Silvia '09 ångrör på en Silvia ala '08?

Millow

Active member
Är det möjligt att sätta dit 2009 modellen av Silvias ångrör (köpa som reservdel) på en Silvia köpt 2008?

vart kan man köpa sånna grejer om det skulle vara möjligt?
 

Englund

Well-known member
Inte by default.

Har sett utländska webbshoppar som säljer konverteringskit, men de tar bra betalt för dem.
 

GLC

Well-known member
Borde väl gå tycker man. Har själv en Silvia 2009 och är enormt nöjd med ångröret. Har hittat någon tidigare men hittar inte åt den just nu, kanske nån annan gör det.
 

algr01

Well-known member
3 hål el gamla röret bäst?

Hej!

jag har provat båda varianterna på Kaffemaskinen och tycker det nya röret med 3 hål och kulled är grymt snyggt men jag lyckas inte få något finare skum att tal om med det. Dåligt med virvel pga att jag upplever att den inte mäktar med att leverera till 3 hål men att mjölken ändå väldigt snabbt blir varm-> jag får inte till några microbubblor med det innan mjölken blir för varm. Har testat 3-hålsröret en handfull gånger.

Kan även nämna att jag testade deras Electa med 4 hål, en helt annan maskin men det har inte med antal hål att göra för med denna uppstår snabbt virvel med fint skum som resultat. Mjölken uppnår rätt temp på ungefär samma tid.

Jag har lättare att skumma med det gamla ångröret. Vad är din el andras uppfattning som kört den nya röret på Rancilio?

Borde väl gå tycker man. Har själv en Silvia 2009 och är enormt nöjd med ångröret. Har hittat någon tidigare men hittar inte åt den just nu, kanske nån annan gör det.
 

GLC

Well-known member
Svårt att avgöra vad som är bäst förstås. Mycket är ju vad man är van vid. Jag fick perfekt microskum första gången jag använde den, och ja, jag har upprepat det :)
 

algr01

Well-known member
Diskmedelsskum blir det inte, efter en knacknig och en snurr på kannan är skummet blankt men samma fart och virvel som med 1 hål blir det inte. Säkrare resulat med 1 hål. Möjligen är det en vanesak.

Hade jag vetat att det gått att köpa den nya maskinen och bytt ångrör till det gamla hade jag nog köpt den nya, nu valde jag gen. 2 istället. Kanske man får ångra...
 

Nysquist

Active member
Silva 09 rör på en Classic kanske? Har inte sett ett 09 ångrör i detalj än så jag vågar inte göra någon bedömning själv.
 

Musikarfelix

Well-known member
Nu har det gått en liten tid och tänkte fråga hur det ser ut idag...

Är det något ställe som säljer de nya delarna (förutom PF)?
Är det någon som skulle kunna länka till konverteringskit om det finns?
 

villyvonka

New member
Är det möjligt att sätta dit 2009 modellen av Silvias ångrör (köpa som reservdel) på en Silvia köpt 2008?

vart kan man köpa sånna grejer om det skulle vara möjligt?

Jag är också intresserad av vart man kan köpa ett sådant konverterings kit så om det finns nån därute som är bättre på google än mig så dela gärna med dig. :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp