Nespresso eller inte????

Maolin

Member
Hej jag behöver tips och råd inför en födelsedagspresent i form av en espressomaskin.

Min budget ligger runt 3000kr och i nuvarande läge vet jag varken ut eller in på maskin fronten.

Har kollat lite fram och tillbaka på detta Nespresso hysteri och vissa verkar hylla denna maskin som en gudagåva medans andra vill betala för att bli av med den.

Både jag och min kille dricker iaf 1-2koppar espresso/latte om dagen, vad är bäst prismässigt?

Jag känner inte att jag behöver en helautomatisk maskin för det är ganska roligt att mecka lite.. Vill inte ha en maskin stor som ett kylskåp utan det ska inte ta för mycket plats.

Så har ni några tips som ligger runt min prisklass?


 

GLC

Well-known member
Gillar ni att mecka lite så är en manuell espressomaskin ett bra val och oslagbart vad gäller kvalitet på kaffet.

Rancilio Silvia (med en bra kvarn, t.ex Rancilio Rocky) brukar vara ett standardtips som håller i längden.

Dock fallerar det på prisklassen, men ville bara ge tipset ändå.
 

mikotekniko

Well-known member
Nespresso är extremt enkelt och faktiskt tycker jag det blir förvånansvärt gott varje gång jag blir bjuden på det. Nackdelen är att man är inlåst och om man gillar latte tror jag inte den duger. (finns någon extern skummar-mojäng?)

Är budgeten på 3k tror jag blocket blir din vän de närmsta veckorna. Då kan du få tag på en classic + kvarn eller något i den stilen.

Som vanligt måste mantrat "köp en bra kvarn" upprepas.

Kan vara kul att kolla in dessa sköna amerikanare. http://www.youtube.com/watch?v=d2P7-XxnekM
 

Nickeh

Well-known member
Som sakt tidigare, för 3000 kan det bli svårt att hitta manuell maskin.
Och ska man ha manuell så är kvarn nästan ett måste...

Nespresson gör rätt okej kaffe för att vara podsmaskin. Du kommer få bättre espresso med en manuell+kvarn+lite hantverk. Så om du kan utöka budgeten är det ett givet val att gå på rancilli silvia eller gaggia classic med en kvarn. Vad gäller kvarn kan det räcka med en dualit som ligger på ca 1000 kr lite skiljda meningar kring den kvarnen men jag har fått bra shots med den på såväl LaMarzzocos större maskiner och på hemma maskiner (Gaggia classic).

Om du ska köpa begagnat så ska du kunna hitta en vettig manuell med kvarn för ca 3000 räkna med att kanske få lägga till några hundra.
Men det kan vara ett bra alternativ då kaffemaskiner är byggda som ånglok och inte är så känsliga för slitage mer än att det kan vara dåligt rengjorda och fulla med kalk....
Men det går ju att fixa med avkalkning och storstädning av bryggruppen!
 

Tobias Abrahamsen

Well-known member
Kapslene som Nestle tvinger deg til å bruke i deres Nespressomaskiner er bare 5 gram! Går du på en skikkelig kaffebar kommer baristaen til å bruke nesten det dobble for å få skikkelig resultat i koppen.

Og når det gjelder å være skikkelig: Nestle er av de fire stor oppkjøperne av kaffe i verden. Ved sin kjøpekraft kontrollerer de fire den internasjonale kaffeprisene, og de bestemmer at den skal være uanstedig lav! Norge har blitt et av verdens rikeste land ved å selge verdens mest omsatte vare (olje), ingen har blitt rik av å selge verdens 2. mest omsatte vare (kaffe). At kaffebønder er noen av verdens vattigste er blant annet takket vere Netle og Nespresso!

Utover at Nespresso-kaffe ikke er den beste, er det også andre grunner til å holde seg borte fra nespresso ...

http://www.blackgoldmovie.com/#
 

treefinger

Well-known member
Om man till vardags gärna dricker halvhyfsat robustakaffe tror jag man kan få en liten kick av nespresso. Om man däremot gillar lite fruktiga single originkaffen så kommer man bli besviken på nespresso. Det är min uppfattning.

Istället för att lägga pengar på en Nespressomaskin skulle jag försöka hålla ögonen öppna för något begagnat. Gaggia+Minimoka alternativt Rancilio Silvia + Rocky. Emellanåt dyker dessa upp för låga priser på blocket.
 

Agathorn

Well-known member
Om man till vardags gärna dricker halvhyfsat robustakaffe tror jag man kan få en liten kick av nespresso. Om man däremot gillar lite fruktiga single originkaffen så kommer man bli besviken på nespresso. Det är min uppfattning.

Istället för att lägga pengar på en Nespressomaskin skulle jag försöka hålla ögonen öppna för något begagnat. Gaggia+Minimoka alternativt Rancilio Silvia + Rocky. Emellanåt dyker dessa upp för låga priser på blocket.

Lite off topic: Är robusta rent allmänt sämre än arabica eller vad menar du?
 

treefinger

Well-known member
Lite off topic: Är robusta rent allmänt sämre än arabica eller vad menar du?

Jag tror helt enkelt att utbudet för kaffe i den stilen(robustastuket) är större än det är för fruktigt single origin kaffe. Rätta mig om jag har fel. Jag skulle däremot inte ha något emot att testa prova single origin kaffe från Nespresso, om de har det.
 

Tobias Abrahamsen

Well-known member
Lite off topic: Är robusta rent allmänt sämre än arabica eller vad menar du?
Som nordmann er det interesant å lese hvilken kjærlighet som enkelte av de svenske deltagerne på dette formumet viser fram. På verdensbasis er det bare 2-3 % av kaffeproduksjonen som er robusta, resten er varianter av Arabica. I Norge er det bare ET micro-brenneri som har EN blanding med 10% Robusta, ellers er ALT av kaffe Arabica.

Robusta forbindes med italienske espressoblandinger, men det er mest utbrett i Sør-Italia. Nord i Italia er det vanligst med rene Arabica-blandinger. Jeg har ingen fakta på dette, men etter å ha lest noen poster på dette forumet synes det som at Sverige er #2 i bruk av Robusta :lol:

Når det gjelder smak og oppfattelse av kvalitet er det vanskelig å genneralisere dette. Men, når vi vet at Robusta er lettere å dyrke og billigere råvare er det undelig at Robusta ikke har større markedsandel. Mitt teori er at dette har noe med smaken å gjøre; folk flest foretrekker Arabica! Arabica regnes for å være rund og elegant i smaken, robusta beskrives ofte som å smake brendt popkorn!

Personlig har jeg forsvart Robusta på forskjellige forum, men det er i alle fall klart at den passer best i mørkbredte blandinger.
 

joeflow

Active member
Jag har själv en nespresso och en gaggia classic.

Är man ute efter en simpel, hyfsad, "kaffesmakande" espresso kommer nespresso inte göra dig besviken. Där emot om du tycker om latte så är nespresso ingen höjdare, klen smak och tråkigt skum. Jämförelse vis med gaggian så smakar det mycket bättre, både i latte och espresso, dock blir det mycket spil utanför mm, vilket gör att vetex trasan blir din bästa vän en vänskap du slipper med nespresson.

Vill du ha något du kan växa i (tex latteart, goodshots mm) hitta en gaggia och en kvarn.
 

Musikarfelix

Well-known member
Är du ute efter att kunna göra latte och cappuccino så är Brunopasso ett val (podmaskin):

Recension:
http://www.koppa.se/brunopasso/

Men då får du räkna med 4500:- tyvärr...

Jag skulle köpt en Silvia + en bra kvarn i första hand. Har du intresset så slår det allting annat.
 

Furioso

Active member
Personligen vill jag nog påstå att det mesta är bättre än Nespresso. Testade flera olika varianter nu i helgen och blev grymt besviken (igen).
Till och med en enkel helautomat gör bättre resultat.
Nej, satsa pengarna på något annat.
 

Agathorn

Well-known member
Jag har en Gaggia Classic med skitkvarn (gaggia mm), och den producerar så mycket bättre espresso än nespresso (värsta nespressomaskinen med dubbla "bryggrupper", provat alla smakerna som fanns där jag var :)).

Blir iofs dyrare men du kan köpa till podstillsats till Gaggia Classic (eller kunde när jag köpte min i alla fall, borde gå nu med). Jag har ett antal pods till salu ifall du är intresserad :)
 

zix

Well-known member
når vi vet at Robusta er lettere å dyrke og billigere råvare er det undelig at Robusta ikke har større markedsandel
Jag funderar lite på det där - är det verkligen så låg andel som 2-3%? Om vi räknar in all kaffeproduktion, även frystorkat, d.v.s. Néscafe m.m. och allt automatkaffe m.m.? Jag skulle nog ha gissat på att sisådär 20% av världsproduktionen var robusta om någon frågade mig. Vilket kanske i och för sig säger mer om mig och mina idéer än vad det säger om verkligheten... men iallafall. Är det verkligen inte mer?

Maolin: jag vill nog rekommendera espressomaskin för löskaffe. Både Gaggia och Rancilio har (väl?) podstillsatser som du kan köra med om du vill - tills ni har råd med kvarn. Med Nespressomaskin har du inte möjlighet att göra den omsvängningen - och ja, jag tror att ni kommer att vilja ha "riktig" espresso ganska snart, eftersom ni redan nu drar 3-4 koppar om dagen. Men det kan ju vara praktiskt att köra pods till en början, förstås. Man kan vänta lite med kvarn-inköpet då.
 

Maolin

Member
Tack för alla svar, jag inser nu att jag måste höja min budget lite granna iaf, och det låter som jag ska skita i nespresson för den suger i längden iaf.

Den här har jag nu kommit fram till att den inte är för dyr, man kan skumma mjölk och få bra kaffe?

Gaggia Classic Espressomaskin 4100kr med frakt
Gaggia Espressomaskin Pure 2500kr med frakt

Vad är det för skillnad på maskinerna?

Classic har 15bars tryck
Pure har 15/9bars vad menar man med det?
 

Jacob

Well-known member
Den här har jag nu kommit fram till att den inte är för dyr, man kan skumma mjölk och få bra kaffe?

Gaggia Classic Espressomaskin 4100kr med frakt
Gaggia Espressomaskin Pure 2500kr med frakt

Vad är det för skillnad på maskinerna?

Classic har 15bars tryck
Pure har 15/9bars vad menar man med det?

Ja, Gaggias maskiner brukar gå hyfsat att skumma med, men många (inkl jag själv) har bytt ångrör till Rancilios. Det blir bättre helt enkelt, men det går att lyckas med gaggias också om man övar.

Classic har också 15/9 bars tryck, vilket innebär att pumpkapaciteten är 15 bar, men att bryggtrycket ska vara 9 bar, såvida det är rätt inställt... (det går att justera).

I övrigt vet jag inte skillnaden mellan Classic och Pure mer än att Classic har högre effekt, och aluminiumkokare som är mindre än den i Pure, som har kokare i rostfritt.

Og når det gjelder å være skikkelig: Nestle er av de fire stor oppkjøperne av kaffe i verden. Ved sin kjøpekraft kontrollerer de fire den internasjonale kaffeprisene, og de bestemmer at den skal være uanstedig lav! /.../ At kaffebønder er noen av verdens vattigste er blant annet takket vere Netle og Nespresso!

Det är säkert så att Nestlé har bidragit till att försura kaffemarknaden. De har mycket på sitt samvete i flera branscher. Dock så kontaktade en vän till mig deras kundservice i just det ärendet. Han ville köpa en Nespresso-maskin och undrade just över de etiska bitarna. Netslé svarade att när det gällde Nespresso-kaffet så gick de inte via någon av de kända rättviseorganisationerna (Fairtrade/Oxfam osv) för att de ville slippa gå en omväg och förlora pengar. Istället menar de att de uppfyllt etiska mål på egen hand, genom bl a hjälp inom utbildning och andra samhällsnyttiga åtgärder i de byar där kaffet produceras. Om detta är sant eller inte kan jag inte garantera, men så säger de själva.
 

Englund

Well-known member
Tack för alla svar, jag inser nu att jag måste höja min budget lite granna iaf, och det låter som jag ska skita i nespresson för den suger i längden iaf.

Den här har jag nu kommit fram till att den inte är för dyr, man kan skumma mjölk och få bra kaffe?

Gaggia Classic Espressomaskin 4100kr med frakt
Gaggia Espressomaskin Pure 2500kr med frakt

Vad är det för skillnad på maskinerna?

Classic har 15bars tryck
Pure har 15/9bars vad menar man med det?

Några andra skillnader:

Classic
=====
1 dl kokare
ca 9 kg, hölje i metall
Backventil och solenoid = lättare att hålla ren mha backflush
ca 30 år på marknaden, beprövad
Koppvärmare i rostfritt

Pure
===
3 dl kokare
? kg (betydligt lättare), hölje i plast
Ingen backventil = övertryck kan leda till kaffestänk
ca 1 år på marknaden
Koppvärmare i plast (i metall på modellerna Color och Dose)
 

Tobias Abrahamsen

Well-known member
Det är säkert så att Nestlé har bidragit till att försura kaffemarknaden. De har mycket på sitt samvete i flera branscher. Dock så kontaktade en vän till mig deras kundservice i just det ärendet. Han ville köpa en Nespresso-maskin och undrade just över de etiska bitarna. Netslé svarade att när det gällde Nespresso-kaffet så gick de inte via någon av de kända rättviseorganisationerna (Fairtrade/Oxfam osv) för att de ville slippa gå en omväg och förlora pengar. Istället menar de att de uppfyllt etiska mål på egen hand, genom bl a hjälp inom utbildning och andra samhällsnyttiga åtgärder i de byar där kaffet produceras. Om detta är sant eller inte kan jag inte garantera, men så säger de själva.
Jeg kjøper aldri kaffe som er merket Fairtrade eller lignede, men jeg er alikevell opptatt av etisk handel. Faitrade merking er bedre enn ingentig, men prispåslaget er utrolig lite og for mange bønder blir fordelen oppspist av ekstra kostnader. Det fortelles om kostnader knyttet til lisenser og korupsjon ... For ca et år siden skapte en dokumentar stort rabalder omkring Fairtrade-merking i Norge, da en jornalist besøkte sertifiserte te-plantasjer, og snakket med arbeiderne der. De ansatte hadde ikke merket noe til Fairtrade ...

I det hele er det vanskelig å vite noe sikkert om hvor pengene som vi betaler havner, men jeg har mest tro på det som kalles "direktehandel". Det er når flest mulig av mellomleddene kuttes, og hvor idealet er at kaffebrennen legger pengene direkte i bondens hender. I noen grad er det dette som skjer innen spesialkaffe. Roastmastere reiser rundt til bønder og finner kvalitetskaffe som betales mer eller minder direkte, og til en pris som oftest er mange ganger høyere enn prisen på kaffebørsene. Når jeg drikker en kaffe med tydelig adresse, helt ned til gården den er dyrket på, snakker vi sporbarhet. Denne sporbarheten gjelder ikke bare matsikkerhet og kvalitet, men det handler også om at pengestrømmen er mulig å spore. Om du vil spore pengestrømmen på en "volum-kaffe" er det umulig få vite hvem som har dyrket kaffen, og hvem som har fått betalt. Kjøper du en "spesialkaffe" står både bondens navn og adresse på posen!

Derfor er regelen nesten uten unntak at om kaffen har tydelig oppgav og koster mye, er det stor sansynlighet for at bonden også har fått skikkelig betalt.
 

Tobias Abrahamsen

Well-known member
Jag funderar lite på det där - är det verkligen så låg andel som 2-3%? Om vi räknar in all kaffeproduktion, även frystorkat, d.v.s. Néscafe m.m. och allt automatkaffe m.m.? Jag skulle nog ha gissat på att sisådär 20% av världsproduktionen var robusta om någon frågade mig. Vilket kanske i och för sig säger mer om mig och mina idéer än vad det säger om verkligheten... men iallafall. Är det verkligen inte mer?
Du har rett! Jeg har sjekket Robusta-tallene og andelen ligger på ca 25%.:blush:
Det er de noske importtallen som er 2-3%, men jeg har aldri sett at det oppgis på noen forpaktninger og jeg har lest mange!.
 

zix

Well-known member
Aha!
Då är det nog ungefär likadant i sverige. Mycket av det frystorkade och automatkaffet görs ju utanför Norden.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp