Baristaubildning

exxy19

Well-known member
Jag har gått hemmabaristakursen hos Johan & Nyström och tyckte den var helt OK. Nu har jag iofs inget att jämföra med men....
Innan dess var jag hyfsat erfaren MEN självlärd och hade lite luckor att fylla i. (jag har dessutom andra intressen) :blush:

http://www.johanochnystrom.se/content2.php?page=Kurser

Jag såg att du bor i Haninge, hyfsat nära och bra då de håller till i Tullinge. (iaf från ett Eskilstunaperspektiv)
 

Musikarfelix

Well-known member
Är det någon som gått Johan & Nyström's barista utbildningar (ej hemmabarista alltså)? Jag skulle veta vilken nivå de ligger på, alltså:

Basic Barista
Advanced Barista
Advanced Barista Complete

Om man kan latte-art, hantverket, rengöring osv så behöver man väl inte gå Basic-kursen? Frågan är vilken nivå Advanced Barista kursen ligger på, kan man latte-art kanske inte det är något (eller är det)?
 
Hemmabaristakursen

Jag har gått hemmabaristakursen hos Johan & Nyström och tyckte den var helt OK. Nu har jag iofs inget att jämföra med men....
Innan dess var jag hyfsat erfaren MEN självlärd och hade lite luckor att fylla i. (jag har dessutom andra intressen) :blush:

http://www.johanochnystrom.se/content2.php?page=Kurser

Jag såg att du bor i Haninge, hyfsat nära och bra då de håller till i Tullinge. (iaf från ett Eskilstunaperspektiv)


Vad fick du lära dig på den kursen? Eftersom du är självlärd, (vilket jag tycker att jag också är) tyckte du att det var mycket nytt på den kursen ? Var den både teoretisk och praktisk? :)
 

GLC

Well-known member
Satsa på att komma med på något Home barista jam eller vanligt barista jam eller liknande, där kan du lära dig det mesta.
 

exxy19

Well-known member
Vad fick du lära dig på den kursen? Eftersom du är självlärd, (vilket jag tycker att jag också är) tyckte du att det var mycket nytt på den kursen ? Var den både teoretisk och praktisk? :)
Både teori och praktik. Först info om bönsorter och olika skördeprocesser, sen provsmakning av lite olika sorter.

Sedan, praktiska tips om hur man jobbar med en hemmamaskin (Gaggia Classic), malning, fördelning i filter, tamperteknik samt extraktionstidens påverkan.
Sen så fick vi lära oss hur man skummar mjölk (och får till det bra).

Jag hade sakta börjat närma mig på egen hand men den stunden av den tretimmarskursen som ägnades åt det kortade min utvecklingstid med åtminstone ett halvår.

Sen tillkom en rundvandring på rosteriet och en påse bönor att ta hem.
Jag betalade 600:- och tyckte inte att det var för dyrt.
 

eimermusic

Well-known member
Är det någon som gått Johan & Nyström's barista utbildningar (ej hemmabarista alltså)? Jag skulle veta vilken nivå de ligger på, alltså:

Basic Barista
Advanced Barista
Advanced Barista Complete

Om man kan latte-art, hantverket, rengöring osv så behöver man väl inte gå Basic-kursen? Frågan är vilken nivå Advanced Barista kursen ligger på, kan man latte-art kanske inte det är något (eller är det)?

Jag, tillsammans med en kompis, gick kursen som nu heter "Advanced Barista Complete" i början på hösten (precis innan den bytte namn tror jag). Eftersom man får själv påverka innehållet i kursen så kan man få den lite skräddarsydd och detta är var vi fokuserade på:

-Först lite historia om Kaffe, om olika arter och lite om odling och torkning.
-Sen körde vi en mindre koppning med drygt 25 olika bönor och rostningar. Johan E kom och "störde" med några test-bönor från labbet. Det var extra kul att smaka hans olika varianter av "samma" kaffe.
-Sen körde vi lite teori och trix kring detaljer vid malning, dosering och extrahering.
- Sen var det lite övning av dessa saker med deras fräsha Dalla Evolution och Compak K10 som huvudverktyg. Oväntat darrigt att göra espresso hårt granskad av en "lärare". :) Jag tyckte jag var "ganska bra" innan... efter hade man ett dussin nya små små detaljer att notera som fel vid varje extrahering.
-Efter lunch skulle vi fokusera på mjölk och latte-art. Det var över snabbt eftersom vi båda bedömdes ganska fullärda på det förutom rent nötande av olika rosettor. Träning, träning var hemläxan.
-Vi lekte med lite andra maskiner, bar några säckar rå-kaffe...
- Vi avslutade dagen med en rolig espresso-blandar tävling. Vi fick ca ett dussin olika bönor och skulle göra två blandningar var. Dessa skulle vi sedan göra espresso på som bedömdes av Rickard (kursledaren) efter sedvanliga tävlingsregler... som tur var bedömdes inte själva arbetet utan bara slutresultatet :)

En riktigt kul dag hade vi i alla fall och jag lärde mig i alla fall en del nytt om vissa moment, en del om tillverkning och historia som inte intresserat mig så mycket tidigare och fick bekräftelse på att man i alla fall tänkt och gjort rätt på grunderna. Roligast var nog blandnings-tävlingen och koppningen.
 
Topp