Rekommendation av glassmaskin sökes

peterparnes

Well-known member
Men men nu blev jag ju sugen på att köpa ännu en leksak, Simac GC5000. Knappt 3000 + frakt på ebay.it. Espressoglass.... mmmmmmm :)
 

olof

Member
Efter att ha läst den här tråden sitter jag och väntar på en Simac GC 5000. Fick den för 240 EUR i Italien. Med frakt stannade det på knappt 300 EUR. Jobbigt att vänta bara när man väl har beställt och pröjsat.

AA, dina recept låter supersmarriga. Får nog prova allihop. Om du har fler favoriter får du gärna posta dem här.

/ Olof
 

AA

Skottjägare
Olof, du kommer inte att bli besviken!
Jag är mycket nöjd med maskinen och det enda jag kan klaga på är att skålen är i minsta laget. Det blir ca 1 liter färdig glass och man vill gärna haft en sked till när det är slut på tallriken.... :D
Detta löses enkelt genom att göra en sats till...

Mitt senaste "glassbak" var i helgen och då blev det kolaglass.
Normalt sett är jag inte så förtjust i supersött godis/glass men detta receptet var grymt smarrigt!
Du hittar det här:
http://matalskaren.blogspot.com/2006/11/kolaglass-med-kanderade-valntter.html

Jag kanderade i stekpannan istället och hade hälften valnötter och hälften hasselnötter. Sen drog jag ner på sockret till 80g istället för 130g och då smälte jag allt socker i kastrullen.

Lycka till och glöm inte att dela med dig av recept när du hittar nåt smarrigt!

/AA

Ps. Riktiga män väger tresiffrigt
 

Maglite

Well-known member
Vart har ni köpt dom? Har surfat runt lite och har inte hittat några web-shoppar som skickar till andra länder än Italien...
 

olof

Member
Fick min simac från italien tidigare i veckan. Har frysen full av årets flädersaft så jag provade AA:s fläderglassrecept direkt när jag packat upp den. Supergott. Härligt att äta riktigt lyxig glass helt utan tillsatser och med ekologiska ingredienser. Imorgon ska jag ge mig på en chokladglass. En god kopp espresso till det så är nog söndagen räddad. Kan varmt rekommendera simac maskinen till alla glassälskare.
 

GLC

Well-known member
Hittar du något schysst recept på chokladglass så posta det här.

Ikväll avnjöt jag och frugan en glass på blåbär och hallon, som vi plockat själva, kan det bli bättre?


Förresten AA, jag var tidigare med i 300 klubben (längd + vikt = minst 300) men inte nu längre som tur är.
 

AA

Skottjägare
300-klubben? Den hade jag inte hört om! Tur det inte var vikten plus omkretsen! Om du är under 2 meter lång så glädjer det mej att du klarat dej ur klubben!

Själv har jag gått från 95,5 till 81,5 (på 181cm) genom LCHF så nu kan jag unna mej glass i stora lass. En kollega som alltid sa att riktiga män väger tresiffrigt vägde in på 135 och var runt 1,75. Det skumma var att han såg ut som vilket 75 kiloskille som helst bakifrån. Kulan på magen var imponerande. Han slutade dricka läsk och tappade 35kg på ett halvår.

Tillbaks till det viktiga.
Fläderglassen är grym!
Hittar du nåt riktigt bra chokladrecept så posta det medebums. Jag har testat ett flertal utan 100%-ig framgång.
Igår var det dax för kokosglass men den var ingen höjdare. Den blev absolut god men det var för mycket kokossmak och den var så mäktig så man orkade max 2 kulor.
Recept så ut så här:
5dl kokosmjölk
35g socker
4 äggulor
1 dl kokosflingor

Värm på ägg, socker och hälften av kokosmjölken under omrörning tills det nåt max 80C.
Ta av och låt svalna och rör i resten av kokosmjölken.
I med blandningen i maskinen och när det är 2-3 min kvar så i med kokosflingorna.

Jag kan tänka mej att denna glass passar med fruktsallad eller nåt sånt som bryter den grymt intensiva smaken.

Ha de´

/AA
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Man börjar bli bra sugen på en glassmaskin alltså... Har ni hittat något bra recept för chokladglass än?

Det är rätt sjukt vilka prisskillnader det är... Inte f-n köper man i sverige när en Simac GC6000 kostar €269 från Italien jämfört med 7390:- i Sverige?:nowink:
 

AA

Skottjägare
Förresten, här finns lite glassrecept att testa... http://www.kopandafoods.com/glass/receptregister/

Eller varför inte: http://www.glassrecept.se/

Tackar för tipsen! Jag har gjort en hel del av glassarna på dessa sidor och vissa är riktigt goda.
Tyvärr har jag inte hittat nåt kanonrecept på chokladglass så springer ni på nåt så hojta till.

Jag har 3 receptböcker på väg hem och med lite tur finns det några smarriga som jag kan skriva ut här.

Till helgen skall det göras glass på Puckomjölk och så skall vi testa kakdegsglass!

Ha de´

/AA
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Aj aj,
har missat tråden helt.
Nu blev det glasssug på allvar. Brukar elvispa ihop nåt men det här är alltså bättre?
3000 spänn - får börja spara tills sommaren.
Påminner om min tråd om pastamaskin. Den har ju gjort familjelycka hemma. Speciellt hos barnen. Kan inte tänka mig det här skulle slå sämre :)
 

Thomaz

Well-known member
Kika då på en maskin som heter Nemox. Har kikat på deras proffsmodell som är helt ok för pengen. Dom har även en serie för "hemfixaren" som verkar helt ok.
//T
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Nemox Gelato Pro 1700 verkar trevlig... Den kan göra 1.7 liter glass jämfört med Simac modellen som gör 1.2 liter. Men den kostar ju mer än det dubbla... Det blir nog en Simac i alla fall. Blir det snålt med glass per omgång får man väl köpa en till glassmaskin, och det är fortfarande billigare än Nemox modellen.

Eller kanske en Nemox Gelato Chef 2200? Den gör ju också 1.7 liter per omgång...

Det verkar ju vara lite småbök att göra glass, så det kanske är bekvämt att kunna göra lite större omgångar.:cool:
 

AA

Skottjägare
Blir det snålt med glass per omgång får man väl köpa en till glassmaskin, och det är fortfarande billigare än Nemox modellen.

Du kan ju alltid köpa en extra bytta och köra 2 direkt efter varandra!
Annars är nog inte Nemoxarna fel.

Helgens glassäventyr började med en Puckoglass på fredagen som inte blev bra. Den blev isig och grynig. På lördagen räddades helgen med en kolaglass med kanderade valnötter i. Riktigt smask!

Lycka till i jakten!

/AA
 

GLC

Well-known member
Gjorde en bra hallonglass i helgen. Det vanliga glassreceptet med 250g bär (hallon då den här gången) samt att jag rev ned 50gr mörk choklad. Riktigt bra och inte helt oväntat en bra kombination.
 

AA

Skottjägare
Gjorde en bra hallonglass i helgen. Det vanliga glassreceptet med 250g bär (hallon då den här gången) samt att jag rev ned 50gr mörk choklad. Riktigt bra och inte helt oväntat en bra kombination.

Låter riktigt smarrigt!
Vi har våra björnbärsbuskar fulla med enorma mängder bär så det får nog bli glass på ett dom till helgen!

Ha de´

/AA
 

AA

Skottjägare
Köpte Ben & Jerrys receptbok och har ännu bara testat ett recept men gillar man godisglass så är denna bok ett måste! Mycket grovhackad choklad, marshmallows, kola, osv... i recepten.

Jag föredrar själv mer åt "vuxenglass"-hållet men då man bara är 33% av familjen så får man ställa upp :)

Ha de´

/AA
 

GLC

Well-known member
Är det den engelska varianten eller finns det nån svensk? Tänkte främst på omvandling av måttangivelser etc.
 

AA

Skottjägare
Är det den engelska varianten eller finns det nån svensk? Tänkte främst på omvandling av måttangivelser etc.

Den är på engelska men det är inga problem för du måste ändå oftast räkna om recepten för att passa volymen på skålen i din maskin.

Vill passa på att rekommendera 2 andra böcker.

The Ultimate Ice Cream Book av Bruce Weinstein
Denna bok på ca 230 sidor innehåller nog runt 4-500 recept om man inkluderar alla varianter. Jag har provat ett par recept och dom var smaskiga. Här finns allt från extremt enkla recept till godisrecept och recept med 20-25 ingredienser.
Vill man ha endast 1 bok så är nog denna en bra en.n

Italian Ice Cream av Carla Bardi
Denna inriktar sig på klassisk gelato, sorbetto, granita och semifreddi. Galet fina bilder och recepten verkar vara av samma klass. Jag har bara gjort ett recept och det var på mörk choklad och rostade hasselnötter som maldes. Fantastiskt gott och lite osött strävt i smaken. En kopp välbryggt filter eller presskannekaffe passar pefekt till denna glass.
Detta är min favvobok trots bara en test ännu.

Ha de´

/AA
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp