Rancilio Silvia 2009 och en Rancilio Rocky

agne

Active member
Jag har köpt mig en Rancilio Silvia 2009 samt en Rancilio Rocky :D. Jag väntar med spänning på att paketet ska komma fram till mig. Till maskinparken köpte jag även en botten som de ska stå på med knockbox i samt en tampermatta till. Är det något mer man bör införskaffa för att göra maskinen fulländad?
 

PoPr

Active member
Ooh vad roligt. Jag är också på g att köpa dessa två!
Men visst måste du ha ett nakenfilter? :) Och mjölkkannor och tampern om du köpt tampmatta ;) Ett blindfilter för att kunna rengöra maskinen? Och så en massa mer förstås som inte jag kommer på nu :coffee:
 

demo

Well-known member
blind filter, renglringsmedel och en mjölk kanna...sen har du så du klarar dej ett bra tag
 

mada

Member
Mitt paket kom idag, startpaket från kaffegrossisten.
Dock ingen svensk bruksanvisning.

Är det något man bör tänka på innan man startar igång? Mer än att fylla tanken och köra genom lite vatten:eek:hmy:
 

Agathorn

Well-known member
Är nog mest att köra igång. Ställa in kvarnen så att du får 20-25 sek extraktionstid. Förbered dig på en sömlös natt ;)
 

mada

Member
Har lyckats att trycka igenom ett par fina koppar. Med fin malning, "gradering 8 ":lol:

Finns det nåron "oskriven lag" om villken ordning man slår på brytaren för hetvatten och vrider på vredet? Villket är bäst för maskinen?
 

agne

Active member
Har lyckats att trycka igenom ett par fina koppar. Med fin malning, "gradering 8 ":lol:

Finns det nåron "oskriven lag" om villken ordning man slår på brytaren för hetvatten och vrider på vredet? Villket är bäst för maskinen?

Jag brukar trycka på knappen först och sedan vrida vredet och när jag stänger av så stänger jag av på knappen och sen vrider jag vredet.
 

agne

Active member
Jag frågade vad som saknades i mitt kit och tycker jag fick bra svar. Nu har jag tänkt att beställa följande för att komplettera.

Naken filterhållare
Blindfilter i metal
Filter 2 koppar xl - kan väl vara bra om man vill göra extrastark dryck till latte
Brygghusborste

Saknas det något då?
 

mada

Member
Jag brukar trycka på knappen först och sedan vrida vredet och när jag stänger av så stänger jag av på knappen och sen vrider jag vredet.
Den ordningen känns bra.
Hur trivs du men maskinen. Själv är jag stört nöjd med kombinationen Silvia - Rocky. :lol:Nu har första kg bönor passerat malen. Mixat mycket med malgrader, tamp-tryck.
 

algr01

Well-known member
Skulle vara intressant att höra vad ni säger om nya mjölkskumningsröret, lätt eller svårt, hade personligen svårt att få till något vettigt skum med det... men har bara provat vid ett tillfälle. Det gamla röret upplever jag som enklare även om det nya har kulled och är snyggare... ;).

Återkom gärna!

Mvh Alexander
 

agne

Active member
Jag har lyckats få till riktigt bra skum. Har fyllt min kanna till hälften och sedan har jag lyckats skumma upp till kanten på kannan. Men i början blev det dåligt, man måste värma upp den lite genom att köra ut ångan så den blir något sådär torr. Då har jag märkt att det fungerar bättre.
 

agne

Active member
Nu har jag fått min nakenfilter :D Har inte riktigt fått till en perfekt espresso än det blir lite sump i koppen. Sen så får jag ingen riktig creama.
 

mada

Member
Skulle vara intressant att höra vad ni säger om nya mjölkskumningsröret, lätt eller svårt, hade personligen svårt att få till något vettigt skum med det... men har bara provat vid ett tillfälle. Det gamla röret upplever jag som enklare även om det nya har kulled och är snyggare... ;).

Återkom gärna!

Mvh Alexander
Jag har inte övat överdrivet mycket för att kunna utala mig.
Har inte lyckats något vidare ännu.:huh:
 

Dr G

Well-known member
Skulle vara intressant att höra vad ni säger om nya mjölkskumningsröret, lätt eller svårt, hade personligen svårt att få till något vettigt skum med det... men har bara provat vid ett tillfälle. Det gamla röret upplever jag som enklare även om det nya har kulled och är snyggare... ;).

Återkom gärna!

Mvh Alexander

Har haft min Silvia 09 i någon månad nu och börjar få riktigt bra stuns på mjölken, det har tagit rätt många liter att komma underfund med hur man skall göra för att få en bra konsistens, jag har också upplevt att det är viktigt att se till att ångan är så torr som möjligt innan skumningen.

Jag har fått bäst resultat när jag placerar ångrörets mynning ca klockan 8. Jag upplever då att jag har bättre kontroll på ytning och jag får oxå en bra virvel redan från början.
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp