Kaldtraktet kaffe?

Tobias Abrahamsen

Well-known member
Nå som sommeren banker på døren er det på tide å finne en ny kald kaffedikke som skal bli denne sommerens favoritt. Jeg har lest noen steder om kaldtraktet kaffe, og lurer på om noen av dere har erfaring og tips om dette.

Jeg har tenkt å forsøke følgende fremgangsmåte: 60 gram godt filterkaffe blandet i 5 dl vann. Tildekkes og sette i kjøleskaper over natten (?). Filtreres og drikkes med isbiter.
 

Englund

Well-known member
Eller, som jag just drack, en Rwanda Gatsinga Sundried aeropressad över ett glas fullt med is. Kallt, gott och snabbt!
 

martink78

Well-known member
Jag har också funderat på att pröva detta, googlar man på cold brewing coffee så finns det en hel del tips på hur man gör. Verkar ge mycket smak och ett koncentrerat kaffe. Doseringen verkar inte heller så noga.
Även om en del verkar använda det som ett kaffe koncentrat och värma så tror jag att jag väntar tills det blir varmare och testar som iskaffe..
 

Tobias Abrahamsen

Well-known member
Nå har jeg endelig traktet mitt første brygg kaldtraktet kaffe!
Jeg brukte noen gammle Illy-bønner som ble kvernet til omtrent traktte-kaffe (el-brygg). 120 gr. til 1 liter vann. Plastet bollen og lot det stå i kjøleskapet over natten. Malningsgrad og bryggettid skal vist være relativt uvesentlig med kaldbrygging! I dag har jeg silt kaffen gjennom kaffefilter og smakt på drikken!
Kaffen er uten syre og bitterhet. Smaken er intens og kraftig, men kort og uten særlig ettersmak. Den er svært leskende og kan nytes uten sukker eller melk. Det er noen sedimenter i bunnen av glaset.
Jeg anbefaler alle å prøve kaldtraktet kaffe. Neste gang skal jeg forsøke med lystbrendt og fruktig kaffe. Jeg gleder meg!
 

martink78

Well-known member
Jag testade förra helgen genom att brygga i en liten 3 koppars bodum bryggare i ca 14 timmar (samma malgrad som jag brukar ha till press). Det blev helt okej, lite mycket partiklar (filtret var lite otätt) och aningens beskt. Hade rätt mycket kaffe i min (nästan en tredjedel av behållaren) vilket nog var att ta i (försökte bli av med lite gammalt ful-kaffe). Jag drack mitt som islatte, vilket var väldigt läskande, nästan som glass. Underbart med läskande kallt som inte blivit utspätt av is!
Detta lär bli en klar favorit när det är varm ute, skall bara få till ett tätare filter (man kan ju låta det stå och inte dricka sumpen också) och korta bryggtiden lite.
 

Taz_1999

Member
Jag följer bloggen lifehacker.com och häromdagen hade de 10 tips för bättre kaffe. Inget av dessa var väl okända för detta forum, men jag tyckte att kallbryggning av kaffe var intressant. Så jag letade rätt på denna tråd och kompletterar med lite länkar:

Tips 9 - Cold-brewed iced coffe
http://lifehacker.com/5312052/top-10-tips-and-tricks-for-better-coffee

Det tipset leder till denna site:

The internet food association - cold brewed iced coffe:
http://internetfoodassociation.com/2009/04/12/cold-brewed-iced-coffee/

Sedan hittade jag flera trådar även här:
http://riktigtkaffe.se/showthread.php?t=7057&highlight=brygga+kallt
http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?t=3585

Så för att sammanfatta är tipset är att slänga bryggmalet eller kanske något grövre malt kaffe i en tillbringare med kallt vatten, låta den stå över natten framme (rumstemp) eller kylen. Filtrera av det med ett vanligt kaffe-filter dagen efter. Detta utgör ett koncentrat att blanda med mera kallt vatten när man vill ha och detta håller i någon vecka. Koncentratet kan man förstås ha i andra recept på kalla kaffe-drycker tex glass mm. Finessen skall vara att kallbryggt kaffe har mindre syra och mindre beska än andra metoder.

Så, dags att prova! :)
 

Tobias Abrahamsen

Well-known member
Så för att sammanfatta är tipset är att slänga bryggmalet eller kanske något grövre malt kaffe i en tillbringare med kallt vatten, låta den stå över natten framme (rumstemp) eller kylen. Filtrera av det med ett vanligt kaffe-filter dagen efter. Detta utgör ett koncentrat att blanda med mera kallt vatten när man vill ha och detta håller i någon vecka. Koncentratet kan man förstås ha i andra recept på kalla kaffe-drycker tex glass mm. Finessen skall vara att kallbryggt kaffe skal ha mindre syra och mindre beska än andra metoder.

Så, dags att prova! :)
Jeg har gjort dette i sommer, og kan ikke skjønne at det skal være nødvendig å behandle kaldtraktet kaffe som et konsentrat? Det er klart at kaffesmaken er kraftig, men vi vil da ha kaffe som smaker kaffe, ikke sant?

Kaffe traktet på denne måten blir leskende og uten syre. Opplevelsen kan sammenlignes med Aeropres, bare at kaffen er kald. Jeg har oppbevart kaldtraktet kaffe i ca. 1 måned i kjøleskapet uten at jeg har reagert på at smaken er forringet.

Foruten å drikke den "on the rocks" bruker jeg også å "sprite" opp Cola med noen dråper ...
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,672
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp