Begagnad ECM Giotto köpt & reparerad

Viking

Well-known member
Det är nästan lite pinsamt att skriva den här posten med tanke på att säkerligen fler RK:are ringde på annonsen förra veckan. En ECM Giotto från 2002 inkl en Monteriva M-205 kvarn såldes för 2000 kr på blocket. Jag såg annonsen 09:53 och hämtade den 10:30. Snabba puckar. Det var väldigt klart att maskinen såldes "as-is" och hade enligt utsago i princip varit en oanvänd 40 års-present som inte hade startats de sista två åren och varit använd extremt sparsamt före det. Nästan för bra för att vara sant...

... och det var det.

Maskinen hade nog stått i två år men tyvärr med vatten (eller snarare rester av vatten i kokaren). Första symptomen var att den inte tog in något vatten i kokaren överhuvudtaget. Jag skruvade ner maskinen i pinaler och rengjorde alla steg från vattenintag, pump, solenoid, etc. Inget hjälpte. Det verkade inte vara något elektriskt fel för pumpen lät och skakade. Efter alla försök att hitta felet kopplade jag tillslut loss pumpen och matade den med vatten och försökte starta pumpen - men den lät men inget vatten kom igenom.

Då hittade jag sajten http://ulkapumprepair.blogspot.com/ som föreslog att man skulle plocka isär pumpen. Det lät galet till först men ULKA-pumparna verkar bestå av en spole som skjussar en metallpinne fram och tillbaka i något form av plaströr som skapar trycket. Jag plockade således isär alla rörliga delar, rengjorde dem och pumpen började funka igen: Nästan otroligt!

När maskinen äntligen tog in vattnet insåg jag att ångröret inte funkade bara droppar ur vattenuttagsröret. Då var jag redo att ringa Monteriva och gråta ut och betala vad som än det kunde tänkas kosta bara för att få igång den. Jag provade dock att kalka av den och plockade isär hela ångmekanismen från vakuumbrytare till ångrör och rengjorde samtligt.

Nu funkar ångan fint, vattnet rinner som det ska från vattentaget och maskinen levererar fint kaffe! Det tog dock fem kvällars isärplockning och en vansinnig sambo som inte kunde förstå varför en till espressomaskin behövdes - och framförallt inte en större!

Vad lärde jag mig?
1. Scouta blocket
2. Töm kokaren på vatten när ni ska ställa av maskinen så vattnet inte torkar och äcklar ner hela kokaren inkl vattenuttaget
3. Kalka av maskinerna
4. Funkar inte pumpen - plocka isär den. :)

Nu har jag f.ö. en Silvia över om någon vill ha. 3 månader gammal, två års garanti. Nyskick.
 

lanilani

Member
Bra jobbat! Riktigt ambitiöst, och kul att resultatet blev bra.
Ha ha... kan nästan se framför mig hur du försöker förklara fördelen med en Giotto, bryggrupp E-61 etc etc för din vansinniga sambo som högröd i ansiktet undrar hur kaffeknasig man kan bli utan att behöva söka professionell hjälp... :D
 

Marv

Well-known member
grattis det var verkligen ett fynd....
Det är inte fel att behöva plocka isär maskinen och felsöka i början, då lär man sig ju hur maskinen fungerar.
 

larsa

Well-known member
Bra jobbat.
Jag gjorde också ett kap för några veckor sen på en BFC Pulsante men kom lindrigare undan. Rengöring och avkalkning, sen funkade den perfekt. Tack wesaft för dina fina instruktioner på avkalkning.

Frugan hade bara mindre kommentarer om att den var större än Gaggia Classic, men är nöjd med den fina cappucinon den levererar.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp