Sidan 12 av 12 FörstaFörsta ... 2101112
Resultat 89 till 95 av 95
    Administrator Molarins avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Någon som testat Wilfas glassmaskin med inbyggd kompressor/kyla?

Administrator Molarins avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Skitgod kaffeglass
    Nu har jag äntligen köpt en Wilfa glassmaskin... och labbar fram ett recept på kaffeglass.

100 g hela kaffebönor
    4 dl vispgrädde
    2 dl mjölk
    3 ägg
    1,5 dl socker

Sjud kaffebönorna i grädde 30 minuter. Sila sedan av och blanda ihop grädden med mjölk. Vispa socker med ägg och häll ner i gräddblandningen.

Sjud 30-40 minuter på låg värme.

Kyl ner i kylskåp några timmar. Kör sedan i glassmaskin.

Oj, nu blev man ju sugen. Jag har en enkel sak som jag inte ens kan namnet på med frysblock och propeller... Kan man laga denna glass utan ägg, finns folk i familjen som inte rör sådant som har med fåglar att göra.
    Kaffebönor i grädde, lägg av, det där låter ju stengott! Vågar man testa utan ägg? Lägger frysblocket i frysen så att man kan testa denna vecka.
    Jag älskar kaffe och skriver mer om detta på Kaffestund.se

Senior Member hnes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Egentligen är det äggulans emulgerande effekt man vill åt i tillverkningen av gräddglass. Det går använda annat också som kan hindra fettet från att klumpa sig vilket i sin tur leder till att det bildas stora iskristaller i resten av glassen. Har inte provat själv, men hört att potatismjöl (stärkelse) också kan fungera.
    Double boiler espresso love!

Stärkelse, intressant, det ska jag kolla upp!
    Jag älskar kaffe och skriver mer om detta på Kaffestund.se

Jag hittade detta på nätet förra sommaren. Har gjort ett antal glassar med arrowrot som stabilisator. Funkar faktiskt rätt så bra. Blir lite intressant konsistens. Bu eller bä får man tycka till om själv.

http://www.icecreamnation.org/2013/0...som-arrowroot/

Junior Member
    Reg.datum
    okt 2014
    Citat Ursprungligen postat av Molarin Visa inlägg
    Skitgod kaffeglass
    Nu har jag äntligen köpt en Wilfa glassmaskin... och labbar fram ett recept på kaffeglass.

100 g hela kaffebönor
    4 dl vispgrädde
    2 dl mjölk
    3 ägg
    1,5 dl socker

Sjud kaffebönorna i grädde 30 minuter. Sila sedan av och blanda ihop grädden med mjölk. Vispa socker med ägg och häll ner i gräddblandningen.

Sjud 30-40 minuter på låg värme.

Kyl ner i kylskåp några timmar. Kör sedan i glassmaskin.
    Den blev riktigt bra! Även om det kändes lite hårt att bränna så mycket som 100g bra bönor. Borde finnas fler bra sätt att få smak.

Sen går jag hellre på temperatur än tid för att veta när koaguleringen av äggsmeten är klar. Riktvärde 83-85 grader och så snart jag är över 80 kyler jag.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •