Produkttråd: Dalla Corte Mini (och Super Mini)

jrylander

Well-known member
Ville bara säga att dc mini har en till lycklig användare nu. Köpte Marias dc och har bara dragit ett skott hittills. Verkar grymt bekvämt med både temperaturval och flödesmätning.
 

Zoogs

Member
Ett år sen senaste inlägg, känns som det måste åtgärdas. Är också en nybliven (och stolt) ägare till en DCM. Vore kul om vi kan få lite liv i tråden, så jag bumpar lite försiktigt och hoppas att inte någon misstycker.

Har precis börjat jobba in mig på maskinen, men för att vara nybörjare så tycke jag att det går hyfsat. Skumningen är inte perfekt, men helt ok. Vill bara få till liite finare skum och jobba lite på latte art:en. Men det får bli en senare prioritering. Skotten blir helt ok, ligger ganska nära 25-30 sekunder med det dubbla filtret. Kräver ganska finmalet, utan att behöva gå upp på den allra finaste inställningen på Varion.

Men alla "experter" som haft DCM under längre tid är välkomna med input. Hur gör ni för att få till ett så bra skott som möjligt? Han ni ändrat tryck i maskinen? Vilka mängder har ni programmerat på flödesknapparna? Själv har jag lagt 30 ml på enkel och 60 ml på dubbel. Är det i överkant?
 

osks

Well-known member
Vilka mängder har ni programmerat på flödesknapparna? Själv har jag lagt 30 ml på enkel och 60 ml på dubbel. Är det i överkant?
Nu har jag ingen DCM, men jag har volymbaserade knappar på min. Jag tycker det funkar bättre att köra manuellt. Rätt som det är råkar det bli ett skott som kräver lite mer eller mindre vatten, och då blir det antingen överextraherat eller underextraherat. Till att börja med tänkte jag att jag skulle orka ställa in den (jag kör dessutom bara dubbla espresso, så det är bara en knapp att anpassa) när jag justerade in malningsgrad och så, men har visat sig att jag inte orkar bry mig om det.

Jag har min knapp för dubbel inställd på något som är ungefär lagom för en dubbel på min maskin, men jag vet inte vad det är för volym. Förmodligen mindre än 60ml. Om man är extremt lat någon gång och ska ha en latte, ja då kan den väl funka.

Min maskin har dock ingen knapp för manuellt på/av, så jag har programmerat enkel-knappen till rätt mycket vatten, och det är den jag använder 95% av gångerna (både för bryggning och skölja ur portafiltret). Har DCM:en en knapp specifikt för manuellt på/av?
 

Zoogs

Member
Jag har också börjat inse att det kräver noggrannhet med malningsgrad, tampning osv för att mängden skall bli densamma på de förprogrammerade knapparna. Så det ligger nog i riktningen att jag kommer att köra på ditt alternativ. Dallan har 3 st knappar, enkel, dubbel och manuell.
 

hrbrun

Well-known member
Det är förvätning på dcm. Ställ upp dubbeln rejält och använd den med manuellt stopp. Då utnyttjas maskinen bäst. Lycka till.
 
Har precis blivit lycklig (?) ägare till en DCM. Men har ett jätteproblem. Det låter utav helvete när jag ångar och det blir i princip inget skum. Nåt måste vara fel, eller?

Blev betydligt bättre med min gamla Gaggia :(
 

hne

Well-known member
Du är nog ovan vid så kraftig ånga. Öva placering av ångpipen i vatten med en droppe diskmedel. Skriker gör det om man är för långt under ytan, en naturlig kompensationsreaktion när ångmonstret försöker spraymåla hela köket vitprickigt.
 
Det kommer en satans massa ånga :)

Närå, jag är väl inne på att det funkar som det skall men att det är ett klassiskt "handhavandefel".

Den ångar som sagt på järnet. 1-2 dl mjölk blir varm på några sekunder, men i princip helt utan skum. Och det låter så att det skär i öronen (värmer i kanna av metall). Idag testade jag dock att hålla munstycket i ytan de första sekunderna för att sen doppa ned den. Tror att det var lite tystare, och blev lite mer skum. Dock inte så mycket skum som jag förväntat mig, och framförallt inget bra skum. Mest stora bubblor i ojämn storlek. Mer som diskvattenskum än den sköna kräm av mikroskum man vill ha.

Men det kanske bara är så att jag gravt har underskattat handlaget som krävs för att göra mikroskum? Trodde bara att det var att stoppa ned röret och vrida på :)

Var dock mer fundersam till ljudvolymen för där tyckte jag det var svårare att hitta bra nivå. Men det kanske krävs mer träning än de 5-10 latte jag gjort hittills?

Till saken hör att det frugan som står för det huvudsakliga skummandet och tvingas för tillfället ha hörselkåpor på :( Själv håller jag mig till espresso och även där är jag inte helt överväldigad. Blir inte 5 ggr bättre än Gaggia som prislappen antyder... Men där är jag öppen för att det kan krävas några fler skott innan jag hittat rätt. Potentialen ser ut att finnas.

Sålänge jag vet att det inte är fel på maskinen så får jag väl ge den lite mer tid innan jag ger upp antar jag.
 

hne

Well-known member
Dåså. Blås badskum i ett par sekunder och vispa ner det till ett lent och krämigt microskum på kanske 5-7 sekunder till.
 

hrbrun

Well-known member
Du har köpt ett redskap som kräver träning och åter träning. Du kommer inte att bli missnöjd när du gör ditt första riktigt bra skott espresso. Tro mig.

Skaffa en våg så du vet att du mal samma mängd kaffe varje gång till att börja med. Se förstås till att ha färskt kaffe. Överväg att uppgradera din kvarn (vad har du för kvarn förresten? :) )
 
Tack för blås-tipset, blev klart bättre resultat direkt! Som sagt, jag var nog lite väl inne på auto-skummandet ala Gaggia. Skall säkert gå att få till nåt bra så småningom :)

Nog för att jag gillar gott kaffe, men våg känns väl ändå lite väl nördigt ;) måste man ha det? Är det för intrimning tänker ni? Vill ha en smidig process lika mycket som bra kaffe och när man skall ta en snabb stående espresso innan jobbet med två galna ungar vid knäna är det inte läge att ställa sig och väga... ;) Jag mal efter volym istället och det har funkat hyfsat bra tidigare. Visst blir det lite variation, men det är också en del av tjusningen. Man vet aldrig när man får den perfekta espresson, plötsligt händer det! :)

Har en Rocky-kvarn och trodde att det skulle räcka? Har redan hört från annat håll att jag borde uppgradera, men är inte sugen på det faktiskt. Som jag sa så hade jag inga större problem med kvaliteten på Gaggia-kaffet, men när den gick sönder efter 10 år kändes det naturligt att uppgradera och då kändes det som att DCM var nästa naturliga steg.
 

TTobbe

Well-known member
Jag höftade mängden kaffe under många år men då jag började att väga kom en jämnhet i skotten. Väg och mal bara en dos i taget inga bönor i hopern
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp