Produkttråd: Dalla Corte Mini (och Super Mini)

hrbrun

Well-known member
hmm..intressant, kan det vara så att ni har det smala brygghuvudet(spridarfilter), mitt är drygt 1cm tjockt och med dubbelkorg är det helt omöjligt att få ner så mycket kaffe!!

edit:
klippt från homebarista.com
"-Triple Baskets are available (sorry, they don't fit the Vivaldi), so you have options to experiment with different doses without resorting to custom fabricated baskets.
-A thin shower screen support (a.k.a. diffusion block) is available, to maintain headspace when updosing.
-A thick block is also available, for those who prefer downdosing.
"

dags att ta fram kameran och något att referensmäta med!
 

hrbrun

Well-known member
Nu har priserna åkt ner till styvt 19.500 istället. Märkligt beteende av shoparna... Men det känns som maskinen införskaffades i rätt tid!
 

RuneL

Well-known member
Hej gutter,

hvor roligt der er kommet flere på forummet der har købt DC mini. Jeg har snart haft min et år, og er fortsat vældigt nøjd med den.
Angående dosering af kaffe i filteret, så findes der to afstands-stykker af messing som man kan montere over spridarfilteret. Hvis man har den tykke skive i maskinen er det meget svært at montere PF'et i maskinen med mere end 16g kaffe i filteret. Bruger man den tynde skive, går det smidigt at ha over 20g kaffe i filteret.

Jeg har eksperimenteret en del med forskellig dosering i min maskine, og det virker til den som udgangpsunkt over-ekstraherer lidt, dvs. den kan godt li at blive op-doseret. Kører man dosen ned imod 12g eller 14g bliver kaffen meget syrlig, men opnår en væsentlig bedre balance ml syrlighed/beskhet ved 16g. Min temperatur til dobbeltfilteret har jeg som udgangspunkt stående rundt 92.5 grader, men det laborerer jeg naturligvis med. Det er blot mit startpunkt til en ny kaffe.

Mht. vandfilter, så anvender jeg et bestmax-filter direkte i tanken til montering på slangen. Da det danske vand er ganske hårdt (18dH her i Odense) er det livsnødvendigt med kalkfilter. Jeg anvender sådan et filter her http://www.waterandmore.dk/DK/Produkter/Filterpatroner/ som koster typ 100dkr og går at anvende i ca 3mdr inden det skal skiftes.

Michael fra kontrakaffe i CPH har i sidste uge fortalt mig der er kommet flere ång-tipper (?) til DC'en, så det kan være der er lidt mere at eksperimentere med i fremtiden.

Ha det godt,
Rune
 

hrbrun

Well-known member
hmm..intressant, kan det vara så att ni har det smala brygghuvudet(spridarfilter), mitt är drygt 1cm tjockt och med dubbelkorg är det helt omöjligt att få ner så mycket kaffe!!

edit:
klippt från homebarista.com
"-Triple Baskets are available (sorry, they don't fit the Vivaldi), so you have options to experiment with different doses without resorting to custom fabricated baskets.
-A thin shower screen support (a.k.a. diffusion block) is available, to maintain headspace when updosing.
-A thick block is also available, for those who prefer downdosing.
"

Plockade isär gruppen ikväll för ett litet bad av delarna och passade på att mäta spridarfiltret. Det är strax under 10mm tjock. Med "shower cap" bygget det någon mm till.

Har mailat lite med baristashopen.se och de hänvisar till leverantören som skickar med 21gr filter som standard. De säger "21g filter är standard på alla Dalla i Sverige. Vi har testat oss fram och satt detta som standard då vi tyckte det är bäst. Vi kan fixa mindre filter om någon kund vill ha men då måste man även byta "shower holder". Det vi har nu som standard är lite tunnare eftersom filtret är större."

Tycker det är lite märkligt att de säger att de skickar med enkel- och dubbelfilter till sina maskiner, när det egentligen är ett trippelfilter. Men baristashopen skulle se om de kan hitta ett mindre filter till mig. Ska bli spännande att testa senare!
 

godis_knugen

Well-known member
intressant, ska mäta mitt lite bättre nästa gång jag har det löst, men skulle tro att det är närmare 13-14mm

Det vi har nu som standard är lite tunnare eftersom filtret är större."

detta låter knepgt, om man har större filterkorg borde väl spridarfiltret bygga på mer för att inte lämna för stort gap ner till kaffet? eller tvärt om, om man har ett mindre spridar filter räcker det med en vanlig dubbelkorg (eller enkel om man nu använder det)!!!
 

hrbrun

Well-known member
Är det någon som isolerat sin maskin? Jag funderar på att slå in ångkokaren i något isolermaterial för att minska energiåtgången (och knäppningarna).

En annan fundering är om det finns någon tapp på ångkokaren om man behöver tömma den...
 

hrbrun

Well-known member
Ja, det är ju ett gammalt knep. Men det är så jobbigt, och jag är så lat. Men det är väl bara att konstatera att brute force alltid funkar :)

Här är en video av innandömet på DCM. Det är en oediterad film som lutar en del. Men dock, den visar innandömet av min DCM. Utan krusiduller.

