SnabbRenovering: Francis Francis

theseal

Kaffeterroristen
Ett stort antal espressomaskiner pryder ett stort antal svenska kök, vilket givetvis är kul.
Ett betydligt färre antal ägare av ovanstående espressomaskiner klarar av att ratta fram en juste espresso ur sin blänkande statushöjjare.
Ett gissningsvis försvinnande litet antal ägare till ovanstående espressomaskiner har vett och kunskap att rengöra och underhålla sina maskiner....

Det ger oss vid handen att det finns många skitiga espressomaskiner därute som tyvärr inte har producerat vettig espresso....

En herre i min bekantskapskrets fick en Francis Francis i 50 års present, det är exakt 8 år och 6 månadersen.
Vi kallar honom herr X för att skydda de skyldiga.
Herr X lever ett gott liv med stor flott villa, sportbil på uppfarten och gaggenau vitvaror i sitt kök, en Francis Francis i högglanspolerad rostfritt är den perfekta 50-årspresenten då herr X är en livsnjutare.
Herr X tragglar med sin francis francis, herr X skaffar sig en halvdan kvarn och producerar ok kaffe i sin maskin, som gott och väl mäter sig med det mesta kaffet man kan få på byn.

En dag tar idyllen slut, maskinen producerar inte det goda kaffet längre!!!!

PANIK!!


Det är där jag och PAC kommer in i denna story.

Vi snabbrenoverar denna maskin i Söndags em på ganska exakt 2h från "rull till rull"

Maskinen är öht inte rengjord på 8 år och 6 månader och det mina vänner, sätter sina spår.
Francis Francisen är dock en rätt välbyggd maskin med fina silikonpackningar odyl som faktiskt allihopa var klart återanvändbara. ULKA pumpen lämnades orörd och det "enda" som gjordes var en nedmontering och rengöring.

Efter ihopskruvning och polering, ser maskinen, och levererar maskinen, som ny.

Stort tack till PAC för stor kunskap, tålamod och verktyg.

Bilder kommer.
 

Marv

Well-known member
vågar inte tänka på hur den såg ut innan rengöring.
Det kanske är en affärsidé, att regelbundet åka runt och göra service/rengöring på
folks maskiner.
 

Pac

Maskindoktorn
Disclaimer: Det blir ett par riktiga hard core bilder framöver så svagsinta och äckelmagade bör inte titta mer(nej, jag menar inte bilderna på sälen...;))


Vi börjar med en bild på patienten.

CRW_9871.jpg


Skall man hinna med en rengöring/isärtagning på 2 timmar får man vara två; en som mekar och en som plåtar. Här är näven och huvuknoppen på fotografen, sälen, med på bild. :D

CRW_9873.jpg

Ovan syns hur smutsig maskinen var. Mjölkrester och allt på skumröret...:(

Ett smutsigt portafilter:

CRW_9872.jpg
 

Pac

Maskindoktorn
Jag undrar om det inte är straffbart att servera kaffe ur en så smutsig maskin. Borde det inte klassificeras som förgiftningsförsök?
 

stipok

Well-known member
Verkligen hemskt!

Det påminner lite om en del bilder man kan se på blocket under kategorin "renoveringsobjekt" :lol:
 

Spider

Well-known member
Fan va' äckligt. Jag har efterfrågat efter folk som er i min region för just snabbrenovering, men fick inga svar, synd.
 

theseal

Kaffeterroristen
såhär äckligt...
kokaren rymmer gissningsvis nånstans 3dl, 1,5 av dem upptogs av kalk-sörjan i denna burken.
CRW_9888.jpg
 

Pac

Maskindoktorn
Ja det var ingen vacker syn när vi plockat fram den lilla kokaren ur maskinens inre.

Flip the lid, där inne sitter den...
CRW_9876.jpg

Aningen rörigt, men maskinen från höger sida. Kokaren är aluminiumprylen i mitten.
CRW_9881.jpg


CRW_9878.jpg

Smutsigt ångrör och smutsiga fingrar...:blush:

CRW_9882.jpg
 

BT

Member
Jippi! Vilken bildserie. Väntar spänt på resten.
Sådär vill jag göra med min francis också. Hur svårt är det att skruva isär och sätta ihop?
 

theseal

Kaffeterroristen
Jippi! Vilken bildserie. Väntar spänt på resten.
Sådär vill jag göra med min francis också. Hur svårt är det att skruva isär och sätta ihop?

Det var faktiskt stänk-enkelt, maskinen är enkelt och robust uppbyggd. Vi gjorde det på två timmar in alles.

Det trickiga är att få rent guckan, utan att maskinen försvinner.

Varmt vatten, såpa och pully och massa olika borstar för att peta och gno bort den tjärliknande guckan.

Viktigt också att komma ihåg att använda rätt verktyg, man får bara en chans att plocka bort showerscreenen tex, så rätt verktyg och väl rengjorda skrivskallar.
 

Forumstatistik

Trådar
14,657
Inlägg
155,660
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp