Etiopien planerar att nationalisera kaffeindustrin...

confuzed

Well-known member
Häromdagen när jag var på kaffecompaniet så nämnde martin att vi snart kanske sett det sista av de etiopiska kaffena som vi älskar så mycket. Detta på grund av att den etiopiska staten planerar att ta över all kaffeexport klumpa ihop och sälja allt som bara etiopiskt kaffe. Tänkte att vi kunde ha en tråd där vi tipsar om vad som händer när det kommer till detta och diskuterar vad det har för effekter och om man eventuellt kunde göra något för att påverka utvecklingen (själv ville jag demonstera mot dessa hemskheter men kanske inte så effektfullt med tio nördar med plakat :) ).

Hittade denna artikel iaf ska se om det går att hitta lite mer info också: http://www.voanews.com/horn/Ethiopia-May-Prosecute-Coffee-Exporters.cfm

//Åsa
 

Pac

Maskindoktorn
Ojdå, jag undrar hur det kan påverka. Det kanske är dags att handla på sig en säck bönor så man står sig ett tag. :)
 

Daffy Duck

Well-known member
Hmm, snackades det inte om det här i någon annan trådför ett litet tag sen...?
Eller är det bara jag som är förvirrad? :)
 

Nickeh

Well-known member
Fortfarande inte riktigt säker över hur regeringen planerar att bedriva det hela när det sätter igång.
Känns som att det kanske kan vara ett sätt för regeringen att tjäna pengar på den stora kaffeexporten. För ett land som Etiopien kan det kanske vara bra för deras levnadssituation om regeringen kan ta in pengar på exporten.

Men det hämmar nog utvecklingen (gällande kaffe) i ett land som på senare år har producerat kaffe av sjukt hög kvalite. För jag antar att en lot Aricha inte kommer att gå för samma pris om den skall blandas ihop med annat från samma region.

Skulle tro att regeringen ser på att det är ca 1% ,som det stod på tims hemsida, som producerar specialkaffe men om det kan flytta vinst från privata exportörer till regeringskassorna kan det hjälpa landet att komma på fötter.

Är en svår fråga jag tror ju att det i grunden är en rätt bra lösning för etiopien som land men det skulle vara tråkigt att mista de fina single estate kaffen som vi fått på sistone. Nu har jag inte hittat så mycket info om just den politiska delen av detta beslut. Men min gissning är att det bygger på att regeringen måste stärka sin ekonomi för att få landet att fungera bättre än vad det gör.

Återigen kaffe nörden i mig säger nej men politiskt kan jag nog tänka mig att hålla med regeringen. Måste dock veta mer för att kunna bestämma helt om det är berättigat.

EDIT:
http://timwendelboe.no/2009/03/some-thoughts-on-the-new-ethiopian-coffee-trade-situation/
Tim Wendelboe har varit på plats och berättar hur tankarna går i etiopien.
Jag tycker att det är ett bra beslut och förhoppningsvis så kan man utveckla lagskriften så att det finns plats för privata odlare att fortsätta sälja sjukt bra kaffe!!
 

Tobias Abrahamsen

Well-known member
Det meste av den etiopiske kaffen er allerde borte/ute av sesong. Det som eventuelt finnes begynner å bli gammelt og er av noe lavere kvalitet, men det er i alle fall bedre enn ingenting ...

På meg virker hele denne samken ganske forvirrende, og mye kan skje i Afrika på noen få måneder. Når det gjelder endringene av sporbarheten av den etiopiske kaffen tror jeg at jeg vil vente å se hva som virkelig skjer. Det er ennå noe tid før innhøstningen starter i Etiopa - vi får se ...
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp