Guide: Rosta kaffe i varmluftsugn

martink78

Well-known member
Har faktiskt skaffat mig en I-Roast nu så jag lägger nog ungsrostandet på hyllan ett tag, i alla fall tills jag vill rosta längre än 15 min.. Har visserligen bara kört ett par omgångar i den men är helnöjd så här långt. Ungsrostandet har nog lite för många parametrar för mig.
 

Tobiemme

Well-known member
grattis!
inom en snar framtid kommer vi ha en liten rostnings-workshop här i stan. du kommer väl med då och berättar om dina erfarenheter med Iroast-2:an? ;)
 

GORM

Active member
Vilken intressant läsning!

Rostning i ugn hemmavid låter ju otroligt intressant och spännande men int går det väl om man som jag bor i lägenhet med enbart kolfilterfläkt?:blush:
 

plind

Well-known member
Jag tycker de flesta av er verkar rosta lite väl korta tider.
En smaksak förstås men går det för fort hinner inte alla aromer utvecklas tillräckligt. Särskilt tiden mellan första och andra crack är viktig för smaken. Det ska inte gå för fort där.
Jag tycker det blir bäst när första crack kommer vid 6-7 min. och andra vid 16-17min. Brukar avbryta i början av andra crack.
Tycker inte jag behöver röra om när jag använder varmluftsugn.
Fyller man på med lite för mycket bönor kan det dock vara nödvändigt.
 

Tobiemme

Well-known member
Rostning i ugn hemmavid låter ju otroligt intressant och spännande men int går det väl om man som jag bor i lägenhet med enbart kolfilterfläkt?:blush:

prova vettja! så himla illa luktar det ju inte och besväras man så vädras det ju ut ganska fort. :)
 

Tobiemme

Well-known member
Jag tycker de flesta av er verkar rosta lite väl korta tider.
En smaksak förstås men går det för fort hinner inte alla aromer utvecklas tillräckligt. Särskilt tiden mellan första och andra crack är viktig för smaken. Det ska inte gå för fort där.
Jag tycker det blir bäst när första crack kommer vid 6-7 min. och andra vid 16-17min. Brukar avbryta i början av andra crack.
Tycker inte jag behöver röra om när jag använder varmluftsugn.
Fyller man på med lite för mycket bönor kan det dock vara nödvändigt.

jag tror helt klart du har en poäng där.
jag fick (utan att faktiskt förstå varför) två helt olika tider på samma böna när jag försökte återskapa en lyckad rostning – och den som hade hamnat på 14 min och 30 sekunder smakade förstås mycket bättre. så det blir nästa utmaning: att förlänga rosttiderna, särskilt då mellan första och andra crack.
 

martink78

Well-known member
Rostning i ugn hemmavid låter ju otroligt intressant och spännande men int går det väl om man som jag bor i lägenhet med enbart kolfilterfläkt?:blush:

Klart det går, så farligt är det inte, koppla ur ev brandvarnare (om du inte kan stänga dörren till köket), öppna fönstret och kör med små mängder i början (typ <100g). Det är faktiskt värt det, personligen tycker jag det blev ett större smaklyft av att rosta själv än att mala själv. (Men det kanske beror på att jag dricker rätt lite kaffe jämfört med andra här)
 

martink78

Well-known member
en fråga: Jag har ju förstått att nyrostade bönor behöver lätta på CO2 trycket. Men vad händer om de inte får det? Om man förvarar dem lufftätt vad händer med smaken? Att det blir övertyck i burken förstår jag, men hur påverkas smaken?
 

Malabar

Well-known member
Jag tycker de flesta av er verkar rosta lite väl korta tider.

Undrat över det med. Kan det vara så att ugnstempen inte är vad man tror. Hur noggrann är termostaten. Borde köra med digital termometer för att veta säkert nästa gång.

Tror också att mycket öppnande och rörande förlänger tiden mycket mer än om termostaten är inställd på exv 10C lägre temp och stängd lucka. (Ej exakt kollad men gissad uppgift).
 

Malabar

Well-known member
men hur påverkas smaken?

Har undrat över det med

Fas 1 vänta på mognad
Bönan skall avge lagom mycket gas för att bli god?

Fas 2 konsumtionstid
Bönan får inte avge så mycket gas att den inte blir god längre?

man kan ju anta att bönan reagerar (oxiderar) i kontakt med syre oxo

Skulle då en tryckkammare med luftsluss vara idealiskt. Om det är övertryck mha exv CO2 patron skulle kvarvarande bönor bli längre hållbara.

Är det så? Hur bygger man en sådan?
 

martink78

Well-known member
Undrat över det med. Kan det vara så att ugnstempen inte är vad man tror. Hur noggrann är termostaten. Borde köra med digital termometer för att veta säkert nästa gång.

Tror också att mycket öppnande och rörande förlänger tiden mycket mer än om termostaten är inställd på exv 10C lägre temp och stängd lucka. (Ej exakt kollad men gissad uppgift).

Jag körde med digital termometer och även om ugnen faktiskt fick den temp man ställde in (min ugn är relativt ny) så tog det tid, det innebar att om man öppnade luckan sjönk temperaturen kraftigt och sedan steg den långsamt tillbaks till inställd temp. Den steg så pass långsam (speciellt de sista graderna) att jag tror det är som du säger att hur mycket man öppnar luckan spelar mer roll än om man har +-10 grader.
 

Tobiemme

Well-known member
liten uppdatering

rostandet fortsätter utvecklas och det blir förstås roligare och roligare vartefter man lär sig mer.

några saker har jag tänkt på som eventuella justeringar av guiden:

• starttemp: brukar ligga kring 240 °C numer. kanske 245 °C ifall man kör maxmängden i min ugn: 300 gram.

• jag sänker till 225 °C efter 60 sek och första crack kommer då oftast kring 4-6 min.

• när första crack har hållit på i ca en dryg minut och alla bönor ser ut att ha blivit tydligt bruna, då brukar jag sänka temperaturen till 210 °C och öppna luckan ett slag i samband med första omrörningen. detta sänker temperaturen och förlänger rosttiden.

• efter att ha stängt luckan börjar jag öka temperaturen med 5°C successivt till dess att jag är tillbaka på 225 °C. det brukar ske vid ca 10 min

• de flesta rostningar stoppar jag vid ungefär 11 min idag. Upp till 14 min, ifall jag vill ha en mörkare rost till frukostblandningen.

• numer kör jag alltid fler batcher direkt på varandra (heja varmluftsugn!) – vilket gör att jag försöker komma ihåg att skruva upp från 225 °C till 240 °C innan jag går ut på balkongen och kyler bönorna. då är den uppe i temp till dess att man är tillbaka och nästa plåt ska in.

• underskatta inte vilotiden för kaffet! de flesta av mina hemrostade kaffen smakar bäst precis innan de tar slut och de smakar faktiskt lite "ofärdigt"/"gräsigt"/"grumligt" ifall man kör dem i espressomaskinen för tidigt. jag skulle säga absolut minimum en veckas vilotid för det nyrostade kaffet (beroende på böna förstås) – kanske t o m två veckor...
(det jag upplever som bättre när det vilat klart är att smakerna får tydligare konturer och att en viss jolmighet försvinner.)


ifall du har andra tips och erfarenheter så skriv dem gärna här i tråden. jag är alltid sugen på att testa nya metoder.
lycka till!
 

martink78

Well-known member
• underskatta inte vilotiden för kaffet! de flesta av mina hemrostade kaffen smakar bäst precis innan de tar slut och de smakar faktiskt lite "ofärdigt"/"gräsigt"/"grumligt" ifall man kör dem i espressomaskinen för tidigt. jag skulle säga absolut minimum en veckas vilotid för det nyrostade kaffet (beroende på böna förstås) – kanske t o m två veckor...
(det jag upplever som bättre när det vilat klart är att smakerna får tydligare konturer och att en viss jolmighet försvinner.)

Hur förvarar du dina nyrostade bönor?
 

Grindmaster Flash

Well-known member
Som kylmetod brukar jag förbereda (undertiden jag väntar på 2:a crack) att hälla upp kallvatten i vasken. I den stoppar jag ner en stor gryta/kastrull så den blir kall.

Sedan direkt i med bönorna när de är klara och rör om kontinuerligt tills de svalnat.
Det brukar gå himla fort att få ner temperaturen eftersom vattenbadet kyler grytan hela tiden. Det viktigaste är att ha en så stor gryta som möjligt. Det blir då en effektivare kylning (stor area mot kallvattnet och bönorna ligger glest och håller värmen sämre).

Efter omrörningen har de mesta hinnorna lossnat och kan kan blåsa bort dem, eller dammsuga upp dem enkelt.

Vh
T
 

Tobiemme

Well-known member
intressant metod, Grindmaster!

jag förvarar mina nyrostade (när de svalnat) i glasburk med lock. locket är dock inte fastspänt – under första dygnet i alla fall.
 

HE

Well-known member
Är i ett stressigt läge just nu och ska iväg så jag har inte hunnit läsa igenom hela den här matnyttiga tråden.
En fråga bara: Går det bra med en vanlig plåt också eller bara måste man ha en proffsplåt med hål i.:blush:
 

peterparnes

Well-known member
Jag använder grillkorgar i något syntetmaterial från Clas Ohlson och ställer dessa på ett grillgaller. Då blir det luftigt och fint runt bönorna. Två korgar i bredd får plats i en 60cm ugn.

Korgarna kostar 49:- hos Classe i sjön.
 

HE

Well-known member
"går det bra" kan ju vara samma som, ge dig inte ens på att rosta i ugn om du har tänkt använda vanlig plåt ;-)

Ja, det har jag funderat på oxå, att använd någon form av korg. Gärna med lock så skalet håller sig på plats. Vad jag förstått så flyger det runt lite smått o gott när man kör varmluft?
 

peterparnes

Well-known member
Jag har aldrig provat att bara rosta på plåt utan har kört i dessa korgar från början (måste tacka frun för presenten och tipset).

Visst flyger det runt lite men allt är samlat i ugnen så det är bara att dammsuga när det svalnat. En del hamnar nere i plåtlådan under ugnen. För mig tar städningen ca 60s.

Värre är att skal som flyger runt vid kylningen. Jag kyler utomhus i ett durkslag genom att vela runt och blåsa och låter alla skal flyga ut över gräsmattan. Säkert bra gödning!
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,655
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp