Växjö

hrbrun

Well-known member
Ska till Växjö i helgen med ett per kompisar och funderar på var någonstans i Växjö man får bra mat till ett rimligt pris. Är inte intresserad av världsklass, men inte heller av pizzeria. Tips, anyone...!? :)
 

Agathorn

Well-known member
Ska till Växjö i helgen med ett per kompisar och funderar på var någonstans i Växjö man får bra mat till ett rimligt pris. Är inte intresserad av världsklass, men inte heller av pizzeria. Tips, anyone...!? :)

Ligger ett ställe som gör bra mat, hette "båten" innan men jag vet inte vad det heter nu. Ligger rätt nära tågstationen. Över vägen ifrån tågstationen (emot stan) och sedan viker man över till vänster och går kanske 100 meter sedan in på ett litet minitorg där det ligger, till höger.

http://gulasidorna.eniro.se/query/w...hat/map/search_word/Restauranger%252FCaf%E9er
 

Almapeso

Well-known member
Ligger ett ställe som gör bra mat, hette "båten" innan men jag vet inte vad det heter nu. Ligger rätt nära tågstationen. Över vägen ifrån tågstationen (emot stan) och sedan viker man över till vänster och går kanske 100 meter sedan in på ett litet minitorg där det ligger, till höger.

http://gulasidorna.eniro.se/query/w...hat/map/search_word/Restauranger%252FCaf%E9er

Tror att det idag heter Aptit, men ligger i samma lokaler.
Nu var det inte i övre klassen du var ute efter, men när du ändå är i Växjö borde du iallafall överväga PM

Pizza åt det stenugnsbakade hållet hittar du på Venezia

Kafé De Luxe har restaurang. Inriktad på Tapas verkar det som. Aldrig varit där och ätit men har sköna retrolokaler.
De har även en restaurang i lokalen jämte i övre klassen:
Gräddhyllan

Gräddhyllan, Kafé de Luxe och Aptit ligger inom en radie av 100 meter.

Lycka till och missa inte Gusto.
 

hrbrun

Well-known member
Tror att det idag heter Aptit, men ligger i samma lokaler.
Nu var det inte i övre klassen du var ute efter, men när du ändå är i Växjö borde du iallafall överväga PM

Pizza åt det stenugnsbakade hållet hittar du på Venezia

Kafé De Luxe har restaurang. Inriktad på Tapas verkar det som. Aldrig varit där och ätit men har sköna retrolokaler.
De har även en restaurang i lokalen jämte i övre klassen:
Gräddhyllan

Gräddhyllan, Kafé de Luxe och Aptit ligger inom en radie av 100 meter.

Lycka till och missa inte Gusto.

Verkar hända ganska mycket i restaurangvärlden i Växjö. Har letat lite på nätet och många restauranger byter namn och ägare...

Wibrovski har blivit gräddhyllan (som är "fin mat för den som vill ha en upplevelse"). Båten har blivit Aptit, men på nätet hittar jag Båtsmannen på samma adress. Förvirrande.

Cafe DeLux verkar köra Tapasbuffé på helgerna, låter trevligt.

Tack för tipsen!
 

hrbrun

Well-known member
Vi hamnade på Båtsmannen till slut. Maten var helt ok, bra kött till bra pris. Så stack vi ut hakan lite och beställde kaffe efter maten. Det stod en Mahlkönig K30 och en 3-gruppers Coffee queen eller liknande på bänken, så i teorin fanns förutsättningarna. Blev dock en besvikelse, ingen av de som jobbade kunde hantera maskinerna. Blev en alldeles för varm, blaskig ursäkt till espresso.
 

Agathorn

Well-known member
Vi hamnade på Båtsmannen till slut. Maten var helt ok, bra kött till bra pris. Så stack vi ut hakan lite och beställde kaffe efter maten. Det stod en Mahlkönig K30 och en 3-gruppers Coffee queen eller liknande på bänken, så i teorin fanns förutsättningarna. Blev dock en besvikelse, ingen av de som jobbade kunde hantera maskinerna. Blev en alldeles för varm, blaskig ursäkt till espresso.

Ja dricka espresso/cappucino ute är inte alltid så skoj har jag också märkt. Jag tog en doppio på Illy cafeet i Växjö. Stor kopp med någon genomskinlig brun dryck i helt utan crema. Ja jisses ... Dumsnäll/feg som man är så sade jag inte till heller. En yngre tjej bakom baren som förmodligen fått en 10 min baristagenomgång :nowink:
 

Jay

Well-known member
Pluggade i Växjö ett tag, har en mycket god vän som körde klubb nere i Kafé De Lux källare, deras mat är fantastisk, men jag har inte druckit kaffet där.

Förr var Palladium bästa bet för en bra kaffe av alla slag, men vad jag förstått är det Gusto man ska gå till nuförtiden!? Det lilla jag läst om Gusto verkar lovande.
 

hoganb

Member
Seriöst. man besöker Växjö varken för kaffet eller maten.
Ok visst vill du överbetala för något ok till bra funkar PM för maten och vill du ha en godkänd men inte mer kaffe är det Gusto som du ska besöka. I övrigt är det helt dött. Jo det har öppnat en Indiska restaurang, gillar du det är den ok.
 

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,623
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp