Guide: Rosta kaffe i varmluftsugn

Tobiemme

Well-known member
Inspirerad av tidigare trådar här tog jag mod till mig och häromveckan körde jag min första batch kaffe i ugnen. Sedan dess har jag rostat nästan var fjärde dag. Det är så pass roligt att jag tänkte att det skulle vara bra med en liten guide till detta enkla fritidsnöje.

Kortfattat kan man säga om för- och nackdelarna med hemrostning: fördelarna är förstås att det är enkelt, sjukt kul, mycket gott och ganska billigt. Nackdelarna skulle kunna vara att det bildas lite rök, man får sopa upp en del silverhinnor och att det är ganska svårt att rosta bra för espresso. Jag har däremot upplevt några riktiga fantastiska koppar bryggkaffe med Swissgold och hemrostat.

Jag har plitat ned vad som funkat bra för mig hittills, jag är helt säker på att det finns förbättringar av den här metoden, så skriv gärna i tråden så att vi kan komplettera vartefter. Here goes:

1. Du behöver:
varmluftsugn
råkaffe
patisseriplåt ("proffsplåt") med hål
grytlappar
lång stekspade/träslev
två stycken durkslag eller silar
tidtagningur
Extra utrustning som kan vara bra: våg, papper&penna, glasburk

2. Rosta
- värm ugnen till 260°C [Edit: snarare 240°C]
- använd gärna pizza- pajläge, ifall din ugn har det (ger jämnare över- och undervärme)
- sprid ut de gröna bönorna på patisserieplåten enligt det mönster som passar just din ugn – annars kan vissa bönor bli brända medan andra blir ljusbruna... min ugn tenderar att vara för het framme till höger och längst bak till höger
- sätt in plåten och stäng luckan och sänk direkt till 225°C
- slå på köksfläkten
- lyssna efter första crack – som brukar komma vid cirkus 3-4 min [Eller 5-6 min]
- vid tidigast 5 min, öppna luckan och rör om i bönorna, alternativt slå lite lätt på undersidan av plåten så att bönorna hoppar lite, för att på så sätt agitera dem. akta fingrarna/knogarna
- stäng luckan så fort som möjligt [Eller: skapa en "rostpaus" genom att sänka till 210 °C och låta en del värme gå ut genom att låta luckan vara öppen lite längre under omrörningen. Öka sedan gradvis (typ 5°C varje minut) temperaturen tillbaka till 225 °C.]
- börja studera bönornas färgförändring. många bönor kan betraktas som färdiga när de blivit jämnt bruna efter en tydlig första crack. sedan förändras kaffets karaktär vartefter: från en tydlig syrlighet mot en mer avrundad smak med ökat inslag av rostade toner.
- andra crack är mindre ljudlig och påminner mest om oregelbundet knäppande. vid det här stadiet är bönorna definitivt klara och ytterligare rostning ökar främst tydligheten i rostkaraktären.
- ta ut dem ca 2-4 [Eller: 1-2 min] min innan önskad rostningsgrad uppnåtts. bönorna forstätter rosta och blir mörkare även efter man tagit ut dem.

3. Kyl bönorna
- häll så fort som möjligt över bönorna i en metallsil/durkslag, gärna utomhus.
- häl bönorna fram och tillbaka mellan det första durkslaget och det andra samtidigt som du blåser på bönorna. man kan få bort det allra mesta av silverhinnorna på detta viset.
- när bönorna går att ta på, häll ut dem på en plåt och låt dem stå en stund till utomhus/svalt.

4. Avnjut
- man brukar säga att man har ungefär en timmes fönster efter rostning, då kaffet smakar gott, sedan bör man låta det ligga till sig i några dagar (beroende på förvaringsmetod) innan man använder det.
- i min erfarenhet smakar pinfärskt kaffe inte alls bra som espresso, så jag plockar hellre fram guldfiltret.
- när bönorna svalnat ordentligt, mät upp 7 gram/dl vatten och mal kaffet i kvarnen. bryggmalet.
- brygg en kopp ultrafärskt och njut!
- glöm inte att följa med kaffet och de smakutvecklingar som sker när det svalnar. ibland tittar de finaste smakerna fram efter 5-7 minuter... ;)

- lägg kaffet i en burk och skriv ut hur länge du rostade det, kan vara bra att komma ihåg inför nästa batch. obs! om du använder burk med glaslock, se till att inte stänga helt de första 12 timmarna – kaffet måste kunna gasa av sig ordentligt.

lycka till! :coffee:
 

Bilagor

  • 1. utrustningen.jpg
    1. utrustningen.jpg
    78.9 KB · Visningar: 179
  • 1.2.råkaffe.jpg
    1.2.råkaffe.jpg
    53.2 KB · Visningar: 131
  • 1.3.plåtmönster.jpg
    1.3.plåtmönster.jpg
    127.4 KB · Visningar: 166
  • 2.2min.jpg
    2.2min.jpg
    62.6 KB · Visningar: 142
  • 3.rostat.jpg
    3.rostat.jpg
    64.1 KB · Visningar: 169
  • 4.burk.jpg
    4.burk.jpg
    57.6 KB · Visningar: 151

Musikarfelix

Well-known member
Jag fullkomligt älskar så pass genomgående guider som den här. Enkelt, konkret och mycket inspiration. Ska nog pröva att rosta hemma jag också :)!
 

hrbrun

Well-known member
Fint jobb Tobiemme! Känner igen mig från mina rostningar.

Endast två kommentarer: eftersom det är varmluftsugn och proffsplåt har jag låtit bli att röra under rostning. Har fått för mig att värmen sprids tillräckligt bra ändå. Tror du verkligen det behövs, eller har du till och med sett ett klart bättre resultat om du rör i bönorna?

Ska testa att börja rostningen på mycket högre temp nästa gång, jag har legat runt 225-235 när jag rostat. Ska testa ditt knep att börja högt och sänka fort.

Keep up the roasting!
 

Tobiemme

Well-known member
Fint jobb Tobiemme! Känner igen mig från mina rostningar.

Endast två kommentarer: eftersom det är varmluftsugn och proffsplåt har jag låtit bli att röra under rostning. Har fått för mig att värmen sprids tillräckligt bra ändå. Tror du verkligen det behövs, eller har du till och med sett ett klart bättre resultat om du rör i bönorna?

tack! jag har faktiskt sett en skillnad. jag rörde inte om från början och upplever att jag får jämnare resultat nu när jag gör det. i synnerhet eftersom ena kanten av bönbädden lätt blir svedd och behöver "flyttas in" manuellt... viktigt att inte röra om för ofta, för då sjunker temperaturen för mycket. (jag brukar faktiskt höja tempen 5°C precis innan omröring för att sedan sänka tillbaka den när jag stängt luckan, 15 sek senare. :)

Ska testa att börja rostningen på mycket högre temp nästa gång, jag har legat runt 225-235 när jag rostat. Ska testa ditt knep att börja högt och sänka fort.

gör det och kolla ifall du upplever någon skillnad! jag är nyfiken på dina resultat.
 

martink78

Well-known member
Blir det någon skillnad om man inte har varmluftsugn? Skall man röra om lite oftare då eller?

Ungefär vilka tider rör det sig om efter första crack, för en ljus, mellan och mörk rostning? (På ett ungefär då, jag kan tänka mig att det beror av bönor etc, men det vore fint med några värden att utgå från.. )

Finns det någon böna (lätt tillgänglig) som är enklare att börja med?
 

Tobiemme

Well-known member
Blir det någon skillnad om man inte har varmluftsugn? Skall man röra om lite oftare då eller?

ärligt talat har jag inte provat – men jag skulle gissa att den stora grejen är kombinationen med den där plåten med hål i. men det är bara en gissning.

Ungefär vilka tider rör det sig om efter första crack, för en ljus, mellan och mörk rostning? (På ett ungefär då, jag kan tänka mig att det beror av bönor etc, men det vore fint med några värden att utgå från.. )

som du säger varierar det mycket mellan olika kaffen, men om jag skulle göra en höftning så ser det ut som följer (med 225 °C i varmluftsugn):
ljus: från nästan direkt efter första crack, 1 min – 5 min
mellan: 5 min – 9/10 min
mörk: från 10 min och framåt
obs! jag har siktat på ljusa rostningar så min terminologi kanske är "ljusare" än din. här finns lite fler bilder och även en skanning av branschstandarden Agtron.

Finns det någon böna (lätt tillgänglig) som är enklare att börja med?
det beror förstås på vad du gillar, men jag vet att Martin på Kaffecompagniet har ett gäng råkaffebönor från J&N där du säkert kan hitta någon som skulle passa bra. en god rackare är Finca La Esperanza från El Salvador – men den kanske smakar bäst lite ljusare rostad. gillar man mörkare/tyngre smaker kanske man skulle titta lite på en Monsun Malabar. andra hemmarostare här kanske har andra förslag?

lycka till!
 

Malabar

Well-known member
En eloge till dig Tobiemme!

Verkligen bra. Jag känner också igen mig väldigt mycket.

1. Varmluft eller ej
Jag kör lite olika. Ser inte någon större skillnad. Man måste röra om i alla fall.

2. Proffsplåt
Kul har sådana men aldrig testat dem, det skall ske omgående.
OBS! värm ugnen i förväg med plåten inne. Ta ut plåten kort fyll på bönor in igen så blir det jämnare.

3. Temperatur
Jo jag kör också höga grader och rör 1, 2 eller max 3 gånger men det känns som man förlorar mycket temp och tid då.

4. Jämnhet i rosten
Mina blir mörkast ytterst på plåten så utan rörning blir det kol här och ljust där.

5. Metodik
Testade samrost (flera sorter i ugnen samtidigt på olika plats) på plåten. Misslyckat. Enklast säkrast och ganska snabbt att köra dem sekvensiellt. Exv. tre sorter en Brasse 200g, en Kenya 100g och en Robusta 200g. Det går snabbt när man är igång.

6. Kylning steg1 snabbkyl
Jag har två långpannor som står kallt ute. Tag den klara plåte från ugnen och häll den direkt i en av långpannorna, sedan till nästa fram och tillbaka några gånger för att snabbt kyla i steg 1.

(skall jag köra fler bönor åker nästa in i ugnen nu)

7. Kylning steg 2 tröskning
Jag tar två vanliga typ Rösti skålar av stor sort. Häller böorna från långpannan dit och sedan (utomhus) häller fram ock tillbaka mellan dem tills agnarna (silverhinnorna) blåst bort. Då är bönan kall och fin.

8. Lagring
Jag kör mad samma sorts burkar man har ej fixat kort med min logo på ännu.

9. PS till nybörjaren
Det är ganska riskfritt. Testa med några få bönor först om det känns bättre. Kritiskt är att ha noga koll på färgen genom ugnsluckan. Ibland svårt att höra krack när fläktarna går för fullt.

10. Fråga till experten
Hur viktigt är det med att ej stänga locket i 12 timmar har jag inte koll på. Brukar stänga ganska strax.
 

martink78

Well-known member
Tackar för tipsen. Tror jag får ta en sväng förbi Kaffecompaniet och Cordon-Blue för den där plåten. Eftersom orostade bönor verkar hålla rätt länge så kanske man kan köpa båda sorterna.

Jag föredrar nog också lite ljusare rostningar så jag tror dina tider blir bra utgångspunkt för mitt rostande.
 

martink78

Well-known member
Premiären

Jaha, så har man då tagit sina första stapplande steg som kafferostare..

Jag körde 225 grader i en vanlig ugn (utan varmluft) och med en vanlig (djup) plåt utan hål. Använde också en elektronisk ungstermometer för att hålla koll på temperaturen.

Hällde ut 100gr bönor på plåten och stoppade in den nånstans i mitten i ugnen som fått stå ett tag för att bli ordentligt varm (den når rätt fort sin temperatur i luften men det tar ett tag innan sidorna också håller 225 grader).

Eftersom temperaturen sjönk till 170-180 grader bara av att sätta in plåten så vågade jag inte öppna för att röra om. Detta resulterade i att bönorna som låg ytterst rostades fortare än de i mitten. Jag tror inte det beror på ugnen så mycket som att bönorna i mitten låg tätare och därför (antar jag) kyler varandra. Nästa omgång tänker jag försöka sprida ut dem över hela plåten i hopp om att få ett jämnare resultat.

Första crack kom efter ca 4 min 30s, längre tid än jag hade förväntat mig, kanske gick temperaturen ned för mycket när jag lade in plåten? Efter det gick det å andra sidan fortare än väntat och redan efter ca 1 min 30s så fick jag plocka ut plåten för att bönorna började se lite väl mörka och svettiga ut..

Kylningen löste jag med durkslag och några vanliga plåtar som jag skyfflade bönorna mellan. Eftersom det är sommarväder kunde jag stå ute och låta skalen blåsa bort, väldigt praktiskt.

Resultatet då? Tja, bönorna fick en betydligt mörkare rostning än jag hade tänkt, efter malning så luktar de ljuvligt av kola, smör och karameliserat socker (mer än nått annat kaffe jag luktat på). Eftersom det kändes mer som espressorostning än som press så började jag med att pröva med en aeropress, i farten så tog jag dock varmare vatten än jag brukar och tillsammans med den mörka rostningen så fick det lite mer bränd smak än vad jag föredrar. Men förvandlad till en latte så blev det faktiskt inte så tokigt.
Nu sitter jag med andra bryggningen som gjordes med en presskanna, den hårda rostningen märks här ännu mer och jag har inte lyckats få med mig koladofterna som jag hade hoppats på. Jag hade vissa problem med presskannan också då det blev mycket skum när jag hällde på vatten (är det det som kallas blommning?), så pass att jag hade svårt att fylla rätt mängd vatten och sedan sätta på locket/filtret.
Summa sumarum så blev det (för att vara första gången) en hyfsad espressorostning och jag lär nog dricka upp den i form av latte.

Lite tips till andra nybörjare; Är man som jag notorisk osäker på vad man egentligen ser för nyanser (blir lätt så när man fånstirrar på bönorna i 5 min ;-) så hjälper det att ha lite referensbönor. Själv hade jag några J&N (La Esperanza tror jag det var) och några av de gröna bönorna att titta på vid sidan om och det hjälpte mig väldigt.

Någonting jag funderade lite på var hur resultatet påverkas av att ha en varm plåt i stället för en kall som jag hade nu. Någon som testa olika varianter där? Antar att en plåt med hål i förmodligen påverkar mindre och därför är bättre.

En annan tanke som slog mig var att testa att rosta på grillen, den säsongen har ju börjat och även om kanske är svårare att kontrollera resultatet så kan det ju vara kul att prova (jag har kört med ungstermometern i grillen förut och det går faktiskt att ha rätt bra koll på temteraturen även i en grill med lite övning (Förutsatt att man har en hyffsad grill, de billigare har jag aldrig lyckats få kontroll på)).
 

Malabar

Well-known member
Grattis!

Inbillar mig att det går fortare och blir jämnare med varma plåtar. Jag brukar köra med det.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jaha, så har man då tagit sina första stapplande steg som kafferostare.. ... och jag lär nog dricka upp den i form av latte.

Det låter som om det blev lite väl mörkt, och kanske lite väl snabbt? 6 minuter låter som en lite väl kort rostningstid, men så har jag aldrig rostat i ugn heller.

Och du vet väl att bönorna ska vila i X antal dagar efter rostningen, så att överskottet av koldioxid hinner dunsta?

(X = 3 dagar enligt mig, 1 dag enligt andra och 5-6 dagar enligt en del)
 

Tobiemme

Well-known member
Jaha, så har man då tagit sina första stapplande steg som kafferostare..



Eftersom temperaturen sjönk till 170-180 grader bara av att sätta in plåten så vågade jag inte öppna för att röra om. Detta resulterade i att bönorna som låg ytterst rostades fortare än de i mitten. Jag tror inte det beror på ugnen så mycket som att bönorna i mitten låg tätare och därför (antar jag) kyler varandra. Nästa omgång tänker jag försöka sprida ut dem över hela plåten i hopp om att få ett jämnare resultat.

kul att du är igång!

intressant att du testat med ugnstermometer – det har jag kvar.
jag brukar flåsa upp ugnen till ca 260 °C innan jag sätter in bönorna för att kompensera för ev temperaturfall när man öppnar luckan. kanske skulle prova det? (likaså brukar jag skruva upp lite precis innan omrörning, sedan tillbaka igen. vet inte om det påverkar.)

jag läste också någonstans att man inte ska packa bönorna för tätt utan hellre se till att det finns "luckor" mellan dem. också antagligen för luftcirkulationens skull. (tror att plåt med hål i hjälper även här.)

rosta så det ryker!
:coffee:
 

martink78

Well-known member
Det låter som om det blev lite väl mörkt, och kanske lite väl snabbt? 6 minuter låter som en lite väl kort rostningstid, men så har jag aldrig rostat i ugn heller.

Ja, jag vet inte riktigt varför det gick så snabbt, temperaturen blev aldrig högre än runt 225 så några extrema temperaturer var det aldrig (om jag går efter vad jag läst). Gjorde en sats igår och var då inne och rörde om en del varvid temperaturen mestadels hamnade runt 180-190 och då gick det långsammare. De bönorna blev faktiskt lite väl svagt rostade, de hade en nästan syrlig smak.

Och du vet väl att bönorna ska vila i X antal dagar efter rostningen, så att överskottet av koldioxid hinner dunsta?

Jo, jag har läst det, anden är stark men köttet svagt, hade inte riktigt tålamod att vänta.. :) Det är trevligt med snabb feedback på det man gjort. Jag skall nog gå över till lite större batcher så att jag kan följa kaffet från pinfärskt och se vad som händer när det mognar.
 

Tobiemme

Well-known member
man får komma ihåg att bönorna fortsätter rosta efter det att man tagit ut dem, så det blir till att ta ut dem precis innan de har den färg man önskar som sluresultat.

jag måste också passa på att berätta att jag testat att rädda en för kort rostad batch (smakade gräs och surt) – genom att rosta på den igen. det funkade oväntat bra. säkert inte lika bra som att träffa rätt från början, men det kan vara bra att veta att man kan prova att försöka rädda de allra blekaste innan man slänger dem. (några syrliga rackare kan ju också blåsa liv i en blandning, om de inte smakar för surt.)
 

martink78

Well-known member
Ok, nu har jag gjort en ny omgång, denna gång startade jag enligt Tobiemmes förslag på 260 grader. Jag bytte dessutom ut plåten mot en mindre ungsfast form (keramik/porslin eller vad det nu kan vara), detta för att försöka få en jämnare spridning av bönorna, på plåten så sprids de ut ojämt efterom plåten är lite ojämn och bönorna för få för att täcka botten.
Resultatet såg faktiskt så jämnt ut att jag aldrig öppnade för att röra om, dock så visade det sig när jag tagit ut dem att det fortfarande var aningen ojämnt, jag gissar att de blev lite olika rostade beroende på om de låg överst eller underst i bönlagret (som förvisso bara var 1-2 bönor tjockt). Det visade sig nämligen (inte helt oväntat kanske, såhär när man tänkt efter) att den ungsfasta formen tar mycket längre tid att värma upp och därför förlängde rostningstiden. Det var faktiskt inte förräns nånstans efter 15 min som första crack kom, detta trots att ugnen hela tiden var minst 215 grader (mätt med termometer). Jag måste erkänna att jag började misströsta lite och undrade om det aldrig skulle hända nått...

Jag tänkte låta bönorna vila till i morgon innan jag smakar (få se om jag lyckas hålla mig), siktet var inställt på en rostgrad mellan mina två tidigare omgångar men trots att de såg mörka ut i ugnen så tycker jag de ser lite blekare ut än de borde nu. Men vi får väl se vad de smakar.

Jag tror nästa omgång blir med samma form fast då tänkte jag värma den med ugnen så att den inte är kall när rostningen börjar. Tror det borde fungera. Sedan är det dax att köpa mer råkaffe faktiskt, tror jag får ta en vända förbi Englund, köper man 500g svindyra bönor så får man med en I-Roast2 på köpet har jag hört.. :)

För övrigt kan jag tala om att jag druckit upp det sista av den lite för ljust rostade batchen från förra helgen och den smakar faktiskt ännu mer gräns nu (och inte det där fina nyklippta gräset som Long Jing teet doftar av)..
 

Malabar

Well-known member
jag måste också passa på att berätta att jag testat att rädda en för kort rostad batch (smakade gräs och surt) – genom att rosta på den igen. det funkade oväntat bra. säkert inte lika bra som att träffa rätt från början, men det kan vara bra att veta att man kan prova att försöka rädda de allra blekaste innan man slänger dem. (några syrliga rackare kan ju också blåsa liv i en blandning, om de inte smakar för surt.)

Misstänkte att det skulle gå. Bra att få belägg för det. Ställde fråga om detta i annan tråd men fick nedslående kommentarer den gången.
 

Malabar

Well-known member
(som förvisso bara var 1-2 bönor tjockt).

Jag tror nästa omgång blir med samma form fast då tänkte jag värma den med ugnen så att den inte är kall när rostningen börjar.

1. Rekommenderar bara ett lager för att alla bönor skall nås av värmen samtidigt.

2. Nog bra att ha förvärmt formen så.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp