Nyhet från La Vibiemme DOMOBAR SUPER JUNIOR DUBBELKOKARE

svartvest

Well-known member
Från Monterivas sida

http://www.monteriva.se/

DOMOBAR SUPER JUNIOR DUBBELKOKARE

Nyhet från La Vibiemme. En riktigt kompakt maskin för dig som föredrar en perfekt espresso utan att avstå möjligheten att servera cappuccino och caffè latte till hela sällskap. Maskinen har separata kokare för ånga/tevatten respektive kaffe. Det går då att välja att stänga av ångan när den inte behövs.

Kokaren för kaffe har 0,5 liters kapacitet som värms med ett element på 600 watt.

Ånga och tevatten värms i kokaren som har 0,75 liters kapacitet. Det är mindre än värmeväxlarmaskinerna men eftersom temperaturen i kokaren inte påverkar bryggtemperaturen har trycket ställts på 1,6 bar, mot värmeväxlarnas kokare som står runt 1,0. Ett kraftfullt element på 1200 watt värmer. Den kombinationen ger utmärkt kapacitet.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Små kokare och en liten prislapp. Undrar hur tempstabil kokarna är, om de orkar skumma på utan att tappa flåset och brygga 4-5 espresson utan att tappa temperaturen?

Äntligen blir det lite konkurrens bland dubbelkokarna!
 

hrbrun

Well-known member
Ursäkta, kan ni förklara vad nyheten är? Den är väl inte så ny..? Stefan Böna skaffade den här för flera veckor sedan. Eller var det en annan maskin..?
 

Stefan Böna

Mr Microtext
...om de orkar skumma på utan att tappa flåset och brygga 4-5 espresson utan att tappa temperaturen?

Ånga och tevatten värms i kokaren som har 0,75 liters kapacitet.

Jag har ju bara Silvian att jämföra med, men kapaciteten känns fullt tillräcklig. Däremot så skulle jag, som jag skrev i en annan tråd, ta tevatten samtidigt som jag körde en extraktion. Då störtdök bryggtrycket och extraktionen upphörde helt! :eek:hmy:

Skulle tippa på att hetvatten inte tas från samma kokare som ångan, utan ifrån extraktionskokaren... :huh:

Och det där med nyhet? Visst, urgammal är den väl inte men 14 januari skrev Tobiemme om denna maskin... Vi är för snabba för oss själva här ibland... :D

//Stefan (som så smått börjar lära sig sin nya leksak, men som nog måste sänka bryggtrycket)
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp