Hjälp vid köp av espressomaskin

Jonk

New member
Ja, då blev man äntligen medlem här efter ett par månaders läsande. Mycket bra forum med seriösa och kunniga medlemar.

Nu jag har tänkt att skrota min gamla krups:(, som bara gör beskt skit kaffe, och köpa mig nånting vettigt.
Har varit helt inne på att köpa en rancilio silvia som verkar vara en underbar maskin, med då jag mest gör cappucino har jag funderat på om man inte ska kliva upp ett steg och köpa nånting i stil med BFC Perfetta, Nouva Simonelli Oscar eller BFC Junior Plus Pulsante (som är ordentligt nedsänkt hos kaffegrossisten.se, är detta en bra maskin?)

Jag har inte riktigt fattat det där med dubbla bryggare och hx förutom att man kan skumma och extrahera samtidigt vilket vore
intressant

Min ekonomi är inte den bästa, då jag är student, så att betala ännu mer är helt otänkbart har spräckt budgeten flera gånger om, plus
att jag måste köpa mig en vettig kvarn (får väl äta gröt några månader:)

Har inte så mycket erfarenheter om det här....
Vad tror ni? Hur ska jag göra? om man inte har så mycket kunskap är det då bara onödigt att köpa nåntig bättre än silvian?
eller är det lika bra att slå på stort då man antagligen kommer ha maskinen många ljuvliga år?

Det vore verkligen schyst om nån kunnde komma med några visa ord
 

Musikarfelix

Well-known member
Jag gör kanske en latte varje morgon. Gör du bara till dig själv så kommer du nog inte ha några problem med Silvian, visst kan det vara kul med en HX eller en maskin med dubbla kokare? Men smakar det så kostar det, jag skulle hellre använda pengarna till en fin kvarn.
 

Wannabe

Well-known member
Ja det är klart att en BFC inte är helt fel om du har råd. Men som Musikarfelix nämner i sitt inlägg, lägg lite pengar på en bra kvarn också. Det är minst lika viktig som själva maskinen. Räkna med ca 2.500 och uppåt för en ny kvarn (beggad från ca 1500).

Silvia + Rocky brukar vara ett populärt instegspaket.
 

Jonk

New member
åh snabbt svarat:) tackar