Utetemperaturens betydelse

Calobra

Alnö Kaffehus
Under vintern har jag rostat ute i ovärmda verkstan. Både i lilla stekugnen jag har där ute samt i CR100 tycker jag det blir knasigt långa rostningstemperaturer. Runt 20 minuter i CR 100 senast igår. Då med folie som täckte halva "ut"gallret.
Kan det vara utetemperaturen som spökar? Är det som igår 0 grader eller som i Januari kanske 10-15 grader, dvs 20-30 grader lägre temp än på sommaren, borde det väl bli motsvarande tempsänkning inne i bönkammaren.

Skulle det vara en bra ide att vintertid köra tex CR100 i ett skåp i vilket luften fort skulle värmas?
 

Joche

Active member
Har Du koll på temperaturen i ugnen? Om det är tillräkligt kallt i utrymmet där du har ugnen kommer inte ugnen av att klara att nå önskad temp p g a avkylning. Kan tro att luftfuktighet också påverkar. CR100 är samma grej, ju kallare omgivning desto längre tid tar det. Hög luftfuktighet ger fuktigare inluft. Skaffa en hygrometer och ett par termometrar så kan du mäta lite och hitta sambanden som funkar
 

DS

Well-known member
Jag har märkt samma grej när jag rostat ute med CR100. Har testat att sätta maskinen i en kartong (får inte vara för hög, så att det bli för varmt) som gör att utluften delvis stannar kvar och cirkulerar runtomkring maskinen. Om man vill kan man ju sticka in en termometer för att ha koll på exakt temperatur. Fungerar ganska bra faktiskt.
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Jag har märkt samma grej när jag rostat ute med CR100. Har testat att sätta maskinen i en kartong (får inte vara för hög, så att det bli för varmt) som gör att utluften delvis stannar kvar och cirkulerar runtomkring maskinen. Om man vill kan man ju sticka in en termometer för att ha koll på exakt temperatur. Fungerar ganska bra faktiskt.

Som jag misstänkt. Men du har alltså en öppen kartong - inget lock, bara väggar?
Trodde det skulle behövas lock också.

Provade ett tag att ställa den nära en vägg så att utluften blåste mot väggen och därmed delvis bromsades. Blev inte bra - fick smältskador i plasten på rostaren då.
 

DS

Well-known member
Inget lock, bara väggar, och unte för höga sådana. Utluften är så het, så det är nog risk för brand eller smältskador om man tar i för mycket.
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp