isolering av kokare - samköp av isoleringsmtrl

Marv

Well-known member
Jag tänkte isolera 4.5 L kokaren på min La SCALA, har hittat isoleringsmtrl som klarar temp. Denna är dock 1000 x 500 cm och kostar 657 kr.
Jag tror inte att jag behöver mer än en 1/4 av denna.

Är ngn intresserad av att dela denna med mig .
 

Tobiemme

Well-known member
jag skulle kunna vara intresserad av en bit.
vad finns det för för- och nackdelar med att klä in kokaren?
 

Marv

Well-known member
jag skulle kunna vara intresserad av en bit.
vad finns det för för- och nackdelar med att klä in kokaren?

Fördelar:
mindre strömförbrukning = mer pengar till kaffe :lol:

Nackdelar:
Kopparna blir inte lika varma .
Eventuellt läckage är inte lika enkelt att upptäcka om man klär in väldigt noga.

Jag tänkte nog inte tokisolera utan isolera den runda delen och låta gavlarna vara kvar.

Hur mycket tror ni att ni behöver ?
 

hrbrun

Well-known member
Har också funderat på ångkokarisolering, men när jag öppnade DCM i helgen blev jag lite avskräck. Det sitter ju slangar och anslutningar på fler ställen i ångkokaren än vad det är ben på en tusenfoting. Så det får vänta lite till chocken lagt sig. :)
 

inline

Well-known member
Jag ska isolera en ganska liten kokare på en Nuova Simonelli Beach. Jag tror jag behöver 50cmx30cm ungefär.

Sen har jag en 11-liters kokare också på min Rancilio, men det blir väl dyrt att isolera den tror jag?
Där skulle det röra sig om 50cm x 100 cm skulle jag tro.

/Johan
 

Marv

Well-known member
Det låter som om att vi skulle kunna dela den på 3 då blir det 50x33 cm var. Är det OK ?
 

Marv

Well-known member
RACINGTAPE!!! Va fränt!:)

Självklart så får vi en rapport hur det funkade.

Hjärnan gick igång i em, den senaste idéen är att köpa en brandfilt samt vanlig gullfibersiolering och göra en matta med brandfilten på var sin sida om gullfiber, samt att vika över kanterna så att det inte drälls en massa gullfiber i maskinen. Både billigt och bra hoppas jag :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,670
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp