Rotorpump till Fiorenzato

Kimster

Member
Hej! Ny på forumet och här kommer min första fråga. Någon som vet var man kan få tag i en rotorpump till en Fiorenzato Ducale 1G? Såg att espressokompaniet har rotorpump som reservdel till Bricolettan och den ser nästan likadan ut. Frågan är om den passar eller om det går att hitta billigare någonstans.

// Kimster
 

Daffy Duck

Well-known member
Rotorpumpar brukar vara universal, så det borde inte vara något problem att hitta en lite billigare.
T.ex www.espressoxxl.de, www.espressoparts.co.uk har en del pumpar.
Kolla så att fästet är samma, annars är det ingen större skillnad. Kapaciteten behöver du inte bry dig så mycket om, så vida du inte har en maskin med fler än två grupper.

Hade jag vetat att det var universal när jag köpte min pump hade jag kunnat köpa en extra i reserv för samma pengar som jag betalade för en...
 

Pac

Maskindoktorn
Nja, det där med kapaciteten skall man passa sig för. Sätter du på en pump som flödar för mycket bränner du motorn. Så välj en universalpump med ungefär samma kapacitet.

Varför gick pumpen sönder?
 

Kimster

Member
Jag köpte maskinen på vinst och förlust tillsammans med en Eurekakvarn. Fanns ingen möjlighet att testa den, men priset var bra och maskinen inte så gammal (2003). Tyvärr var pumpen paj, men i övrigt verkar allt fungera perfekt, så det känns som ett fynd i alla fall.

// Kimster
 

Kimster

Member
Daffy Duck! Tack för länkarna! Plötsligt inser man att den gamla gymnasietyskan inte är vad den en gång var :)
Verkar dock som att Fiorenzatos egen pump är i ungefär samma prisklass med tanke på kronkursen...
Vi får se vilken det blir! Längtar efter att få igång maskinen!

// Kimster :D
 

Kimster

Member
Per!

Efter lite bläddrande i olika trådar här på forumet så inser jag att det delvis är tack vare dig som jag har den här maskinen nu! Du tipsade om den i en tråd och jag fick sedan tipset av Tobiemme.

Tack! :D

// Kim
 

Tobiemme

Well-known member
du är välkommen, kim! det är tack vare skott från din gamla trotjänare La Pavonin som jag till slut hamnade här. :)
 

Kimster

Member
Nu är maskinen igång! Pumpen bytt och trycket inställt med manometer fastskruvad i filterkoppen. Allt funkar fint och den ger fina skott! Den är dock lite stor för vårat kök... :blush:

Skulle kanske varit vettigt att köpa en lite mindre så man får plats att laga mat också... :D
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp