sönder kokaren. Det kan altså göra mer skada än nytta om man inte har de rätta medlen.

Här är kokaren efter rengöring.
CRW_9890.jpg

Denna bild skildrar skilnaden på två olika tvättlösningar. Den vänstra delen av kokaren(med värmespiralen) har varit ca 30 sekunder i den normalstarka lösningen. Den högra delen av kokaren har legat i den svaga lösningen i 20 minuter. Lägg märke till glansen på aluminiumen. Delen med värmaren är betydligt mattare än den andra. Den är altså duktigt anfrätt av bara 30 sekunder...

För att slippa bekymmer framöver tror jag det är dags för en riktig disclaimer...
Disclaimer: Ta det försiktigt med era aluminiumkokare. De tål inte samma rengöring som koppar/mässings kokarna. De fräts snabbt sönder av vanliga rengöringsmedel.

Det var just av den anledningen vi valde att inte göra den 100% kliniskt ren. Den blev ju ändå 3 miljoner procent renare än vad den var innan. :)
 

Pac

Maskindoktorn
Jag kör med Clean express. Hur citronsyra, kalkosan, med flera tar aluminium får man prova fram. Men som sagt, Aluminium är inte alls lika tåligt som koppar, brons och mässing.
 

Pac

Maskindoktorn
Och så ihop med maskinen igen. :)

CRW_9892.jpg


CRW_9894.jpg

Det gick undan när vi skruvade ihop maskinen. Tyvärr gick det så fort att vi inte fick några bilder på varesig provkörningen eller det färdiga resultatet. :blush:

Sälen, fick du någon bild från när du gjorde kaffe på den?
 

theseal

Kaffeterroristen
nope, tyvärr, batteritorks på kameran och en ägare var sugen på att få hem sin maskin omöjliggjorde det.

Maskinen såg ut som ny efter en runda med Autosol och vax. Vi provkörning så presterade den mycket bra kaffe.

Jag har ännu inte fått någon feedback från ägaren, men det följer.
 

Teddy

Active member
Nu blev jag änna sugen på att ta hem maskinen som står på jobbet för en rejäl omgång.

Lurigt med kaffemaskiner på en stor arbetsplats som bara blivit inköpta utan att någon har blivit utsedd som övermaskinist för att ansvara för skötseln.
 

Pac

Maskindoktorn
Det hoppas jag sannerligen inte att det är. :)

"Använd ett fåtal gånger" stämmer inte alls på den maskinen vi gjorde rent. Den var verkligen välanvänd och helt funktionsoduglig när vi satte tänderna i den.
 

Pjersan

Active member
Fantastisk tråd! Fy ... vad äkligt det var inne i den maskinen....
Jag førsøker skruva isär en likadan maskin. Har tagit bort de fyra skruvarna som håller kokaren på plats, jag har tagit bort shower filteret och fjäderskruven bakom.
Frågan är, hur öppnar jag kokaren? Är det nån mer skruv som ska bort eller är det bara å dra de två delarna från varandra?
 

Pjersan

Active member
Nu är den klar! Ska prova den senare ikväll, men det verkar lovande! Inga partikler kommer ut med vattnet längre!

Hur är det med det där locket en del har skrivit att man ska ha på kaffen. Det har jag inte fått med den här maskinen. Är det nåt man måste ha, eller kan man ha kaffe i filtret som vanligt och tampa och sätta det på plats? Som man gör på alla andra maskiner?
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp