Elena caffè Sanremo

Coffeehead

Well-known member
Jag har tidigare framfört min entusiasm för detta kaffe som säljs på Caffè Ugo i Stockholm. När jag var där och fika härom dagen gav Micke mig tips om att rosteriet startat en hemsida med lite historia etc, kul läsning tycker jag och tänkte dela med mig här till er andra som kan vara intresserade av detta kaffe eller bara rent allmänt tycker olika rostningsmetoder är kul. Adressen är www.elenacaffe1863.com

I italien finns det många gamla rosterier med anor och det är något som jag gillar, anor är något som bygger en tradition av det man gör och skapar en känsla. När jag var i Sanremo för ett par år sedan besökte jag Elena Torrefazione och man kunde verkligen känna vingslagen i lokalerna. Att fortfarande efter 140 år arbeta på samma sätt för att i deras smak skapa den bästa rostningen och espresson tycker jag är beundransvärt med tanke på att de bör haft ett och annat tillfälle att fundera över ny teknik etc genom åren och att det inte alltid kan ha varit så självklart att göra just så här.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp