Ta bort bryggruppsfiltret på E61 ?

larsa

Well-known member
Hur får man bort bryggruppsfiltret på en E61?
Fick igår min begagnade BFC Pulsante som jag håller på att fräscha upp.
Kan inte lossabrygguppsfiltret för hand. Hur får man bort det utan att förstöra något.
 

TTobbe

Well-known member
Ta en skruvmejsel och bend lite på båda sidor så kommer den. Den sitter med den stora svarta packningen
 

larsa

Well-known member
Tack TTobbe. Det var snabbt svarat . Hur klarar man sig utan forumet.
Metoden verkar lite brutal, något jag inte vågade utan att känna till hur man gör.

Jag har tänkt att kalka av den i kväll.
Det sitter ett vattenfilter (en tub) i ändan på slangen i vattenbehållaren. Skall den vara på när man kalkar av?
Gör den någon nytta?
Tar kaffet smak ev medlet i filtret?
Tänker byta den när Kaffemaskinen öppnar i morgon.
 

Pac

Maskindoktorn
Det sitter ett vattenfilter (en tub) i ändan på slangen i vattenbehållaren. Skall den vara på när man kalkar av?
Jag vet inte om den tål citronsyran men jag hade tagit av den.
Gör den någon nytta?
Ja, det är jonbytarfilter som tar bort kalk ur vattnet
Tar kaffet smak ev medlet i filtret?
Nej

Tänker byta den när Kaffemaskinen öppnar i morgon.
Lägg den i en stark saltlösning istället. Använd vanligt grovsalt utan en massa tillsatser så spar du ett par kronor att köpa bönor för istället. :)
 

larsa

Well-known member
Tack Pac.

Skall köra en avkalkning över natten. Det finns bra trådar hur man gör med en HX på forumet.
Det behövs säkert. Maskinen kommer från Gotland.

Det konstiga är att det står inget om avkalkning i manualen. Inte heller i Giottos manual (den man hittar på nätet) står det att man skall avkalka.
 

Pac

Maskindoktorn
Det är viktigt att växla/skölja runt avkalkningslösningen så häll tillbaks lösningen i tanken när du sköljer. Jag brukar låta den skölja/växla vatten en gång var 30'e minut. En äggklocka funkar som en bra påminnare om man håller på med annat under tiden. :)

Om jag kör över natt brukar jag inte låta maskinen stå på. Värm upp den innan du går och lägger dig och slå sedan av den. På det viset är det mindre risk att du "tar för mycket" och har kontroll på processen.
 

larsa

Well-known member
Färdig.
Jag följde wesaft:s beskrivning hur man avkalkar, med tömning och toppfyllning.

Med BFP Pulsante fick jag börja leta i ritningarna, för den måste vara påslagen för att kunna tömma via te-ventilen och då vill den fylla på med nytt vatten när den börjar bli tom. För tömning fick jag ta bort kabeln till "safety prob" och jorda den för att den inte skulle fylla på nytt vatten. Pressostaten fick jag koppla bort elektriskt för att inte värmeelementet skulle gå igång. Allt var lätt åtkomligt under topp-täckplåten.

Att hälla tillbaks avkalkningsmedlet tänkte jag inte på utan fyllde på med nytt i tanken.
Räcker det att köra runt två gånger med 30 min mellanrum, eller skall man köra mer.

Vattenfiltret såg ut att bli som nytt efter saltvatten badet. För att göra det snabbare sök jag in saltvattnet i filtret och lät det ligga även det över natten. Gjorde samma när jag skulle ha ut saltvattnet men med sötvatten.

Nu är det fullt ös igen att lära sig den nya maskinen hur man får till bra espresso och skummning. Köpte ett kilo friska kaffebönor hos kaffemaskinen i dag så jag klarar mig ett tag. Snål som jag var köpte jag Zoegas espresso på Billhälls när jag hämtade ut maskinen. Det var odrickbart och urgammalt. Efter jag tampat och vänt upp och ner på handtaget ramlade allt kaffe ur. Så torrt och gammalt var det.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,463
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp