Produkttråd: Dalla Corte Mini (och Super Mini)

hrbrun

Well-known member
Till er andra DCM-användare. Under uppstart, innan maskinen blivit varm, blinkar LEDarna på era maskiner också?
 

treefinger

Well-known member
Bra initiativ! Har du hunnit laborera med temperaturen någonting ännu?

Till er andra DCM-användare. Under uppstart, innan maskinen blivit varm, blinkar LEDarna på era maskiner också?

Jag har för mig att den brukar blinka alldeles när man startar igång maskinen. Stod det inte i manualen att det hade något att göra med att den fyllde kokaren eller något i den stilen?
 

hrbrun

Well-known member
Bra initiativ! Har du hunnit laborera med temperaturen någonting ännu?

Tack :) Vi måste ju hålla ihop och dela erfarenheter!

Har endast testat lite att vrida ner tempen till 92-93 grader. Har just druckit en Sumatra Gayo FTO dubbelskott, och den var god som attan. Drog en riktigt lång en i nakenfiltret, runt 40s och ca 4cl.

Jag har för mig att den brukar blinka alldeles när man startar igång maskinen. Stod det inte i manualen att det hade något att göra med att den fyllde kokaren eller något i den stilen?

Manual och manual... ;)

Men nej, jag har inte sett något i manualen om uppstartsblinkningar, förutom vid premiärstarten. Ingen alarmbeskrivning passar på just det här beteendet. Har kollat så det finns vatten i dunken förstås...

Tror helt enkelt att maskinen blinkar innan den nått brukstemp. Du kan väl kolla din vid nästa uppstart?
 

treefinger

Well-known member
Har endast testat lite att vrida ner tempen till 92-93 grader. Har just druckit en Sumatra Gayo FTO dubbelskott, och den var god som attan. Drog en riktigt lång en i nakenfiltret, runt 40s och ca 4cl.
Intressant, justerade precis ner temperaturen från 95 till 93 grader på en soltorkad gatsinga och tycker den blev trevligare den med.

Manual och manual... ;)
... Du kan väl kolla din vid nästa uppstart?

:lol:Absolut, det ska jag göra!
 

hrbrun

Well-known member
Kalkfilter

I min Silvia har jag använt ett kalkfilter som sitter fäst på vattenslangen i tanken. På DCM är det är dunk med ett ganska litet hål, och omöjligt att få ner ett sånt filter.

Fjärde produkt från slutet på den här sidan (http://www.alrp.se/shopping/besttillb.html) har jag just nu, men den är som sagt för stor...

Några tips på mindre avhärdare mottages tacksamt!
 

spice

Active member
Hur lång är uppstartstiden på DC tills det går att få ut en bra espresso? Väldans sugen på denna maskin:)
 

hrbrun

Well-known member
Har faktiskt inte testat. Brukar slå på maskinen det första jag gör på morgonen, och när det är dags för frulle är det varmt och fint.

Känslan är dock att det går snabbare att värma den är Silvian. Kanske 15 minuter...
 

spice

Active member
Ok tack. Jag läste en tråd på home-barista att det var svårt att dosera mer än 14-15g i portafiltret, är det något ni märkt? Jag överdoserar endel ibland beroende på böna...:)
 

spice

Active member
Är det så att man använder sig av trippelkorgar om man ska överdosera mycket? Finns det sådanna till Dalla Corte?
 

hrbrun

Well-known member
Mängd kaffe som får plats i filtret ur kvarnen beror lite på hur fluffigt kaffet är när det kommer ut antar jag. Har varierat mellan 15-19g när jag gjort några skott, och det har fått plats utan problem.

Däremot tycker jag det blir mycket slaskigare puckar när jag använder 15g, en sörja som är svår att slå ur i knockboxen. Dock blir kaffet gott :)
 

hrbrun

Well-known member
Vilket djup är det på dubbel- respektive trippelkorgarna till DCM?

Lite svårt att svänga förbi när man bor i Linköping ;)
 

hrbrun

Well-known member
dubbelkorgen är ungefär 25mm djup och trippelkorgen typ 30mm...

Nu har jag mätt mina korgar hemma, de är ca 25mm upp till ridgen och ytterligare 3-4mm till toppen.

Misstänker att jag fått två trippelkorgar men ingen dubbelkorg. Doserar 18-19g till ett dubbelskott, då blir korgen inte full innan tampning. Efter tampning är kaffet ca 5mm under ridgen......
 

treefinger

Well-known member
Angående skumning, har ni hittat något sätt att vinkla ångröret som ger bra virvel? Jag fick bäst resultat när jag vinklade ångröret mot mig en aning. Hur gör ni?
 

hrbrun

Well-known member
Angående skumning, har ni hittat något sätt att vinkla ångröret som ger bra virvel? Jag fick bäst resultat när jag vinklade ångröret mot mig en aning. Hur gör ni?

Hmm, måste säga att jag tycker det är svårt att inte få till bra skum. Iofs kanske det blir lite mycket ibland, men det är alltid väldigt bra micro foam.

Trädfingret, kan inte du mäta dina korgar? Visst har du också ett naken-pf? Är det likadana korgar i dubbel-pf som i naken-pf?
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp