Produkttråd: Rancilio Silvia

Viking

Well-known member
Mina erfarenheter är att Synesso ridgeless-filtret är suveränt till Silvian. Jag vill alltid dosera mer än vad dubbelfiltret som följer med klarar av, med resultatet att skruven i spridarfiltret förstör pucken eller i värsta fallet att inte filterhållaren ens går in i maskinen.

Vidare är det min upplevelse att det är oändligt mycket enklare att få till bra latte art om man skummar mjölken först och brygger espresson sen.
 

Viking

Well-known member
Kaffecompagniet har Synessokorgar (http://www.kaffecompagniet.se/) i deras butik. Det går säkert att beställa också. De hade varianterna 7g, 14g, 21g. Dock var den största korgen inte ridgeless utan hade en "mindre" ridge.

Jag köpte 14 & 21 följde med när jag köpte mitt nakenfilter. Det blir jäkligt mycket kaffe av den sista...
 

Almapeso

Well-known member
Vart kan jag få tag på Synessokorgar?

Jag mailade dem och fick beställa för hemleverans.
Beställde synessokorg (dubbelfilter) och ett naket handtag. Till det en påse biloya för att fylla upp postens viktskalor.
Kan varmt rekommendera dem, frakten gick endast på 40 kronor.

Det går åt radikalt mycket mer kaffe i synessokorgen, men har sen dess inte fått någon channeling som var mer vanligt med Silvians filterkorg med smutsdike. Så en klar win-win.
 

Tobiemme

Well-known member
jag fick ett tips om att Gaggias filterkorgar också är ridgeless – så jag tjackade en dubbelkorg. den funkar fint, men det fastnar lättare kaffekorn under filterkorgens kant jämfört med VBM-korgen. de hade Gaggia-korgar för en billig peng på Kaffemaskinen.

ps. sorry för OT! :eek:hmy:
 

Dr G

Well-known member
Kaffecompagniet har Synessokorgar (http://www.kaffecompagniet.se/) i deras butik. Det går säkert att beställa också. De hade varianterna 7g, 14g, 21g. Dock var den största korgen inte ridgeless utan hade en "mindre" ridge.

Jag köpte 14 & 21 följde med när jag köpte mitt nakenfilter. Det blir jäkligt mycket kaffe av den sista...

Jag mailade dem och fick beställa för hemleverans.
Beställde synessokorg (dubbelfilter) och ett naket handtag. Till det en påse biloya för att fylla upp postens viktskalor.
Kan varmt rekommendera dem, frakten gick endast på 40 kronor.

Det går åt radikalt mycket mer kaffe i synessokorgen, men har sen dess inte fått någon channeling som var mer vanligt med Silvians filterkorg med smutsdike. Så en klar win-win.

Tack för hjälpen, köpte faktiskt min Silvia hos dem, och blev fantastiskt väl bemött. (tack Daffy :) ) Så det blir att skicka ett mail.....
 

PoPr

Active member
Jag ska snart köpa en Silvia... Några tips på vart? Finns det olika "versioner" av Silvian och isf, vilken ska jag köpa?
Jag har hört ryktas om ett nytt ångrör, följer det nya röret alltid med en beställning av en Silvia nu? Många frågor, men jag vill få beställningen helt rätt från början!
Tacksam för svar och hjälp :)
 

GLC

Well-known member
Det är Silvia 2009 som du ska ha. Kolla på min blogg i signaturen för bilder på de nya förändringarna mot den äldre Silvian. Alla har garanterat inte den i lager men en som har den och den som jag köpte min av med enormt bra service var Kaffecompagniet. Ett tips är att PMa Englund här på forumet då han är mannen bakom det stället.

Köper du från annat ställe så dubbelkolla att det verkligen är den nya du får.
 

demo

Well-known member
har haft min maskin snart 4månader tror ja. och jag undrar av ni som har lite mer erfarenhet av silvian.

hur mkt tål den?

Min maskin har tuggat luft ett antal gånger vilket inte kan vara så bra för pumpen och har även tryckt och pressat en hel del med brygghuset och pf. Har även kvävt maskinen väldigt mkt.

Många lååååååånga tider innan de börjar droppa, nästan så den kvävs.

nu är frågan om tål den de här? kan jag fortfarande vänta mig att maskinen är så gott som den va i början eller har den påverkats av detta.
Jag känner att ja inte får till mina skott lika bra längre fast jag tror de kan göra me att bönorna stått för länge nu och börjar tappa kvalitet.

va tror ni?
 

Viking

Well-known member
Kommer det fortfarande ut vatten i returslangen när du chokar den så betyder det att pumpen fortfarande är helt OK.

OPVn släpper nämligen ut övertrycket i vattnet via returslangen när trycket är över 9-10 bar. Släpper den däremot INTE ut något vatten via returslangen när du chokar maskinen eller t ex kör med blindfiltret så kan du ha ett problem (eller att OPVn är helt fel ställd). Men som sagt - släpper den ut vatten betyder det att den pumpar över 9-10 bars tryck och då verkar den ju vara helt OK.

Jag tror på dåligt kaffe!
 

PoPr

Active member
Det nya tre-håls ångröret... Hur pass stor skillnad är det egentligen mot det gamla? Är det jättestor skillnad i skumkvalitet, märkbar skillnad, eller en feature bara för att?
 

GLC

Well-known member
Har det nya men har inte testat det gamla. Jag tycker det nya är riktigt bra att använda, känns mer som en riktig maskin.
 

Viking

Well-known member
Min Silvia med enkelhålsröret står nu och gråter i ett hörn, GLC! ;) Man kan f.ö. få till riktigt fint skum med det gamla också. Jag misstänker att det inte är så stor skillnad mtp att resten av maskinen är identisk ångmässigt. Vill man så går det säkerligen att byta sista delen av röret om man vill ha det nya.
 

GLC

Well-known member
Fine, jag har inte skummat själv på gamla silvian men jag har använt många maskiner, allt från budget till 3 gruppers LM
 

demo

Well-known member
Jag behöver eran hjälp nu!

Jag har nu i flera månder haft min silvia men jag får inte till ett enda bra skott.

Med ett bra skott menar jag att jag får mer än 4 cl i min kopp och att den smakar mjukt och fint utan massa starka beska eller stickiga smaker.

Jag tog en espresso på espresso house vid skansktull och visst de va väll inte de bästa skottet i stan. Men jag tycker ABSOLUT att de va bland dem godaste skotten jag druckit.

Varför?
För att de va en fin kopp med 6-7 cl av en fin arabica/robusta blandning. Den va inte besk på ett äckligt sätt utan den va helt enkelt MYCKET behaglig att dricka. Den va len i smaken och den va RIKTIGT fin helt enkelt.

Hon bakom spaken använde en faema.
Nu är frågan om de är min maskin eller mitt hantverk som gör att ja inte får till de?

Va ska ja göra?
 

Viking

Well-known member
demo - kanske du byter kaffe för ofta? När jag har provat med 250g påsar tycker jag att jag precis lyckas börja få till det när kaffet är slut.

Om du köper en kilospåse av en blandning med robusta och arabica så hinner du köra in blandningen väl. Jag lyckades t ex få till mycket bra skott med en gran crema-påse på de sista 250 grammen. Före det var det bara "ok".

För att kunna få ner mer kaffe i filtret rekommenderar jag dig att köpa ett större filter, t ex synesso 14g. Den får du ner bra mycket mer kaffe i än orginalfiltret utan att spridarskruven petar sönder pucken när du fäster portafiltret i maskinen.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp