Guide: Rosta kaffe i varmluftsugn

peterparnes

Well-known member
Och vad gäller oro att det inte ska funka på plåt, köp 250g hos förslagsvis Cafekompagniet (englund här på forumet) och prova. Kostar knappt 50:-
 

Tobiemme

Well-known member
att silverhinnorna "flyger omkring" är en liten överdrift. :) ibland kan de virvla upp men de lägger sig igen på bönorna eller på botten av ugnen och är lätta att borsta ur efter rostningen. (själv använder jag kaffeborsten för kvarnspill till detta.)

jag har också lokaliserat ett ställe där man kan inhandla proffsplåt:
http://www.electrolux.se/node323.aspx?wscid=18&wssubcid=1&wspartno=3870294000

den kostar en slant, men ifall man även använder sin ugn till annat än kafferostning – då är det en ganska billig uppgradering till en väldigt bra plåt. ;)

annars verkar ju ståltrådskorg som en kul grej! är det lätt att rassla runt bönorna i den?
 

HE

Well-known member
Jag försökte fråga min fru lite fint om hon inte önskade sig en sådan plåt, hon tycker det är trevligt att stå i köket. Men nej, det fanns inga drömmar där ;-)

jag får tänka ut något.
 

HE

Well-known member
Farsan var iväg till classe och skulle hämta en korg, gissa om det var deras sommarsortiment :-(.
 

HE

Well-known member
Ok, då var första rostningen avklarad. Fick tag på en rostfri plåt som bockades till lite. Följde guiden som finns i början av tråden och det känns rätt bra så här i efterhand. Lilleman var med och kollade så allt gick rätt till. Vid provsmakning smakade det inte illa iallafall. Lilleman lät sig väl smaka. mina bönor är de i mitten och de till höger är J&N La bomba. Kanske inte säger så mycket men de ser inte överrostade ut.
Nu får bönorna vila några dagar sedan ska jag åka till Kaffecompagniet och säla in 50gr;) Ett expertutlåtande borde man få.
 

Bilagor

  • IMG_1004.jpg
    IMG_1004.jpg
    97.6 KB · Visningar: 73
  • IMG_1005.jpg
    IMG_1005.jpg
    59.6 KB · Visningar: 72
  • IMG_1007.jpg
    IMG_1007.jpg
    28.3 KB · Visningar: 76
  • IMG_1008.jpg
    IMG_1008.jpg
    44.4 KB · Visningar: 70
  • IMG_1009.jpg
    IMG_1009.jpg
    35.9 KB · Visningar: 66

peterparnes

Well-known member
Visst är det skoj??? :)

Låt bönorna ligga till sig lite. Personligen tycker jag 5 dagar är minimum och de flesta peakar vid 8-10 dagar.

Ett tips är att föra noggranna anteckningar på vad och hur du rostar. Jag har nu rostat 28 gånger och inte kommer jag ihåg vad jag gjorde mer än ett par rostningar bak men det är bra att gå tillbaka när man rostar samma bönsort igen.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Det här vill jag också ge mig på nån gång! Egenrostat. Lyx! :) Hur är utbudet av orostade bönor egentligen? Och hur är priset?
 

peterparnes

Well-known member
Råkaffe brukar ligga ca 30% under priset för rostat om man köper i .se.

Roligaste utbudet finns hos Hasbean.co.uk men för att få ekonomi i det så måste man dels beställa i 2kg påsar samt sweetspot för frakten är 16kg.

Vill du bara prova lite så säljer spelar kanske inte råpriset så stor roll (blir inte många kronor diff) och då skulle jag rekommendera att du tar en sväng till Englund och köper lite av hans J&N råkaffe.
 

martink78

Well-known member
Det här vill jag också ge mig på nån gång! Egenrostat. Lyx! :) Hur är utbudet av orostade bönor egentligen? Och hur är priset?

Utbudet är i allmänhet rätt kasst om man inte köper via postorder internationellt och priserna höga (bara aningen billigare än rostade motsvarigheter). Däremot är det kul och ett oslagbart sätt att alltid få nyrostat kaffe där hemma oavsett var man bor! Så jag rekomenderar det varmt!
 

hne

Well-known member
Mörkrost på 4 minuter. Att först värma ugnen till 225°C på vanlig värme med långpanna i och sedan slå över till varmluft ett par minuter innan man kastar in bönorna var uppenbarligen lite väl ambitiöst. Första bönorna nådde första crack på ungefär 1.5 minut.

Första, men absolut inte sista gången! :D
 

martink78

Well-known member
Jag läste nån avhandling där de rostade kaffe på 30s, så du kan nog fortfarande skära ned på tiden.. :) Och tid är ju pengar!
 

kafferookie

Well-known member
jag rostade för första gången i varmluftsugn igår på 225 grader, värmde upp på 250 och sänkte direkt när jag ställt in bönorna. Ställde den perforerade plåten mitt i ugnen och redan efter 1.30 började det poppa och när jag tog ut dem strax innan 8 min var de kolsvarta:) Hur kan andra rosta i varmluft på 225 i typ en kvart och få dem bra? är min ugn extra bra?:) provar nu att värma upp på 225 och sänker inget plus att jag sätter plåten längst ner, får se hur de blir. Tankar om detta?

Lite senare...
Provade nu med att värma upp på 225 och sen in med plåten lite lägre. efter 2 minuter kom första cracken, de blir mörka väldigt snabbt. tog ut dem efter fem minuter och de var väll kanske allt för rostade igen... Varför går det så snabbt, ska jag sänka värmen ytterligare, till 200 kanske? Vid ca 4 minuter så började bönorna svettas, ska man vänta så länge, jag är osäker på när man ska avsluta.

Ännu lite senare...
Körde nu på 200 grader och det märktes tydligt att det gick långsammare, tog längre tid innan man började se någon färg på bönorna. Efter 6.40 kom den första tydliga cracken. Vid 8.20 tog jag ut dem då jag tyckte färgen var bra men ser nu i efterhand att de fick än något ljusare rostning än tänkt. Det jag tänkte på denna gången var att alla bönor inte hann cracka som de verkade göra när jag körde högre värme, då poppade det hej vilt men då blev de å andra sidan väldigt mörka väldigt snabbt:S Måste alla bönor cracka innan man tar ut dem eller ska man gå efter färg?
 
Senast ändrad:

hne

Well-known member
Skulle tro att din ugn är varmare än vad som anges på vredet. Jämför med stektermometer.
 

martink78

Well-known member
Ja ugnar brukar inte vara nått under av precision när det gäller temperaturen så använd en stektermometer för att få lite bättre koll.
Alla bönor behöver inte ha crackat, bättre att gå efter färg.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp