Rekommendation av glassmaskin sökes

Videoten

Well-known member
Då är en Delonghi ICK5000 beställd.
Nu ska här käkas glass under sommaren :)
2.200:- inkl. frakt gick kalaset lös på, så det var väl inte alldeles för blodigt.
Hoppas bara den presterar bättre än min philips som skar efter 1 tillverkning :)
 

Videoten

Well-known member
Nu har maskinen landat.
Jag sitter här och läser manualen, där står det att man bör stryka innerbunken med en bommulstuss doppad i sprit.
Brukar ni göra detta?
Finns det något annat man i såna fall kan stryka den med (är nykterist och brukar aldrig ha sprit hemma).
 

attis

Well-known member
tunt med neutral matolja?

Eller vad är syftet med spriten, desinficera? Desivon då kanske :D
 

Gholam

Well-known member
Nu har maskinen landat.
Jag sitter här och läser manualen, där står det att man bör stryka innerbunken med en bommulstuss doppad i sprit.
Brukar ni göra detta?
Finns det något annat man i såna fall kan stryka den med (är nykterist och brukar aldrig ha sprit hemma).

Har gjort det ett par gånger. Syftet är väl att skålen ska bli så torr som möjligt och därför motverkas isbildning. Men är det inte på utsidan av skålen det var tänkt och inte insidan? Egentligen vet jag inte om det är så himla noga.
 

David

Member
Hej, har nyligen köpt en Nemox GELATISSIMO.
Min maskin har en löstagbar bunke, enl manual ska man tilsätta sprit eller en blandning av salt och vatten.
Antar det är för att löstagbara bunken inte ska frysa fast, sprit och salt motverkar ju is...
 

Videoten

Well-known member
Har nu provat och göra glass, man behöver inte någe sprit, skålen fryser ej fast i maskinen.
Först blev det en vaniljglass som blev ganska lös (mjukglass) och nu håller det på och stånkar en jordgubbssorbét.
Första satsen så upptäckte jag att ja hade dragit åt locket för lite (det går väldans trögt att dra åt det) så när glassen började bli frusen så "klättrade" paddeln högre och högre upp.
Maskinen låter väldigt högt när den jobbar

Hur länge/hårt törs man köra glassen egentligen?
 
Senast ändrad:

Gholam

Well-known member
Har nu provat och göra glass, man behöver inte någe sprit, skålen fryser ej fast i maskinen.
Först blev det en vaniljglass som blev ganska lös (mjukglass) och nu håller det på och stånkar en jordgubbssorbét.
Första satsen så upptäckte jag att ja hade dragit åt locket för lite (det går väldans trögt att dra åt det) så när glassen började bli frusen så "klättrade" paddeln högre och högre upp.
Maskinen låter väldigt högt när den jobbar

Hur länge/hårt törs man köra glassen egentligen?


Jag å andra sidan skruvade locket för mycket och då gnisslade maskinen en gång/varv. Som om ljudet från motorn inte var nog.

Vid första försöket följde jag receptet och körde 30min men andra gången lät jag det gå 40min med fastare glass som resultat men jag var ändå inte nöjd. Vi får se hur det går nästa gång. Ska prova med mjukost...
 

Videoten

Well-known member
Jag å andra sidan skruvade locket för mycket och då gnisslade maskinen en gång/varv. Som om ljudet från motorn inte var nog.

Vid första försöket följde jag receptet och körde 30min men andra gången lät jag det gå 40min med fastare glass som resultat men jag var ändå inte nöjd. Vi får se hur det går nästa gång. Ska prova med mjukost...

Jo jag körde också ordentligt åtdraget andra gången med "gnissel" som påföljd, kanske räcker att bara vrida om litegrann efter det börjar ta emot.
Ska köra en sats idag efter jobbet så får vi se.
Kommer i veckan prova philadelphiaglass
 

Molarin

Well-known member
Skitgod kaffeglass
Nu har jag äntligen köpt en Wilfa glassmaskin... och labbar fram ett recept på kaffeglass.

100 g hela kaffebönor
4 dl vispgrädde
2 dl mjölk
3 ägg
1,5 dl socker

Sjud kaffebönorna i grädde 30 minuter. Sila sedan av och blanda ihop grädden med mjölk. Vispa socker med ägg och häll ner i gräddblandningen.

Sjud 30-40 minuter på låg värme.

Kyl ner i kylskåp några timmar. Kör sedan i glassmaskin.
 

Kaffenerd

Member
Oj, nu blev man ju sugen. Jag har en enkel sak som jag inte ens kan namnet på med frysblock och propeller... Kan man laga denna glass utan ägg, finns folk i familjen som inte rör sådant som har med fåglar att göra.
Kaffebönor i grädde, lägg av, det där låter ju stengott! Vågar man testa utan ägg? Lägger frysblocket i frysen så att man kan testa denna vecka.
 

hne

Well-known member
Egentligen är det äggulans emulgerande effekt man vill åt i tillverkningen av gräddglass. Det går använda annat också som kan hindra fettet från att klumpa sig vilket i sin tur leder till att det bildas stora iskristaller i resten av glassen. Har inte provat själv, men hört att potatismjöl (stärkelse) också kan fungera.
 

En slät kopp

Active member
Skitgod kaffeglass
Nu har jag äntligen köpt en Wilfa glassmaskin... och labbar fram ett recept på kaffeglass.

100 g hela kaffebönor
4 dl vispgrädde
2 dl mjölk
3 ägg
1,5 dl socker

Sjud kaffebönorna i grädde 30 minuter. Sila sedan av och blanda ihop grädden med mjölk. Vispa socker med ägg och häll ner i gräddblandningen.

Sjud 30-40 minuter på låg värme.

Kyl ner i kylskåp några timmar. Kör sedan i glassmaskin.

Den blev riktigt bra! Även om det kändes lite hårt att bränna så mycket som 100g bra bönor. Borde finnas fler bra sätt att få smak.

Sen går jag hellre på temperatur än tid för att veta när koaguleringen av äggsmeten är klar. Riktvärde 83-85 grader och så snart jag är över 80 kyler jag.
 

Forumstatistik

Trådar
14,615
Inlägg
155,376
Medlemmar
19,320
Senaste medlemmen
Stormbringer
Topp