Hjälp vid köp av espressomaskin

Jonk

New member
Ja, då blev man äntligen medlem här efter ett par månaders läsande. Mycket bra forum med seriösa och kunniga medlemar.

Nu jag har tänkt att skrota min gamla krups:(, som bara gör beskt skit kaffe, och köpa mig nånting vettigt.
Har varit helt inne på att köpa en rancilio silvia som verkar vara en underbar maskin, med då jag mest gör cappucino har jag funderat på om man inte ska kliva upp ett steg och köpa nånting i stil med BFC Perfetta, Nouva Simonelli Oscar eller BFC Junior Plus Pulsante (som är ordentligt nedsänkt hos kaffegrossisten.se, är detta en bra maskin?)

Jag har inte riktigt fattat det där med dubbla bryggare och hx förutom att man kan skumma och extrahera samtidigt vilket vore
intressant

Min ekonomi är inte den bästa, då jag är student, så att betala ännu mer är helt otänkbart har spräckt budgeten flera gånger om, plus
att jag måste köpa mig en vettig kvarn (får väl äta gröt några månader:)

Har inte så mycket erfarenheter om det här....
Vad tror ni? Hur ska jag göra? om man inte har så mycket kunskap är det då bara onödigt att köpa nåntig bättre än silvian?
eller är det lika bra att slå på stort då man antagligen kommer ha maskinen många ljuvliga år?

Det vore verkligen schyst om nån kunnde komma med några visa ord
 

Musikarfelix

Well-known member
Jag gör kanske en latte varje morgon. Gör du bara till dig själv så kommer du nog inte ha några problem med Silvian, visst kan det vara kul med en HX eller en maskin med dubbla kokare? Men smakar det så kostar det, jag skulle hellre använda pengarna till en fin kvarn.
 

Wannabe

Well-known member
Ja det är klart att en BFC inte är helt fel om du har råd. Men som Musikarfelix nämner i sitt inlägg, lägg lite pengar på en bra kvarn också. Det är minst lika viktig som själva maskinen. Räkna med ca 2.500 och uppåt för en ny kvarn (beggad från ca 1500).

Silvia + Rocky brukar vara ett populärt instegspaket.
 

Jonk

New member
åh snabbt svarat:) tackar

Låter vettigt det du säger och jag gör för det mesta enbart kaffe till mig själv, en bra kvarn kostar ju en hel del också

Hur lång tid tar det för dig att göra en latte om vi säger att maskinen har ståt på ett tag?
 

ask2

Well-known member
Jag har en gaggia classic + anfim kvarn. Skulle tro att det är ungefär liknande silvia+rocky.

Jag gör inte latte men dubbel cappu ser ut ungefär så här:
1: Mal kaffe till dubbel espresso : 25 sek
2: Extrahering: 25 sek
3: Förbered skumning 20 sek
4: skumma kanske 1 min? (har inte tagit tid faktiskt):
Man kan skumma före eller efter extraheringen.
5: Hälla upp och städa lite, knacka ut pucken, flusha och torka: 1 min

Totalt: ca 3 min
 

zix

Well-known member
Tänk inte för mycket på det där med att skumma samtidigt med att göra kaffe till din första espressomaskin. SÅ viktigt är det inte, man klarar sig utan det ett bra tag.

Pluggar du nåt tekniskt så kanske det kan vara idé att leta efter nåt ras och fixa upp det. Spana i tråden om espressomaskiner på blocket till exempel. Igensatta eller halvtrasiga proffsmaskiner finns det ganska gott om på webauktionerna.
Det finns mycket pengar att spara om man köper en sån maskin - förutsatt att man har tillgång till lite verktyg för att fixa. Kunskap om lite logisk styrning, reglering av tryck/temperatur och mekanik får du på köpet.
Reservdelar kostar väl också lite pengar, men inte lika mycket som en ny maskin.
 

GLC

Well-known member
Tänk även på att desto större maskin desto längre behöver den vara igång för att vara varm och körklar. (i de flesta fall åtminstone)

Kör på Silvian och så bra kvarn du har råd med (minimum Rocky), är min åsikt.
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Prio 1: Bra kvarn.
Prio 2: Bra maskin (tex Silvia)
Överambitiöst att satsa på dubbla kokare til en början.
Har du inte tid att vänta på att ångan bildas i en Silvia (typ 20 sek) så har du riktigt bråttom.
Kom på nästa Jam på Delicerano i slutet av Maj så kan vi resonera vidare. GLC dyker säkert också upp.
 

Jonk

New member
Tack för alla tips
Det blir nog en rocky dosserless och en silvia tillslut
Låter intressant med en kaffeträff på delicerano
 

GLC

Well-known member
Givetvis dyker jag upp. Blir du med Silvia så kan du få massor av tips av mig och Calobra.
 

Musikarfelix

Well-known member
Jag brukar vänta 20 - 30 minuter innan jag släpper ut vatten från röret, sedan fyller jag kannan med kall mjölk och börjar skumma.

Men ska man göra flera latte eller cappuccino blir det ju ganska jobbigt när man får vri på och av hela tiden, 1 eller 2 dubbelshots med mjölk är inga problem.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp