Blivande kaffegrossist!

taberg

Member
Hej alla!

Tänkte att jag skulle presentera mig lite här på forumet!

Tomas Åberg heter jag, jag är en 26årig civilingenjör som jobbar med pipelines och undervattensteknik i Norge.

På min arbetsplats har jag kommit i kontakt med kaffeautomaten, den är ofattbart hemsk. En dag när jag stod och hämtade kaffe så pratade jag med en kille som heter Makintha, han är från indonesien.

Han berättade att han hade kontakter med de flesta större kaffeplantage i indonesien och han undrade om jag ville vara hans svenska kontakt och återförsäljare.

Så jag har väl mer eller mindre nappat på den idén! Mer bra kaffe åt folket helt enkelt.

Jag kommer kunna erbjuda vääldigt bra priser på kaffe, men på grund av att fraktkostnader för mindre orders under ett kilo är väldigt dyrt äts det mesta av vinsten upp.

Därför ska jag inrikta mig främst mot kafferosterier och återförsäljare. (även gruppköp kan ju bli aktuellt)

Kaffet jag kan erbjuda just nu är diverse sorter av arabica, robusta samt luwak kaffe.

Kvantitet är förnärvarande obegränsad av arabica och robusta förstås.. Luwak kan jag inte erbjuda med än 100kg/månad, men det ska nog räcka till.

Allt från orostade bönor, rostade, bönor, espresso och liknande finns i produktsortimentet.

Jag kommer posta när jag fått mer info om priser och produkter.

Hoppas att jag som relativt novis kaffefantast kan ha mycket utbyte av all er kunskap här, och att jag kommer kunna tillföra något till forumet så småning om!

Ha en trevlig vecka och njut av kaffet under långhelgen!

MVH Tomas Åberg
 

Tobiemme

Well-known member
välkommen till forumet!

om prisbilden blir rätt så skulle jag skulle kunna vara intresserad några kilo råkaffe av de finaste kvaliteterna av Sumatrakaffe (Arabica) eller annat ursprung. håll oss underrättade!
 

taberg

Member
Nu händer det lite saker.

Som ni kanske vet är jag relativt okunnig i detta forum jämfört med många.

Men jag har ambitioner att lära!

Idag fick jag mina första varuprover hemskickade, dessvärre till min svenska adress så bilder och eventuellt en liten överaskning till er får vänta någon vecka.

Men jag hoppas på att ni kanske kan kasta lite ljus på vad jag fått, utifrån vad min vän som hämtar min post skrev när hon beskrev paketet :)

Paketerat kaffe med titlarna:
1: decaf
2: mandheling
3: timor
4: toraja
5: wamena
6: jateng arabica
7: flores
8: robusta
9: jawa arabika

10: en påse ofärgade bönor som heter luwak det är bara några stycken bönor i den påsen (chansar på den dyra kopi luwak där :p )

100dollarfrågorna:
11,12: "en påse som är namnlös detta är hela bönor och en påse malet som heter ingenting"

Känner ni igen dessa sorter? Jag är sjukt nyfiken att få testa lite!

Har även kontakter på gång med en vän som ska köra lite baristaverksamhet i stockholm, han kommer agera återförsäljare åt mig på plats, samt servera mitt kaffe.

Jag återkommer givetvis angående detta senare, och även om vart ni kan få tag i godiset så småning om.

Just nu har jag en stor knäoperation inplanerad nästa tisdag och räknar inte med att vara med i matchen på nån vecka.

Spännande spännande :)

Mvh Tomas!
 

bchi

Well-known member
Spännande!
Decaf, robusta och java arabica kan väl vara lite vad som helst känns det som. Resten där är namn på områden i Indonesien. En helt vild gissning är väl att kaffet kommer från namnet på påsen.
Luwak är väl namnet på det djur som mumsar i sig bönorna (kopi=kaffe), marinerar dem i magsyra för att ge smak åt dem, och sedan trycker ut dem ur andra sidan kroppen. Jag smakade en kopp för länge sedan och... nja, historien bakom är klart roligare än smaken.

Jag tror du bäst lär känna bönorna genom en s.k Koppning. Jag själv har inte riktigt grepp om förfarandet men här finns lite att läsa:
http://faq.hasbean.co.uk/questions/17/Coffee+Cupping:+A+Basic+Introduction

Lycka till!
 

taberg

Member
precis som du skrev så är mitt kaffe bara märkt efter de regioner det kommer från.
Jag får tag i kaffe från i stort sett alla delar av indonesien, men tar bara hem 1klassens bönor.

Alla plantage är med i Speciality Coffee Association of Indonesia och är 100% ekologiskt och rättvisemärkt.

I första hand kommer bönorna från Jawa, Sumatra, Bali, Papua, Sulawesi och Flores.

Jag kan ta hem bönor (orostade eller med valfri rost) eller som espresso. Eventuellt även som instant coffee. Jag har även Decaf alternativ samt 2 olika blandningar som består av:
1. Flora: Lampung Robusta, Arabica Lintong och det exklusiva Luwak kaffet
2. Tugu blend: Lampung Robusta och Arabica Linthong

Jag har varuprover hemma nu som jag har en ide för och där jag hoppas att eventuellt kunna få eran hjälp!

Jag skulle vilja ha utlåtanden på varuproverna, helst från någon välrenomerad kaffeexpert. Finns det någon här på forumet som kan tänka sig att provsmaka och sedan skriva några rader om det ni druckit? Jag har bara fått hem ca 100g av varje sort. Det mesta är bönor, förrutom Flora-blandningen som är en malen blandning.

Jag tänkte ordna ett gruppköp av någon av sorterna sedan här på forumet, alla dessa kaffen är högkvalitativa kaffen och även om jag får väldigt bra priser så lönar det sig inte att sälja 1kg förpackningar på grund av väldigt höga fraktkostnader.

Ser fram emot era förslag! (det följer med luwakbönor i smakproverna också, inte lika mycket men någon kopp bör det kunna bli :) )

Hemsidan är på gång men den återkommer jag till när den är klar!

Ha det så bra så länge!

mvh Tomas
 

taberg

Member
liten uppdatering

Det har varit mycket att göra på mitt "riktiga" jobb, så uppstart har gått segt.

Jag har till viss del valt att börja i en annan riktning och istället importera gröna bönor och rikta mig mot rosterier.

Som läget är nu är minimiorder 1 metriskt ton, och mina priser är gudomliga :)

jag kan självklart även fixa ovanstående sorters rostat kaffe.

det är en sida under uppbyggnad nu på:

www.beandonesia.se

där kommer det komma presentationer av kaffesorter, utbud och diverse annat som ska finnas på en hemsida.


Hursomhelst, äger du ett rosteri? säljer du gröna bönor? vill du få 1grade gröna bönor främst lasuna och mandheiling till riktigt bra pris? tveka inte att kontakta mig då!

lättast är på email: tomas@tabergconsulting.com



Jag skulle även uppskatta hjälp från er på forumet,
hjälp mig att skapa en prisbild på orostade bönor, vad får man normalt betala för 1-obegränsat antal ton kaffe i sverige?

jag kan till 95% lova att jag lägger mig under priset som just nu gäller för samma kvalite av kaffe!

känner mig väldigt entusiastisk.

Har haft varuprover på DaMatteo i göteborg. De är intresserade av bönorna och det tycker jag är ett betyg som slår högt i tak!

Förhandlar även med stora rosterier i Norge där jag bor just nu.

Inom ett år ungefär kommer företaget etablera sig fast i stockholmsområdet.

Med vänliga hälsningar
Tomas Åberg
 

johey

Well-known member
Mycket trevligt initiativ!

Jag har inget rosteri mer än i mitt kök för hemmabruk. Rostar mellan 1-2 kg per månad. Hoppas på att kunna köpa råkaffe av dig i alla fall, och hoppas också på att priserna är rimligare än på alla andra ställen även för mindre batchar.

Hur kan priserna för gröna bönor vara lika höga per kg som rostade? :O
 

johey

Well-known member
Hm. Det är skit med allt.

Tacka vet jag tiden då Gokaffe levererade råkaffe. Då var det prisvärt att rosta hemma. 80 spänn kilot för hyfsad arabica och 110 spänn för Kenya AA har jag för mig.
 

taberg

Member
jag är faktiskt inte säker, men som jag upplever det är det ett stort steg att göra en beställning på så pass mycket kaffe. Jag har ett gissel att försöka förhandla mig till en minsta pall order på 600kg gröna bönor. Och på sådana specialpallar är det svårt att få ett riktigt bra pris.

Jag vet inte varför gokaffe la ner verksamheten...

Jag är osäker på om jag kommer kunna hjälpa till att få fram orders på 1-2 kg inom en överskådlig framtid, men det är möjligt att man kan klämma in ett gruppköp i samband med en större order!

inget är omöjligt :)

Kanske har ni kontakter med någon som kan göra en stor order! Då ser vi till att ordna ett gruppköp i samband med detta!
 

taberg

Member
hehe ja jag förstår det :)

ska se vad jag kan göra. men kanske finns det 100till här som tar 10kg. enda problemet är att det blir ett gissel med logistik för mig :)

eventuellt kanske det kan blir 40 till vilket är mer realistiskt så kan jag mixa flera orders. får se hur det utvecklar sig.

vad får man räkna med att betala för gröna bönor? typiskt pris för 1ton, samt typiskt pris för 1kg? tänker mandheiling eller lasuna då...
 

Kaffa

Member
Jag hade en idé om att arbeta på det viset och ta hem utan mellanhänder. Problemet är att dom flesta odlare har minimiordrar som är stora. För stora för en liten handlare.

Det bästa jag lyckades få fram från etiopien som gjorde det värt att starta importen var ett par pallar.

Men investeringskostnaden blev då för hög. Jag menar hur säljer man av med över ett ton kaffe inom rimlig tid :) Steget blev helt enkelt för stort.

Numera så handlar jag med mellanhänder med försöker hålla ledet så kort som möjligt.
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp