Bön Guide??

Snothound

Member
Säkert någon i forumet som vet var vi kan finna en bönguide. Själv gillar jag ju Caffe Royal och har länge sökt något som är åt det hållet med en mer bränd ton. Så vad jag söker är något i stil med Systembolagets Vinlist-giude (eller varför inte maltwhisky?) med smakriktningar (choklad, vanilj, bränd mandel, rörsocker och torkad aprikos).

Jag är hundra på att det är fler än bara jag som önskar något i den stilen. Tips? Ska jag starta upp en egen blogg kring ämnet?/Snothound:coffee:
 

Almapeso

Well-known member
Det hade givetvis varit fördelaktigt. Det är dock enkelt att fastna i "skogen för alla träd"-syndromet, d.v.s var börjar man.

En tanke som jag länge haft hade varit en hemsida som lägger upp all sorts kaffe som man tänkbart kan komma på. Under varje kaffe listas olika smaker som alla inloggade kan klicka i. Ju fler träffar en viss smak får av olika användare desto större utrymme får smaken visuellt.

Det skulle bli något i stil med de etiketter som Squaremile har på sina påsar, fast virtuellt.

3105238172_28ca0391db.jpg

3411863043_9e4f3c7804.jpg
 

martink78

Well-known member
Låter som en utmärkt ide, fast jag skulle kunna tänka mig något mer åt imdb.com eller kanske wikipediahållet. En coffepedia helt enkelt, med beskrivningar av vilka smaker man kan förvänta sig med olika brygg metoder (och från olika rosterier antar jag) samt rostbeskrivningar (för gröna bönor).
 

stipok

Well-known member
vilken bra idé!

något som vore guld är om det går att söka sig till ett kaffe utifrån en önskad smak eller vad kaffet ska passa ihop med. Utifrån några givna smakpreferenser får man så fram förslag på goda bönor och tillredningsmetoder som lyfter fram just dessa smaker.

Jämförelsen med systemets vinklassificering är faktiskt riktigt bra.
 

Forumstatistik

Trådar
14,666
Inlägg
155,717
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp