Produkttråd: Rancilio Silvia

pojoel

Well-known member
Men kör du finare malning då?

Jag som är lat handlade ju mig en färdigpiddad Silvia av en kille som fått uppgraderingsfeber. Han hade den inställd på 1.5 sek pre-infusion och sedan 28 sek brygg. Jag har anpassat min malning till att passa detta, och jag får (numera) konstanta fina skott, tack vare våg och steglös kvarn.

Vissa kaffebyten kräver ganska mycket rattande, exempelvis om jag byter mellan Sandbys "Genuin Espresso" och Musettis bruna, krävs det minst tre varvs rattande och sissådär två grams ökning/minskning.
Musettin kräver just nu sissådär 17.5 gram för att bli till en doppio i min smak.

Jag har aldrig kört något annat än doppio, mest beroende på att det var det filtret jag fick med. Silvias originaltamp är ett skämt, men jag hittade en snajsig en för vettiga pengar på samma ställe jag köpte kvarnen. (coffee24.de)

Min kvarn är min avatar, en ganska billig en, men med utomordentliga malskivor, Lelit PL043 MM. Steglöst är nog fasen bra om man bara kör espresso, för ibland märker jag att jag behöver ratta ett kvarts varv hit eller dit under kaffepåsens livslängd.

Och, ja, jag var också ganska frustrerad i början.
 
Senast ändrad:

tnordl

Well-known member
Filterkorg, större än dubbel... singel använder jag inte utan den bara den dubbel som följde med min v2. Är det någon som testat någon större och kan ge några kommentarer. Är den som följer med v2 16g. I så fall skulle jag kanske tänka mig en 18g.

Tips, råd.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp