Rekommendation av glassmaskin sökes

AA

Skottjägare
Det är dags att köpa en riktig glassmaskin när sommaren närmar sig och jag tänkte köpa en med inbyggd kompressor då jag är trött på att frysa in skålar och block.
Dom jag spanat på är Gaggias och Simacs maskiner men kan tänka mej andra märken med.
Är det någon som har erfarenhet av denna typ av maskiner som kan rekommendera någon speciell?
Upp mot 5-6 tusen är jag beredd att slanta.

Ha de´

/AA
 

AA

Skottjägare
Maskin inköpt.
Det blev en Simac GC5000 efter lite fundering. Jag valde mellan den och Gaggias maskin men blev avrådd av en servicetekniker från Gaggian så så det fick bli Simacen.
Priset blev helt ok, €215 inkl frakt.

Ikväll skall maskinen testköras och det är pistageglass som är slutmålet!

/AA
 

GLC

Well-known member
Spännande, bilder och betyg väntas!

/Peter, som kör med en vanlig med block som fryses in.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Coolt. Ser fram emot en rapport med bilder, favoritrecept och ett utlåtande. :) Nästa roliga pryl att inhandla kanske? Priset var ju helt OK! Billigt till och med!:eek:hmy:
 

Molarin

Well-known member
Var nånstans köpte du din Simac? Jag och familjen är också väldigt sugna på en glassmaskin.
 

MiC

Well-known member
Ooo, en "riktig" glassmaskin vore toppen. Jag har en bytta (fungerar väldigt mycket bättre än en platta) som jag slänger in i frysen och tycker det fungerar alldeles utmärkt. För bra för att motivera till en uppgradering åtminstone :)
 

AA

Skottjägare
Från det att allt hälldes i maskinen och den startades så tog det cirkus 25 min innan jag satt med munnen full med pistacheglass! Riktigt smarrigt!

Jag körde på följande:
ca 40g hackade pistachenötter
ca 40g pistachemassa
3 dl vispgrädde
1,5 dl mjölk
25g socker
6 äggulor

Allt blandas i en skål och vispas ihop 1 minut eller nåt.

Normalt sett har jag i lite nötlikör, 4-5 cl, men den var slut så det fick bli utan.
Glassen blir ganska osöt men vill man ha den sötare så är det bara att öka sockret.

I morrn blir det limoncelloglass!

Bilder kommer. Blev inga igår då grabben krävde all uppmärksamhet.

Var nånstans köpte du din Simac? Jag och familjen är också väldigt sugna på en glassmaskin.

Jag köpte den av en stor handlare på Ebay.it som jag gjort affärer med innan.

Ha de´

/AA
 

AA

Skottjägare
Det blev inte limoncelloglass igår utan fläderglass istället. Det ångrar jag inte. Ruskigt gott! Kanske godaste någonsin! Tanten i huset hade gjort flädersaft så då blev jag tvungen att testa och är man svag för fläder så var det ingen tvekan.

Receptet var följande:
1 dl koncentrerad flädersaft
3 dl vispgrädde
1 dl mjölk
1 vaniljstång
5 äggulor
ca 30g florsocker

Vispa ägg, vanilj och florsocker med elvisp tills det blir lite fluffigt. Blanda sen i koncentratet och mjölken. Vispa grädden relativt hård och vänd ner i äggblandningen. Häll i glassmaskinen och vänta. Vi körde med färska jordgubbar till och det blev riktigt smarrigt.
Man kan säkerligen göra den glass utan maskin i frysen om man rör några gånger per timme.

Ikväll blir det kaffeglass! Då skall det fotograferas.

Ha de´

/AA
 

knasper

Well-known member
Moccaglass på eget dragen espresso? Now we're talking!:)
Hur mycket espresso tror du man kan ha i innan "glassen" får kallas sorbet? En dubbel? Två dubbla? Jag menar, gör man glass på färska bär så bör man nog räkna med att det blir sorbet - vattnet i bären kommer att ge lite iskänsla. Det blir väl samma med espresso, såvitt jag vet är vatten en rätt väsentlig beståndsdel i kaffe. Frågan är ju aktuell för allt vattenaktigt man tar i glasssmeten - whisky, rom, punsch etc.
 

MiC

Well-known member
"Marinerar" man bären eller frukten med socker ett tag, eller ännu hellre flytande socker (glukossirap eller vad det heter) så blir det mycket bättre.
Hur det blir med kaffe i glassen vet i tusan, men man jag skulle nog göra rejäla ristrettos.
 

GZ

Member
Jag har en espresso ca 3 cl i en omgång glass som är ca 0,8 liter. Det blir supergott! Smaken påminner starkt om den som Lejonet & Björnen hade förr*.

Mitt glassrecept är betydligt magrare än det jag läst i tråden och bygger på talet tre. 300 g lättmjölk, 130 g grädde, 130 g strösocker, 3 äggulor plus 3 cl espresso.

* (Innan de ändrade receptet till det sämre. De hävdar motsatsen, men jag åt ett paket om dagen tills en dag det smakade helt annorlunda. Det framkom senare tror jag att de börjat använda tillsatser i den vevan. Fan trot.)
 

AA

Skottjägare
När jag gör min kaffeglass så värmer jag på 2,5dl fet mjölk och 15g färskt kaffe (senast maldes t.ex Harrar) och låter dom mötas i presskannan i 5 minuter.
Under tiden vispades 5 stora ekologiska äggulor tillsammans med 30g florsocker fluffigt vitt. När kaffemjölken kallnat efter en stund i frysen så fick den sällskap av 3dl vispgrädde i en bunke och denna mix vispades krämig och vändes ner i äggflour-vispet och därefter i glassmaskinen.
Att resultatet blev försvinnande gott behöver man nog knappast säga. Glassen tog helt enkelt slut innan jag provsmakat klart. :D

Jag har kört olika kaffeglassrecept men detta där man brygger mjölkkaffe är det bästa i mitt tycke.

Igår var det lakrisglass och ikväll var det den efterlängtade limoncelloglassens tur. Helt klart en av topp 3 på min lista. Tyvärr slank det ner några centiliter förmycket i smeten så det blev en lite väl tydlig alkoholsmak.

Ha de´

/AA
 

AA

Skottjägare
limoncello + mynta är en kombo som är vansinnigt underbar.

Blir att jaga fatt på lite mynta i trädgården i morrn. Gubben som bodde i kåken innan oss odlade örter så det stod härliga till (120 arter/typer/sorter!) men ålder+benbrott gjorde att han inte skötte odlingen sista 5-7 åren så nu har vi örter lite varstans i gräsmattan. Härliga dofter när man klipper!

Tackar för tipset!
Nu bär det av till TV:n för Vacchi och Adamsson och dagens sammandrag av touren. Givetvis skall det avnjutas lite glass och idag blir det chokladglass med Valrhona Chuao i. Till detta serveras fritt antal enkla av Square Miles Summer Espresso. Sen fattas bara att tanten släpper till för att kvällen skall vara fulländad.

Ha de´

/AA
 

Forumstatistik

Trådar
14,615
Inlägg
155,376
Medlemmar
19,320
Senaste medlemmen
Stormbringer
Topp