[youtube]h6jZBSK7Cqg[/youtube]
 

godis_knugen

Well-known member
En annan fundering är om det finns någon tapp på ångkokaren om man behöver tömma den...

där finns ingen tapp...tyvärr. :(

Ångkokaren kan du nog tömma genom att öppna ångkranen luta maskinen eller vända den upp och ned.

mmm, luta på den går väl an men frågan är hur nycket man får ut!?
men att vända den blyklumpen uppochner .... nooooo!

funderar mer på om man lite då och då (typ vid varje avkalkning)skruvar ur vakuumventilen (eller något annat som är lätt att komma åt) ,sticker ner en liten slang och tömmer kokaren.
 

supinum

Well-known member
Hur nöjda är ni med era DallaCorte-maskiner utifrån ett bullerperspektiv. Om jag fattat saken rätt så sitter det vibrationspumpar i de däringa och såna har jag lite tråkiga erfarenheter av från tessempelt en La Scala butterfly som jag hade en gång i tiden.

/mvh David S
 

hrbrun

Well-known member
där finns ingen tapp...tyvärr. :(

mmm, luta på den går väl an men frågan är hur nycket man får ut!?
men att vända den blyklumpen uppochner .... nooooo!

hear hear! det är ju knappt så det går att flytta Minin några längre sträckor. typ 2m :)

funderar mer på om man lite då och då (typ vid varje avkalkning)skruvar ur vakuumventilen (eller något annat som är lätt att komma åt) ,sticker ner en liten slang och tömmer kokaren.

jag installerade ett avhärdningsfilter idag. vet inte om det gör avkalkning överflödig.... Skulle väl tro att det skjuter upp det, men inte hur länge som helst.

Är det verkligen så lätt att man "bara" kan skruva bort vakuumventilen och balta på med vattnet...?
 

godis_knugen

Well-known member
Hur nöjda är ni med era DallaCorte-maskiner utifrån ett bullerperspektiv. Om jag fattat saken rätt så sitter det vibrationspumpar i de däringa och såna har jag lite tråkiga erfarenheter av från tessempelt en La Scala butterfly som jag hade en gång i tiden.

grymt nöjd med min maskin, ljudnivåntänker man inte så mycket på.

Är det verkligen så lätt att man "bara" kan skruva bort vakuumventilen och balta på med vattnet...?

njae kanske inte jätte lätt men tanken var att man
* lossar "någon" anslutning på kokaren för att få en liten öppning.
* sticker ner en slang.
* tömmer ut vattnet med hävert.

kan hålla med om att det är en lite omständig lösning och definitivt inget man gör en gång i veckan precis.
 

Matte_L

Active member
I onsdags landade min nya DallaCorte Mini i hemmet.

Måste bara reflektera lite över kaffemaskiner och Kaffemaskiner. Har kört en FrancisFrancis X1 i ca 3 år. Om man jämför med 90% av alla kaffeer så har kaffet alltid varit bättre hemma.

Efter bara en handfull shots på Mini, så har ett nytt ljus spridit sig över kaffevärlden för mig.
Säga vad man vill, men kaffehobby är definitivt en prylhobby. Nu kostar väl en Mini nästan 4 gånger så mycket som en FF X1, men just nu känns det som varenda krona är väl spenderad.
Att tryck och temperaturstabilitet kan påverka så mycket förvånar mig. Man undrar hur så många kaffeer kan misslyckas med att framställa ett hyffsat kaffe?!?!? De flesta kör ju med riktigt bra maskiner.

Nu skall jag växa in i min nya kaffekostym, undrar hur många dubbla man kan dricka och ändå sova? :)

/Mattias L
 

hrbrun

Well-known member
Grattis! och vad kul att höra att det lönar sig att ta ett par kliv framåt.

DCM är en kalasmaskin, men samtidigt som den ger förutsättningar kräver den också ett bra hantverk. På Silviatiden visste jag knappt vad channeling var, och nakenskotten blev alltid jättebra. Those days are over... Och jag orkar inte riktigt träna det som krävs nu för tiden. Måste ta tag i det här. Kanske BaristaCamp ger mig den inspiration som krävs! :)

Återigen, grattis. Då är det bara att uppgradera kvarnen då :D
 

Matte_L

Active member
Ja du, försöker dämpa suget efter en ny kvarn.
Bara att mala ytterligare 7-8 g kaffe jämfört med X1:an gör att malningshastigheten känns viktig.
Satte ett par riktigt fina shots imorse och sedan torskade jag totalt på mjölken, mer mjölk står på inköpslistan. Igår kväll var det tvärtom, det blir nog lite bergodalbana ett tag framöver.

/ML
 

Mathias

Well-known member
.........Att tryck och temperaturstabilitet kan påverka så mycket förvånar mig. Man undrar hur så många kaffeer kan misslyckas med att framställa ett hyffsat kaffe?!?!? De flesta kör ju med riktigt bra maskiner.......
/Mattias L

Kanske för att det använder HX maskiner och inte tömmer ur HX kokaren tillräckligt för att få ner temperaturen?
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp