Problem med min Rancilio

Ezra

Member
Hej alla kaffevänner! Jag är helt nyreggad på sidan, letar desperat efter hjälp med min kaffemaskin. Har en Rancilio Silvia med en Rocky kvarn inköpt för nästan två år sen.
I helgen började den krångla.

Inget kaffe kom ur den. Samma kaffe, samma malning och det var tvärtstopp. Vi har varit superlata med rengöring, så till slut i helgen skruvade jag loss skruven vid brygghuvudet och gjorde rent filtret där uppe, helt fullt med "gegga"....men fortfarande kör den inte 100%ig. Känns inte som att den har tryck att få igenom vattnet ordentligt genom kaffet. Det strilar ur nån blaska bara, och tar verkligen tid.

Kan den tappa lite tryck bara sådär? Jag har som sagt inte gjort några andra rengöringsinsatser på den, så tips emottages tacksamt vilka åtgärder jag kan ta själv.

Avkalkning? med citronsyra läste jag i en annan tråd. Finns nån instruktion för hur man gör?

Tackam för allt.....
 

Ezra

Member
Yes, såg det faktiskt, dock fattar jag inte hur man gör praktiskt. Häller ner i vattentanken och bara köra?
 

demo

Well-known member
precis. sen kör du igenom bara maskinen.

om du vill kan du köra igenom ångröret oxå...

Sen kan du fylla på med vanlig vatten igen. och om de smakar lite citron fortfarande så är de ingen fara. citronsyra är ju koncentrerad citron helt enkelt och inget farligt.

välkommer till riktigtkaffe och lycka till
 

Ezra

Member
Tack snälla, då ska jag genast sätta igång. Ska den stå ett tag också med citronlösning i rören? för bästa effekt kanske...

Du tror att detta löser mina "tryckproblem"? Känner en viss oro, rena paniken som hägrar ifall maskinen pajjar :-(
 

Large

Well-known member
Äsch, inte behöver du känna panik. Om det inte blivit bättre efter ett antal avkalkningsomgångar så kan det vara pumpen som har gjort sitt. En ny kostar ca 20-30 € och kan man hantera en skruvmejsel så går den faktiskt att byta själv.
 

Ezra

Member
Nu har jag kört igenom två vändor med citronsyra-lösningen. Ingen större fällning faktiskt. Hmm...vi har iofs maskinen på nästan hela dagarna. Hade väntat mig mer partiklar än det som kom ut.

Tack för svar, dock är jag fundersam till hur en pump skulle gå sönder på under två år? Är det möjligt? Vad har man för livslängd på dem egentligen, maskinen kostar ju en del.
 

kellogs

Well-known member
citronsyra löser upp kalket det "blir" inga partiklar (det kan bli partiklar som lossnar och kommer ut men det behöver inte bli det)
 
Topp