Lelit Espressomaskiner

Zohrath

Member
Jag har äntligen tagit språnget och anmält mig till en intensiv baristakurs på sweden coffee school, för att förhoppningsvis få en bra start i cafévärlden. När jag pratade med en av arrangörerna sa han att deltagarna blir erbjudna att köpa espressmaskiner tillverkade av Lelit, Lelit PL55 för att vara specifik.

Detta är till ett kraftigt reducerat pris (4700 ungefär) och att dessa är bättre än Rancilio Silvia. Jag kan inte mycket om hårdvara och tänkte kolla om någon annan vet något om dessa maskiner eller tillverkaren i allmänhet? Skulle det vara svårt att få tag i reservdelar till dessa eftersom de inte säljs i sverige? Skulle uppskatta all info! :unsure:

Länk till produktinfo: http://lelit.com/web_eng/gamma_scheda_tecnica.asp?id=69#
 

snobbo

Well-known member
Det som slår mig är att de flesta av deras produkter är väldigt lika andra på marknaden. Samma maskiner med nytt klistermärke? Skulle tveklöst välja Silvian, vet dock inget om den där maskinen men ångröret skrämde mig!
 

GLC

Well-known member
Dessutom är priset 4700 tom dyrare än Silvian i vissa butiker. Jag skulle aldrig slå till på den där och har svårt att se vad som gör den bättre än Silvian.
 

Sunschein

Well-known member
Ångröret skrämmer även mig. Hade jag valt mellan den där och en Silvia hade jag valt det sistnämnda utan tvivel..
 

PekkaB

Well-known member
Ser på specen ut som om den har en separat HX för att värma ångan vilket definitivt är ett övertag mot Siliva. Med lite tur så hittar man dessutom ett normal ångrör om man plockar bort plastpanarellon. Vips en funktionell maskin :)
Skulle dock passa mig utan att ha haft en chans att testa den eller läsa några vettiga recensioner. Efter en snabb flukt på Google får man inte mkt träffar på PL55 men den enklare PL41 utan separat ångvärmare verkar ju var hyggligt uppskattad på coffeegeek iaf. Satsa på pl55 du, så kan vi få en schysst recension här sen ;)
 

Zohrath

Member
Jag pratade med kursarrangören, och han sa att det inte finns någon plastbit på ångröret, och att han skulle maila mig bilder på maskinerna han har, så det låter ju bra. Utöver det sa han att maskinerna var i stort sett likvärdiga förutom att Lelit:en är bättre på ångkapaciteten och klarar av flera cappuccino på raken, vilket Silvian kan ha problem med (någon som håller med?)

Jag tror iaf att det blir 55:an, om inte annat så har jag en ovanlig maskin :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp