Malet bryggkaffe kontra bönor

Jacob

Well-known member
Jag fick frågan av en vän och det slog mig att jag inte reflekterat över det själv:

Varför är hela bönor dyrare än malet kaffe när det gäller bryggkaffe? Har det att göra med att man sorterar bort mängder med trasiga bönor när de ska säljas hela? Eller har det bara med efterfrågan att göra?
 

Tobiemme

Well-known member
säkert är det som du skriver. sedan är det väl också en fråga om volym – i två bemärkelser: 1. malet kaffe tar mindre plats och kostar mindre att frakta och 2. andelen kunder som (gör rätt och) väljer hela bönor är försvinnande liten jämfört med de som köper färdigmalet.
 

lennart

Well-known member
Jag träffade en säljare av kaffeprodukter och han sa att det färdigmalda kaffet var en produkt som handlarna inte hade någon avans på, det skulle vara som en lockvara och hela kaffebönor får man betala fullt pris på.
 

Jacob

Well-known member
säkert är det som du skriver. sedan är det väl också en fråga om volym – i två bemärkelser: 1. malet kaffe tar mindre plats och kostar mindre att frakta och 2. andelen kunder som (gör rätt och) väljer hela bönor är försvinnande liten jämfört med de som köper färdigmalet.

Det ligger nog mycket i det.

Jag träffade en säljare av kaffeprodukter och han sa att det färdigmalda kaffet var en produkt som handlarna inte hade någon avans på, det skulle vara som en lockvara och hela kaffebönor får man betala fullt pris på.

Det kan nog stämma, men jag tolkar det inte som att de inte tjänar något alls på det malda kaffet. Det hade varit konstigt med tanke på att hela bönor bör vara en relativt liten del av deras totala försäljning.
 

stipok

Well-known member
Lite upprepning kanske, men hur som. Jag tror att skillnaden främst beror på att marknaden för färdigmalt är långt större än den för hela bönor (liten, kvalitetsmedveten kundkrets - högre pris), samt att hela bönor håller en jämnare kvalitet än färdigmalda dito.

Ett halvkilo färdigmalet kaffe luktar ju bara härligt under de första två-tre dagarna och under den tiden konsumeras kanske mellan 5 och 15 % av påsens innehåll. Resterande 85-95 % konsumeras när kaffet tappat det mesta av sin smak, och då märker man knappast skillnad på ett kaffe med 100 % bönor av en given kvalitet, eller ett med 90 % finbönor och 10 % annat. Den skillnaden hade däremot varit fullt märkbar om man för varje kopp själv malde sitt kaffe...

Jag träffade en säljare av kaffeprodukter och han sa att det färdigmalda kaffet var en produkt som handlarna inte hade någon avans på, det skulle vara som en lockvara och hela kaffebönor får man betala fullt pris på.

Det kan nog stämma, men jag tolkar det inte som att de inte tjänar något alls på det malda kaffet. Det hade varit konstigt med tanke på att hela bönor bör vara en relativt liten del av deras totala försäljning.

Kanske finns det en skillnad mellan företag som säljer "bulk-kaffe" och de företag som säljer "kvalitets-kaffe"? Säljare av "kvalitets-kaffe" borde ju vilja visa upp en bra produkt som gör att folk köper mer (till fullpris), medans "bulk-kaffe"-producenten tjänar sina pengar på en stor volym? Vad tror ni? :)
 

Jacob

Well-known member
Jag mailade Zoegas kundtjänst med denna fråga och svaret bekräftar nog det mesta av vad ni alla skrivit här ovan.

"Det stämmer att hela bönor är dyrare än malt kaffe. Som du kanske redan misstänker, beror detta mycket på volym - vi säljer betydligt mer malt kaffe än hela bönor. Utöver detta är lagerhållning av hela bönor betydligt mer kostsam. De tar mer utrymme och måste vänta längre på att lämna vårt lager då hela bönor, efter paketering, ger ifrån sig mer CO2 än malda. Detta innebär att dessa påsar måste stå på vårt lager en tid för att släppa ur sig denna gas - de skulle annars anlända till butik uppblåsta som fotbollar. [Använder de inte backventiler?]

Det hela-bönorkaffe som inte säljs i lösvikt utan i färdigpaketerade påsar kostar från oss till grossist ca 25 procent mer, sedan är det upp till handlaren själv att sätta sina priser och där kan vi tyvärr inte påverka mycket. I handeln används även vanliga 500 g vacpak som "indragare" exvis vid veckoslutsannonser. Detta innebär att handeln sätter enormt stora minusmarginaler på just den produkten för att locka konsumenter. Således säljer många butiker ut vanligt malt kaffe billigare än vad de själva köper in det för, vilket gör att en prisjämförelse med hela bönor blir väldigt missvisande."
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,721
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp