Stockholm Besviken på Espressino!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Besökte denna espressobar förra helgen. Beställningen som löd var en dubbel espresso, bönan som serverades var 5ES ver3.0. Blev serverad av en äldre herre, extraktionen såg ut att vara väldans för tajt så det var med en viss entusiasm jag drack upp den. Resultat var en total besvikelse, smakade menlöst och onyanserat. Hur man kan servera denna smörja på en välrenommerad bar är för mig en gåta. Baristan kanske hade en dålig dag eller så behärskade han inte hantverket.

Senare samma dag besöktes J&N på Svedenborgsgatan. Fick syn på deras Synesso och tänkte att detta ska bli väldigt intressant. Beställde en dubbel 5ES och fick en smakupplevelse utöver det vanliga. Det var utan tvekan den godaste espresson jag druckit i mitt liv. Smaken var söt med en fin syrlighet.

Ska dock ge Espressino en till chans och då försöka beställa av Josef istället.
 

mts

Well-known member
du sa väl till dem på espressino att du inte var nöjd? de kommer ju aldrig skärpa till sig i så fall. Jag håller helt med dig om hur smaken blir på 5 estate när den dras för tajt, det är en fin gräns och numera häller jag direkt ur den hemma om den ens ser för tajt ut. :)
 

JKolmo

Well-known member
Måste erkänna att jag inte varit sådär jätteimponerad de gånger jag på espressino heller. Kanske haft otur jag med.
 

Englund

Well-known member
Se till att bli serverade av Kiril (pratar engelska) eller Josef så brukar det bli grymt bra!
 

Alaqh

Member
Samma upplevelse här. Var in förra veckan och fick en utsökt cappu (Josef tror jag?), trots att det var takeaway och pappmugg. När jag i farten dagen efter hoppades på en upprepning fick jag en bitter historia som inte alls var i samma liga (även denna tillredd av den äldre herren). Tyvärr klagade inte jag heller för jag var redan en bit nere i götgatsbacken när jag tog första zippen...men får alltså hålla koll nästa gång.
 

mag

Well-known member
Har aldrig varit besviken på något av det som Josef eller Kiril serverat mig. Tycker man bör ha en förståelse för att även en bar med de bästa ambitioner, utrustning och råvaror kan servera ett dåligt skott, kaffe är trots allt inte en exakt vetenskap.
Det är dock något man kan ge feedback på direkt istället för att gå ut med negativ kritik på ett internetforum på grundlag av en enda kopp.
 
Förstår inte varför man höjer denna medelmåttiga kaffebar till skyarna. Tror dom flesta på detta forum har extremt höga krav på kaffe och då tycker jag det är på sin plats att ge ordentlig kritik när man blir serverad en dålig espresso på ett sådant omtalat ställe som Espressino.
 

mts

Well-known member
Förstår inte varför man höjer denna medelmåttiga kaffebar till skyarna. Tror dom flesta på detta forum har extremt höga krav på kaffe och då tycker jag det är på sin plats att ge ordentlig kritik när man blir serverad en dålig espresso på ett sådant omtalat ställe som Espressino.

för att vi anser den vara bättre än medelmåttig kanske? :)
För egen del skulle jag aldrig gå därifrån med en dålig eftersmak utan att ha påpekat detta för den som serverade mig... gäller inte bara just espressino utan alla ställen där jag förväntar mig något mer än bara en tillfällig fix....
 

ask2

Well-known member
Sist jag och min fru var där fick vi enligt min smak mycket bra espresso av Josef!
Självklart skall man ge kritik direkt om det är dåligt. Men det är ju inte alltid så enkelt som det låter. Kan vara lite pinsamt, särskilt om det är ett "bra" ställe. Många dricker nog upp och väljer nåt annat nästa gång.
Och hur kul är det att säga till när man beställer att man gärna ser att nån annan (som man vet är duktig) gör ditt kaffe?
Det är väl ganska självreglerande dock. Om det inte blir bättre så slutar man väl gå dit helt enkelt?
 

Stenqvist

www.danstenqvist.com
Där är otroligt svårt att servera kaffe i världsklass hela tiden. Jag vet själv hur besviken jag kan bli över skott som jag gör både på Nesta och på Solde. När man gör tusentals kaffeskott är det lätt hänt att några inte blir så bra som man vill. Så är det. Och det är det som är tjusningen med kaffe och att jobba bakom en bar där man ibland har hur mycket tid som helst för att försöka lyckas och ibland endast har några sekunder på sig för att kön är svinlång.
 

Coffeehead

Well-known member
Mycket väl talat av Stenqvist, jag har svårt att förstå de som tror att alla bra baristas är robotar som alltid gör alla kaffe perfekta. Självklart så har de både bra och dåliga dagar och på ställen som är populära så kan en ringlande kö under vissa dagar och tider göra att man inte kan tillverka 100% perfekta shots. Därimot skall självklart inget direkt dåligt serveras med ursäkt att det är stressigt eller mycket att göra.

Jag påtala för en tid sedan att min espresso jag beställt inte var 100% vad jag önskade på min favvobar, det var inget snack utan baristan sa ursäkta och hällde ut den för att sedan ge mig en ny som var perfekt i min smak. Detta tycker jag var mycket sjyst och gör att jag kommer att fortsätta att gå dit så mycket jag bara kan.
 

FabianP

Well-known member
Var där i lördags (Kiril) och söndags (Josef), fick riktigt bra dubbla espressino (vad annars?) + enkel espresso båda gånger. I och med att det inte är exakt vetenskap, och väldigt många är nöjda med Espressino, så får man väl påpeka det direkt?

Lite tufft att typ en kanalisering (exempelvis) skall sabba ens rykte, kanske? :unsure:

/Fabian, nyss hemkommen från kaffetur de luxe@Sthlm
 

zix

Well-known member
Lite tufft att typ en kanalisering (exempelvis) skall sabba ens rykte, kanske?
Håller helt med. Man måste ju väga in allt i sin bedömning tycker jag.
För en oengagerad tillfällig besökare är man som barista nog aldrig bättre än sin senaste espresso, men för såna som oss som har kaffet som intresse, och kanske också chansen att gå dit flera gånger, så tycker jag att man ska ha som mål att ta in hur hela situationen är för tillfället för den som står bakom disken. Det går oftast att se om man tittar efter lite.
Sen kan det ibland bli lite väl hårt att gå ut med kritik mer eller mindre offentligt på webforum, det är då oftast bättre att leverera den direkt till baristan.

Detta inte sagt som kritik mot någon som har skrivit i tråden! Jag är mer ute efter själva attityden när vi är på kaffebaren, hur gör vi egentligen. Om jag har mycket kunskap och erfarenhet om kaffe har jag också ett ansvar att hjälpa till att förbättra andras kunskap - även om de andra råkar stå bakom disken och jag "bara" är kund. Inte så att man måste läxa upp baristorna hela tiden, men om man ser att de vill lyssna och känner att man har nåt att säga så kan man ju göra det... på ett ödmjukt och bra sätt.
Så ser jag på det iallafall.
 

josef

Well-known member
tråd för Espressino finns här. Personligen är jag ledsen för att allt inte alltid varit perfekt, men samtidigt blir jag inte heller glad när man inte säger till direkt utan startar en helt ny TRÅD om ett tillfälles besvikelse. Shit happens. Även om jag låter irriterad nu så är jag väldigt snäll :)

Molarin, kan tråden låsas?
 
Josef, dina personliga känslor är jag inte intressarad av, däremot skulle jag vilja veta vad som kan göras för att höja nivån på den barista som serverade mig sist och som verkar ha serverat flertal kunder dålig espresso.:mad:
 

Tobiemme

Well-known member
MightyMike, om du tycker nivån ska höjas – ta det direkt med den barista som serverade dig. att gnälla här tjänar ingen på. och din brist på respekt för någon som varje dag gör sitt yttersta för att servera oss extraordinärt kaffe, är inget annat än ohyfsad och taskig. skärpning.
 
För att klargöra så är det inte Josef jag gnäller på. Jag tror att han är en synerligen kompetent och duktig barista. Och om någon är respektlös, så är det att bli serverad en espresso, som dessutom är brygd med naket pf, att inte ens bemöda sig att se hur extraktionen blir, det om något är respektlöst.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp