En läckande Rancilio Miss Lucy del 2: Kaffe Fyrverkeri

Horn

New member
Nytt problem

Jag äger en Rancilio Miss Lucy som jag har lite problem med och jag undrar om ni kan hjälpa mig med detta.

Problemet är att det läcker ut vatten mellan Coffee dispensing unit och Filter Holder.

Alltså när jag slår på vattnet och vattnet rinner ned i filter hållaren så sipprar det ut varmt vatten vid sidan av filter hållaren.
Så när jag stoppar in och vrider om filterhållaren så sluts det inte helt tätt och då läcker det ut vatten.
Varför det inte sluter tätt vet jag inte? Men jag har testat att rengöra Filter hållaren men det läcker fortfarande vatten.

Jag har nu fått tipset om att byta brygghuspackningen. Så nu har jag införskaffat mig denna packning: http://www.kaffegrossisten.se/shop/?artnr=90%2D20047

Tack för alla tipps I min tidigare tråd på hur jag skulle byta packningen.

Brygghuspackningen har jag nu bytt men problem kvarstår: :angry:
Jag monterade den nya brygghuspackningen och skruvade fast allt igen.
Men trots den nya packningen så läcker maskinen som ett såll mellan Coffee dispensing unit och Filter Holder.

Testade lite felanalys.

När maskinen är varm så stoppar jag in filter hållaren utan Kaffe och slår på vattnet.
Resultat: Den läcker inte ut vatten vid sidan av filterhålaren.

Fyller filterhållaren med kaffe och slår på vattnet så rinner det vatten genom filterhållaren men det rinner ut lika mycket vatten mellan filterhållaren ”Coffee dispensing unit”.

Testar att dra åt lite hårdare med infästningen så att den kanske sluter till tätare.
Resultat: Den läcker fortfarande lika mycket.

Den här gången drog jag åt riktigt ordentligt och slog på vattnet.
Resultat: Kaffe fyrverkeri. En kaskad av Kaffe sprutade från filterhållaren. Men inte underifrån på filterhållaren utan från sidan där det tidigare hade läckt vatten.
Jag vet dock inte varför men det verkar som om det blev övertryck i själva filterhållaren som resulterade i att Kaffe sprejades upp på mina väggar.
Se bifogad bild:
http://bayimg.com/JaPdjAABf

Så efter att ha spenderat en del tid med att tvättat väggarna så har jag nu låtit Maskinen stå och inte vågat testa den något mer.

Ja det är här som ni får skratta eller gråta men efter det så skulle jag uppskatta några tipps på hur jag kan få ordning på denna läckande Rancilio.

  • Är det någon som känner igen problemet och vet hur man kan lösa det?
  • Annars är det enda alternativet nu att lämna in min Rancilio på Service då?
  • Hur mycket brukar en Service gå på?
 

djneo

Well-known member
Kan det vara så enkelt att det är stop i porta filtret så den bygger för mycket tryck?

Men då kanske pumpen borde slåifrån?

Inte kul bild eller kanske lite bara :D
 

MiC

Well-known member
Jag antar att du har testat med olika malningsgrader på kaffet och även med mer och mindre kaffe i filtret?
Det verkar ju nästan som att du antingen har monterat brygghuspackningen fel, eller att det ligger kalk- och kaffebeläggning runt om, eller så passar inte portafiltret (filterkorgen skadad?) helt.
 

martink78

Well-known member
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med problemet, men det kanske kan vara till tröst att andra också sprutmålar med kaffe där hemma. Själv missade jag att skruva fast ventilen på min Mukka. För dem som inte vet så fungerar den som en mokkabryggare fast med en löstagbar ventil på toppen, ventilen är stängd tills den byggt upp lite tryck och då släpper den plötsligt varvid vattnet flödar och kaffet extraheras till den övre behållaren. Mekanismen är snarlik den på Brikka.
Glömmer man skruva fast ventilen så lossnar den helt och i stället för att kaffet rinner ned i behållaren så får man en jämn och fin (typ några mm i diameter) helt lodrät kaffestråle. Och den tar sig med _god_ marginal upp till taket där den splittras till en jämn dusch som effektivt sprids i hela köket..

Så nu vet ni varför jag håller mig till aeropress numera.. :) Och när det blir dax att måla om köket så är färgen given, lattevit.
 

mts

Well-known member
det är inte så att du råkat ha ångläget igångslaget? testa om du har drag i ångröret samtidigt, kan ju vara nåt i den stilen.
Att kila in till kaffemaskinen med den känns som ett bra alternativ tycker jag.
 

Stadler

Well-known member
Är du helt säker på att du har en Rancilio filterhållare. På bilden ser din filterhållare inte ut som min Rancilio filterhållare, men de kan ju ha ändrat utseende på den. Kolla efter någon logga någonstans på hållaren.
 

Pedant städtant

Active member
Om du har för mycket kaffe i filtret så tar den emot spridaren, då spelar det ingen roll hur bra packning du har eller hur hårt du drar åt, så prova med lite mindre kaffe

Vet inte hur det är med andra maskiner, men på min Silvia får jag alltid märken i pucken efter spridaren och skruven
Jag kör med en dubbel synessokorg, och överdoserar säkert ? har aldrig vägt så jag vet inte hur många gram jag kör med
men jag vet exakt hur mycket jag kan ha i korgen för att inte få läckage
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp