Det kom en låda delar...

AA

Skottjägare
...eller egentligen två lådor.

Första lådan var från Kees och innehöll följande:

IMG_2206.jpg


Vad är då detta?
Jo en helt ny lösning på hetvatten-mixarn. Maskinen kan tappa hetvatten på 2 olika sätt, dels genom att föra vippbrytaren uppåt och få vatten som enbart kommer från ångkokaren och dels genom att föra vippbrytaren neråt och få en mix av vatten från ångkokaren och vattenanslutningen.

Varför har han då skickat en ny?
Jo han hade kommit fram till en ny bättre lösning än den som satt i dom första maskinerna då den gamla hade en potentiell svaghet då en av ventilerna i mixblocket kunde släppa igenom vatten och fylla upp ångkokaren så det läckte ut genom antivakuumventilen när maskinen var avstängd. Han erbjöd sig att uppgradera maskinen och ta alla kostnader för frakt och dyl men jag kunde ju lika gärna göra jobbet själv. Man har ju hört att en riktigt karl reder sig själv. Kanske gäller det en klen liten kaffenörd med.

Såg här såg det ut innan jag skred till verket och började montera ner maskinen.
IMG_2209.jpg


Efter lite demontering
IMG_2220.jpg


Efter att montering av nya delar påbörjats
IMG_2225.jpg


Färdigmonterat!
IMG_2230.jpg


Efter allt monterats så kopplades vatten på för att se så inget läckte och ta i trä men inte en droppe tittade fram. Startade upp maskinen och lät den bli varm för att se så att alla kopplingar klarade trycket och inga problem där heller. Även funktionen med hetvattnet funkade fint och jag märke ingen skillnad mot innan.

Det kommer en låda till från Kees i början av nästa vecka med ännu fler uppdateringar bla en som jag adresserat.

Det andra paketet som kom var från Greg Scace som konstruerat och tillverkar Scace och Scace2. Min Scace2:a hade fått en spricka i anslutningen där slangen går in i tryckmätaren. Detta gjorde att det läckte och att trycket visades ca 1 bar för lågt.
Efter byte så blev handtaget som nytt igen och jag testkörde direkt i den nyihopsatta Speedstern och det funkade kanon.

Slutsats:
Köper du dyra prylar så välj leverantör med omsorg. Bra service och support efter köpet är guld värt och det har jag verkligen fått genom både Kees och Greg.

Ha de´ och lycka till i jakten!

/AA
 

AA

Skottjägare
Då kom den andra lådan från Kees och delarna är monterade. Bla denna nya spak som är uppdaterad med fjädrar istället för gummibussningar.
Nu behöver man verkligen inte föra upp spaken i översta läget utan snarare får man hålla emot när den skall upp!

IMG_2244.jpg


Ha en bra helg på er!

/AA
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp