Nespresso eller inte????

Maolin

Member
Jag hittade en helautomatisk kaffemaskin från electrolux, är det någon som har någon erfarenhet av dessa maskiner?

Electrolux ECS5000
för 3990kr

Jag fick chansen att pröva både gaggia classic och denna maskinen i butiken och båda gjorde bra kaffe.

Eftersom jag har börjat insett att den här helautomatiska verkar vara prisvärd men vad säger ni?
Jag kan inte riktigt bestämma mig...
 

Agathorn

Well-known member
Jag har druckigt americano och cappus ifrån en liknande Electrolux helautomatisk och sörjan som kom ut var ett skämt om du frågar mig. jag vet dock inte vilka bönor som användes och hur färska dom var, det är såklart viktigt. Skummet på cappun var tja ... väldigt väldigt dåligt och tunnt.

Jag hade kört på Gaggian alla gånger i veckan!
 

Englund

Well-known member
Om espresson blir lika ur en Gaggia Classic som ur en helautomat skulle jag gissa att den som gjorde espresson inte har full koll...det GÅR inte att jämföra en bra gjord espresso från en bra manuell maskin med den ur en automat.

Om man däremot prioriterar bekvämlighet så kan resultatet ur en automatisk maskin vara gott nog...liksom pods, liksom kasplar...
 

zix

Well-known member
Med Gaggian skulle jag vilja vända på ditt påstående om att "båda gjorde bra kaffe". Blev kaffet bra med Gaggian så var det du som gjorde bra kaffe i Gaggian, inte den som gjorde det åt dig.

Med Gaggian är begränsningen inte i första hand maskinen, utan den som står bakom spakarna. Och kvarnen.

En kompis till mig gick såpass långt att han köpte en Mazzer Mini-kvarn (kostade ca 5500 då, han hade gett 3500 för espressomaskinen, en Gaggia Coffee). Det var absolut värt det. MYCKET bättre kaffe än med hans tidigare lilla kvarn.

Och naturligtvis, jämfört med helautomatkaffe... äh, det går knappt ens att jämföra. Det är stor skillnad.

Det är literann som om du sätter dig på en enväxlad cykel med hjälpmotor, och sen ska jämföra det med att cykla på en landsvägsracer. Klart att man måste trampa fortare och mer för att räserhojen ska gå fortare... men efter att du har vant dig, och tränat lite, lämnar du ju hjälpmotorhojen bakom dig i första kurvan. Den kan liksom aldrig gå särskilt fort.
Men visst, hjälpmotorhojen går ju fortfarande förhållandevis lätt i uppförsbacken...
 

zix

Well-known member
Sorry, Englund, jag postade utan att precisera mig, är mjuk i hjärnan och posten hade legat där ett par timmar innan jag "finjusterade" den till att bli lagom kvällsluddig och sen tryckte på "posta snabbsvar"... ;)
Det var det som Maolin skrev som jag menade att svara på:
Maolin sa:
Jag fick chansen att pröva både gaggia classic och denna maskinen i butiken och båda gjorde bra kaffe.
Jag menade att man knappast kan säga att en Gaggia gör kaffe, tvärtom gör man kaffe med en Gaggia.
 

Jacob

Well-known member
Faitrade merking er bedre enn ingentig, men prispåslaget er utrolig lite og for mange bønder blir fordelen oppspist av ekstra kostnader. Det fortelles om kostnader knyttet til lisenser og korupsjon ... For ca et år siden skapte en dokumentar stort rabalder omkring Fairtrade-merking i Norge, da en jornalist besøkte sertifiserte te-plantasjer, og snakket med arbeiderne der. De ansatte hadde ikke merket noe til Fairtrade ...
/.../
Det er når flest mulig av mellomleddene kuttes, og hvor idealet er at kaffebrennen legger pengene direkte i bondens hender. I noen grad er det dette som skjer innen spesialkaffe.

Derfor er regelen nesten uten unntak at om kaffen har tydelig oppgav og koster mye, er det stor sansynlighet for at bonden også har fått skikkelig betalt.

Sorry för OT, men jag vill bara kort svara på detta.

Jag håller med. Likväl köper jag mycket Fairtrade-produkter för, som du säger, det är bättre än ingenting. Jag tror jag vet vilken dokumentär du syftar på. Ett problem med Fairtrade är att om en bonde väljer att producera endast 10% enligt Fairtrades principer och får dessa produkter certifierade så kommer väldigt lite av Fairtrade-premierna bonden och hans/hennes arbetare till del. Det blir alltså väldigt liten skillnad. Det bygger dessutom på konkurrens eftersom det inte handlar om välgörenhet, vilket innebär att om produkten säljer dåligt så spelar det ingen roll hur många fina märkningar den har - bonden får inte mer pengar för det.

Det är tråkigt dock med bra kaffemärken som inte har någon spårbarhet. Jag skulle personligen vilja veta vad Passalacqua har för etiska principer, men de är väldigt hemliga för att deras recept inte ska avslöjas.
 

Maolin

Member
Jag kom fram till så här... Jag är för bekväm för tillfället att orka mala kaffe varje morgon och pula på.

Kaffemässigt håller jag med till 100% att gaggian kommer bli bättre.

Men pengamässigt har jag inte råd med gaggian atm, för om ja köper den måste jag köpa massa kringutrustning så priset stannar inte på 4500 utan antagligen runt 6000kr i slutet. På electroluxen är det 3490kr och inget mer förutom bönorna såklart.

När jag väl har pengar till det ska jag satsa på nåt riktigt bra istället.
 

Jacob

Well-known member
Jag kom fram till så här... Jag är för bekväm för tillfället att orka mala kaffe varje morgon och pula på.

Kaffemässigt håller jag med till 100% att gaggian kommer bli bättre.

Men pengamässigt har jag inte råd med gaggian atm, för om ja köper den måste jag köpa massa kringutrustning så priset stannar inte på 4500 utan antagligen runt 6000kr i slutet. På electroluxen är det 3490kr och inget mer förutom bönorna såklart.

När jag väl har pengar till det ska jag satsa på nåt riktigt bra istället.

Det låter som en vettig idé. Tänkte bara utöka tipsen med detta: Jag gjorde så att jag först köpte en ok kvarn och en mokabryggare. Visst, det är lite mer pill än med en helautomat, men inte mycket mer än att brygga kaffe i en vanlig hederlig elbryggare. Fördelen är att du då redan har kvarnen och bara behöver komplettera med en maskin när det är läge. Känns mer ekonomiskt.
 

onyman

Well-known member
Aha!
Då är det nog ungefär likadant i sverige. Mycket av det frystorkade och automatkaffet görs ju utanför Norden.

Ja, jag skulle gissa att den största volymen Robusta säljs till USA där deras högvolyms kaffe (Folgers, Maxwell House etc) har en stor andel Robusta.
 

Pinto

New member
Det får nog bli en Nespresso, tyvärr.

Tycker det är synd att jämföra Nespresso med manuell maskin. Nespresso helt OK på typ jobbet som i mitt fall. Nypressat från min Gaggia går dock inte att jämför med.

Dock får du kanske dubbla din buget för att få en bra maskin med kvarn. Kör själv en Gaggia Classic tillsammans med en Monteriva M-205, denna kombination skapar dock lysande kaffe.

Korta svaret på din fråga är att i din prisklass får det nog bli en nespresso, som bara kan göra espresso, och inte latte mm.
 

Agathorn

Well-known member
Jag tror helt enkelt att utbudet för kaffe i den stilen(robustastuket) är större än det är för fruktigt single origin kaffe. Rätta mig om jag har fel. Jag skulle däremot inte ha något emot att testa prova single origin kaffe från Nespresso, om de har det.

Jepp nespresso har single origin också, 3 st just nu. Jag har provat 2 av dom och enl. mina anteckningar (inför kommande beställning) är dessa två mina favvisar ännu så länge. Tillsammans med ristretto varianten såklart.
 

Agathorn

Well-known member
Med Gaggian skulle jag vilja vända på ditt påstående om att "båda gjorde bra kaffe". Blev kaffet bra med Gaggian så var det du som gjorde bra kaffe i Gaggian, inte den som gjorde det åt dig.

Med Gaggian är begränsningen inte i första hand maskinen, utan den som står bakom spakarna. Och kvarnen.

En kompis till mig gick såpass långt att han köpte en Mazzer Mini-kvarn (kostade ca 5500 då, han hade gett 3500 för espressomaskinen, en Gaggia Coffee). Det var absolut värt det. MYCKET bättre kaffe än med hans tidigare lilla kvarn.

Och naturligtvis, jämfört med helautomatkaffe... äh, det går knappt ens att jämföra. Det är stor skillnad.

Det är literann som om du sätter dig på en enväxlad cykel med hjälpmotor, och sen ska jämföra det med att cykla på en landsvägsracer. Klart att man måste trampa fortare och mer för att räserhojen ska gå fortare... men efter att du har vant dig, och tränat lite, lämnar du ju hjälpmotorhojen bakom dig i första kurvan. Den kan liksom aldrig gå särskilt fort.
Men visst, hjälpmotorhojen går ju fortfarande förhållandevis lätt i uppförsbacken...

Jag gjorde samma sak jag faktiskt. Har en gammal Gaggia Classic Coffee och har en Compak K3 Touch på väg hem till mig. Klart dyrare än maskinen.
 

Jay

Well-known member
Bump

Har nu provat Nespresso maskinen i en av deras konceptstores. Fy fan vad dåligt kaffe... rävgift och vattnigt! Vem fan köper sånt här skit, och vem fan anser att det är "espresso"?
 

S-fors

Well-known member
Det skulle vara kul att testa en finare helautomat men en Nespresso är jag skeptisk till.

Helautomat som ger bra microskum måste ju vara ypperlig som lattemaskin, ren espresso märker man väl skillnad på men mjölken i en latte förlåter ju espresson en hel del?

Men att jämföra rakt av är väl lite galet med? Helautomat är väl för de som vill ha kaffe men inte orkar bry sig om hantverket i samma utsträckning som de som kör halvautomat.

Sen beror det väl också på vad man har för preferenser, innan jag fick min "nya" kvarn hade det varit en gudagåva att få dricka en god kopp från en helautomat, det vet jag nu med facit på hand och vetskapen på hur det tydligen kan smaka med en riktig kvarn.

Tyvärr skrämmer lokala fiket bort kunder från att dricka espresso pga grovt malna Zoega bönor där en dubbel rinner igenom på 5-8sekunder och kostar 26kr, jag fick upp ögonen för drycken när de precis startade och hade en ny-justerad maskin och färskt intresse.
 

zix

Well-known member
rävgift och vattnigt!
Aj, var det såpass rötet, det var tråkigt! Det jag har smakat på har ändå varit helt okej kaffe.
Men naturligtvis är det rätt stor skillnad jämfört med "riktigt", färskt, hemmamalet kaffe, extraherat i traditionell espressomaskin. Jämförelsen faller då inte ut till till Nespressons (eller nån annan podkaffes) fördel. Men bekvämt är det ju, med podkaffe. Löjligt bekvämt. (och miljö-ovänligt med alla förpackningar)

De helautomater jag har fått espresso ur har inte smakat bättre än någon podkaffe. Sorgligt nog.
Jag är idel tunga & gom (om man nu kan vara det?) om någon vill bevisa för mig att helautomat kan klå det.
 

Vespaboy

Member
Bump

dåligt kaffe... rävgift och vattnigt!

Håller med. Hade hört en del positiva utlåtanden om Nespresso, så det var med viss nyfikenhet jag närmade mig maskinen i hotellets fruktostbuffé - men *arghglh!* ... Jag har druckit pulverkaffe som varit många gånger mer acceptabelt! Nej tack till detta.
 

Jay

Well-known member
Aj, var det såpass rötet, det var tråkigt! Det jag har smakat på har ändå varit helt okej kaffe.
Men naturligtvis är det rätt stor skillnad jämfört med "riktigt", färskt, hemmamalet kaffe, extraherat i traditionell espressomaskin. Jämförelsen faller då inte ut till till Nespressons (eller nån annan podkaffes) fördel. Men bekvämt är det ju, med podkaffe. Löjligt bekvämt. (och miljö-ovänligt med alla förpackningar)

De helautomater jag har fått espresso ur har inte smakat bättre än någon podkaffe. Sorgligt nog.
Jag är idel tunga & gom (om man nu kan vara det?) om någon vill bevisa för mig att helautomat kan klå det.
Nej, helautomat lider ju många gånger av samma problem som Nespresso, d v s det kommer ut alldeles för fort och grovmalet. Nespresson skryter med 19(!) bars tryck, men det kommer ut som diskvatten från start, och tyvärr så är det många gånger samma sak med helautomat, trots att den mal bönorna färska.

Läste innehållsförteckningen över de flesta av podsen och de innehåller robusta allihopa, så där finns förklaringen till en ljusbrun crema som sitter i flera minuter. Inte undra på att de uppmanar till "sockertestet", hahahah...
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,721
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp