Renovering La Scala - Aida årsmodel -97

Marv

Well-known member
Jag var och hämtade maskinen jag köpte på Tradra i går.
Enligt beskrivning skulle den fungera, men jag var ändå litet orolig för om den verkligen fungerade.
Jag frågade litet om hur ofta de hade kalkat av den, eller regenererat avhärdaren. Jag lyckades få fram att den nog aldrig är avkalkad och att det som de trodde var en avhärdare igentligen var ett vattenfilter.

Hur som helst kopplade jag in den och lyckades efter rengöring av nivåproben och milt våld på flödesmätaren få igång den. Det enda som inte verkar fungera är den ena ångventilen (det finns 2 ångrör på denna maskin) samt solenidventilen till varmvattnet som verkar ha beckat igen.
Det kändes skönt att dyra saker som pump motor och elektronikbox verkar fungera. Nu blir det till att plocka ner den i minsta beståndsdelar och kalka av den ordentligt. Det finns en plugg för att tappa up kokaren, men det är så igenbeckat i kokaren att ingen händer när man öppnar den. Jag räknar med att kunna ladda upp ett antal riktigt läskiga bilder när jag öppnat kokaren.

Det sitter en 4.5 L kokare i denna maskin och trots att pressostaten bara var inställd på 0.7-0.8 bar var det rejält tryck i ångan.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Lycka till Marv! Ska bli spännande att följa arbetet. Du ska se att du får en vän för livet när du väl blir klar!

Blir det Falkenberg för dig ockå?

//Stefan (som hade funderingar på att skaffa ett renoveringsobjekt själv, men som av lathet köpte nytt istället)
 

Marv

Well-known member
Lycka till Marv! Ska bli spännande att följa arbetet. Du ska se att du får en vän för livet när du väl blir klar!

Blir det Falkenberg för dig ockå?

//Stefan (som hade funderingar på att skaffa ett renoveringsobjekt själv, men som av lathet köpte nytt istället)

Nej, det blir nog inget falkenberg, tyvärr...hoppas att det inte blir sista gången...

En fråga till alla ni renoveringsrävar: Maskinen har en E61 grupp, men den har en fet extra skruv på framsidan som jag aldrig har sett ngn gång. Vet ni vad den är till för ?
 

Bilagor

  • E-61_extra_skruv.jpg
    E-61_extra_skruv.jpg
    94.7 KB · Visningar: 127

Marv

Well-known member
Jag började skruva isär gruppen i går och hittade nog svaret själv. Den sk giceuren eller flödesbegränsaren sitter under den extra skruven. Eftersom omkopplingen sker med en solenid och i och med den extra skruven består huvudet av mkt litet rörliga delar, det är bara i pre-infusion kammaren som det sitter en kolv och en fjäder.

Jag tog också bort värme ellementet och fick mina farhågor delvis bekräftade. Det var rejält med avlagringar, men jag har sett värre exempel på nätet.

En sak som stör mig är att ngn idiot har putsat grupphuvudet med svinto/stålull eller ngn, så det är litet repor på ena sidan, är det ngn som har ngt bra sätt att polera bort detta utan att ta bort all förkromning ?
 

wesaft

Well-known member
Va kul Marv! den maskinen passar dig bra :)
Min begagnade maskin hade repor både på det fina e61 brygghuvudet och på sidan av maskinen, försökte polera ner lite med autosol och någon snurrande polering på en borr, men det hjälpte inte.

Mitt tips är att bara rengöra och putsa lite med vatten och en microduk, den ser fin ut ändå sen som helthet tror jag, annars kanske du riskerar att få bort kromen.

Vilket härligt fynd :) Ser fram emot att följa tråden.
 

Pac

Maskindoktorn
Grattis till en fin maskin. :)

Jag tvivlar starkt på att gicleuren sitter bakom den skruven. Nu är det svårt att orientera sig på bilden men jag skulle tippa att det är täckskruven för bearbetningen av vattenkanalen till silen du pekar på. Men som sagt, det är svårt att orientera sig så det kan vara fel.

Kromet är tyvärr så tunnt att det inte finns något att ta på innan man polerat genom. Antingen får du leva med det eller så får du lämna in för omkromning.
 

Marv

Well-known member
Jag hoppas att den skall passa mig, jag har länge varit helt inställd på dubbelkokare, så vi får se hur det funkar med HX.

Jag lyckades få loss gruppen igår. Tyvärr gick en av rören till kokaren sönder, så det blir till att tillverka ett nytt. Är det ngn specialkopparrör eller funkar det med prisolrör som man tar bort plasten från tror ni ?

Jag kan också bekräfta att det var gicleuren som satt bakom skruven. När jag kokat klart gruppen i rengöringsmedel och avkalkningsmedel skall jag mäta upp ock göra en ritning på den som jag kan ladda upp tillsammans med litet bilder.
 

Marv

Well-known member
prisol rör är nog för mjukt det finns halvhårda rör
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=81762
(biltema kungen :) )

förök att löda loss koppligen och byt själva röret

jag skall iallfall beställa en massa annat till gruppen så då beställer jag ett par kopplingar också, de är relativt billiga.
De rör som sitter i maskinen är relativt mjuka tycker jag, de är mer lika prisolrör i mjukhet än vanliga halvhårda rör. Därav tanken, hittade ngt dokument som visar att de skall vara OK för tryck upp till 16Bar, men det är not å andra siden inte vid 120 C.

Synd att du bor så långt bort Marv. Jag hade gärna kommit och kikat på din renovering. :)

Ojdå, jag är nog helvilsen på dina bilder. :blush:

Håller med om att bilden inte är särskillt bra, frontplåten skymmer en del. Jag lovar att ladda upp mycket bilder så att du kan följa det hela.
 

Pac

Maskindoktorn
Det finns en anledning till att chassiena är gjorde i ganska tjocktmatrial. Det är ju lite tryck i maskinerna.
Om man tittar på gruppen under extraktionen kan man med blotta ögat se hur gruppen flyttar sig någon/några tiondelar på vissa maskiner. :eek:hmy:
 

Marv

Well-known member
Det finns en anledning till att chassiena är gjorde i ganska tjocktmatrial. Det är ju lite tryck i maskinerna.
Om man tittar på gruppen under extraktionen kan man med blotta ögat se hur gruppen flyttar sig någon/några tiondelar på vissa maskiner. :eek:hmy:

Jag hittade info om att håda kopparrör klarar upp till 200C och 16 Bar, prisolrör klarar 95C, men frågan är om det är pga plasten eller om kopparröret inte klarar mer pga glödgningen. Jag får ringa Optukumpu och fråga.
 

Marv

Well-known member
En uppdatering:
Jag har plockar isär hela mskinen och rengjort och kalkat av.
Grupphuvudet dog 2 kvällar med rengöring och avkalkning innan det blev rent. Jag har också lyckats lista ut hur det funkar. Det är mycket enklare i desigen än modernare E61 huvuden, men ändå minst lika bra. Det finns ingen spak som styr hur vattenflöden går, det som styr är en 3-vägs solenidventil. Se bild.

Kokaren var rejält igensatt med avlagringar den också, men 48timmar i citronsyra lyckades få den i skick som ny.

Kollade upp vad prisolrör med borttaget plasthölje klarar och det verkar funka, ett 12mm skall klara upp till 200C och 104 bars tryck. Däremot låter jag nog en rörmokare löda då det tydligen är litet känsligt att hårdlöda kopparrör, om det blir för varmt blir det sprött och kan spricka.

Det var en hel del repor i den blanka rostfria plåten på fronten, någon har varit framme med scotchbrite el dyl, efter litet funderande bestämde jag mig för att inte acceptera detta. Planen är att våtslipa och sedan polera upp ytan igen. Även plåten som håller droppbrickan kommer att på samma behandling då den är rejält hackig. Skall det bli fint får man lida pin.

Skall beställa ett gäng reservdelar med packningar och lödnipplarna, när de har kommit kan jag be rörisen löda ihop ett ersättningsrör för det som gick sönder. Sen skall det bli spännande att få dra igång den och se vad den går för.
 

Bilagor

  • E61-grupphuvud-La_SCALA.jpg
    E61-grupphuvud-La_SCALA.jpg
    82.1 KB · Visningar: 117

Pac

Maskindoktorn
Jag har också lyckats lista ut hur det funkar. Det är mycket enklare i desigen än modernare E61 huvuden, men ändå minst lika bra. Det finns ingen spak som styr hur vattenflöden går, det som styr är en 3-vägs solenidventil. Se bild.

Det var en intressant grupp!!! Är det en FAEMA?

Det du kallar gicleur är i själva verket group Jet( vilket på svenska borde bli "gruppmunstycket"). Det styr flödet och trycket under extraktionen

Gicleur styr flödena i thermosifonen när man inte extraherar och sitter normalt på ett av rören som bultas mot baksidan av gruppen.

http://www.nuovaricambi.it/gestione/images/FOTO69B.gif

Om du tittar på länken ovan har group jet pn. 524467 och gicleur 591735.

Satt det inget i rören som anslöt till gruppen[?]

Det var en hel del repor i den blanka rostfria plåten på fronten, någon har varit framme med scotchbrite el dyl, efter litet funderande bestämde jag mig för att inte acceptera detta. Planen är att våtslipa och sedan polera upp ytan igen. Även plåten som håller droppbrickan kommer att på samma behandling då den är rejält hackig. Skall det bli fint får man lida pin.
Våtslip och polering är ett riktigt slavgöra som tar lång tid. Men det blir fint när man är klar.

Kämpa på. Det blir nog kalasfint när du är klar.:)
 

Marv

Well-known member
Det var en intressant grupp!!! Är det en FAEMA?

Det du kallar gicleur är i själva verket group Jet( vilket på svenska borde bli "gruppmunstycket"). Det styr flödet och trycket under extraktionen

Gicleur styr flödena i thermosifonen när man inte extraherar och sitter normalt på ett av rören som bultas mot baksidan av gruppen.

http://www.nuovaricambi.it/gestione/images/FOTO69B.gif

Om du tittar på länken ovan har group jet pn. 524467 och gicleur 591735.

Satt det inget i rören som anslöt till gruppen[?]


Våtslip och polering är ett riktigt slavgöra som tar lång tid. Men det blir fint när man är klar.

Kämpa på. Det blir nog kalasfint när du är klar.:)

Det kan vara så att jag har missupfattat vad gicleur är. Vet inte om det är faema eller inte. Jag hittade motsvarande grupp på espressoparts.com och det var för en brasilia,
http://www.espressoparts.com/category/03.01.brasilia.bemportafinomanualgroup/
nej det satt ingen i rören från kokaren, förutom en massa kalkavlagringar.
 

Pac

Maskindoktorn
nej det satt ingen i rören från kokaren, förutom en massa kalkavlagringar.
Då vet du var du sätter in stöten om den går alldeles för varm. :)

Alla maskiner med elektroventiler är ruskigt känsliga för partiklar i vattnet så var nogrann med att byta alla filter. Du bör också vara nogrann med renheten runt där du jobbar med maskinen. några små partiklar i någon av ventilerna kan ställa till mycket tråkigheter och ge dig mycket felsökningstid. :(

Du bör också gå igenom ventilerna, öppna och rengör minutiöst! Kolla även status på packningen i kolven och ventilsätet. Är de slitna så åker du tyvärr på att byta hela ventilen. Jag har försökt köpa kolvar inkl. packningar från Parker. Det är inte lönt, de kostar mer än en ny ventil. :huh: Jag har svårt att få ihop den ekvationen men så är det.

Det skall bli roligt att följa din framfart. :)
 

Marv

Well-known member
Då vet du var du sätter in stöten om den går alldeles för varm. :)

Alla maskiner med elektroventiler är ruskigt känsliga för partiklar i vattnet så var nogrann med att byta alla filter. Du bör också vara nogrann med renheten runt där du jobbar med maskinen. några små partiklar i någon av ventilerna kan ställa till mycket tråkigheter och ge dig mycket felsökningstid. :(

Du bör också gå igenom ventilerna, öppna och rengör minutiöst! Kolla även status på packningen i kolven och ventilsätet. Är de slitna så åker du tyvärr på att byta hela ventilen. Jag har försökt köpa kolvar inkl. packningar från Parker. Det är inte lönt, de kostar mer än en ny ventil. :huh: Jag har svårt att få ihop den ekvationen men så är det.

Det skall bli roligt att följa din framfart. :)

Tack för dessa råd. Jag har demonterat alla ventiler och har kalkat av och gjort rent, en del av dem var rejält igrodda. Har insett att det krävs att packningarna måste vara OK om det skall funka. Speciellt den som sitter på gruppen då den har 2 packningar en åt varje håll, en av dem skall ju hålla emot bryggtrycket. Planen är att sätta ihop och se om det är ngt mer som behöver bytas, jag anar att bryggventilen kan behöva bytas. Å andra sidan skall maskinen ha varit fungerande innan de sålde den.
 

Marv

Well-known member
Då vet du var du sätter in stöten om den går alldeles för varm. :)

När jag provade maskinen efter att jag hämtat den var pressostaten inställd på 0.8-0.9 bar, det kan ju för att inte
få den att gå för varm. Med 4.5 L kokare borde det inte vara ngt problem med ångkapaciteten i allafall.
Är dessa flödesbegränsare standardkomponenter ?
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp