Vägen till pimpning är nog roligast.

HE

Well-known member
I helgen som gick bar det av till Småland och lastbilsverkstan med den gamla stålsvarven. Målet var att byta ut plasthandtaget till ett svarvat stålhandtag. Ritning? Nej, det fick lösa sig.

Lägger ut några bilder för den som är intresserad:

Vad har man lärt sig av det här?
Jo, att!
-Jag ångrar mig inte
-Design är alltid lurigt
-Man kan finjustera i all evighet
-Ja, handtaget blir varmt när det inte är isolerat
-Vägen dit är alltid roligast (oftast):blush:
 

Bilagor

  • IMG_0232.jpg
    IMG_0232.jpg
    75.9 KB · Visningar: 140
  • IMG_0234.jpg
    IMG_0234.jpg
    68.2 KB · Visningar: 87
  • IMG_0235.jpg
    IMG_0235.jpg
    54.8 KB · Visningar: 95
  • IMG_0236.jpg
    IMG_0236.jpg
    66.4 KB · Visningar: 120
  • IMG_0237.jpg
    IMG_0237.jpg
    58.9 KB · Visningar: 168
  • IMG_0294.jpg
    IMG_0294.jpg
    41.6 KB · Visningar: 186

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
-Ja, handtaget blir varmt när det inte är isolerat.

Snyggt! Men hur pass varmt blir det då? :unsure:

Jag har ju handtag i metall, de som jag har kvar från min Isomac Mondiale. De blir visserligen varma, men "mer ljummen än varm" skulle jag nog säga. De blir definitivt inte för varma, så att det skulle bli obekvämt att hålla i handtaget. Men så vet jag ju iofs inte hur konstruktionen ser ut i detalj, om det finns någon isolerande funktion som inte finns på ditt handtag.

Handtaget blev inte för varmt i en HX maskin, och inte i en dubbelkokar-tjofräs heller. I en HX bör den bli något varmare gissar jag, men om det blir märkbart varmare vet jag inte... :unsure:
 

HE

Well-known member
Det blir varmare än ljummet, lite mer varmt och gott. Frågan är om det inte stannar vid en viss temperatur, det finns väl en gräns för hur varm själva korgen ska bli?

Konstruktionen är som sådan att det är "hålgänga" i handtag och "korgfästet". Jag tog en gängstång och skruvade ihop handtag och korg tills det tog stop.

Värmen fortplantar sig ju genom järnet, så vad man skulle ha är väl någon form av gummipackning i för att stoppa värmen.

Som sagt, det finns ju inga gränser för utveckling.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Isomacs handtag har en metalltapp som sticker ut från filterkorgs-hållet. På den metalltappen finns en gängad plast/gummi-pryl. På de gängorna är handtaget i metall påskruvat.

Om det sedan är för att isolera mot värme eller för att få ner tillverkningskostnaden är en intressant (och obesvarad) fråga.:)
Kanske för att slå två flugor i en smäll?
 

GLC

Well-known member
Gummihantagen från LM blir varma och goa de med när de sitter i en varm maskin.
 

HE

Well-known member
Mitt nästa problem kommer bli rosten. Vi tänkte svarva i rostfritt, men i detta stressiga läge hittade vi en stump som skulle kosta 500:- och det kändes lite i överkant för en smålänning ;).
Jag sprutade på lite klarlack som redan blivit lite skavt. Man får helt enkelt hålla efter och torka noga.

En annan sak! Vad gärna man skulle vilja ha en hederlig gammal stålsvarv i garaget. Livet skulle bli så mycket enklare då, hahaha.
 

Bat

Active member
Det blir varmare än ljummet, lite mer varmt och gott. Frågan är om det inte stannar vid en viss temperatur, det finns väl en gräns för hur varm själva korgen ska bli?

Konstruktionen är som sådan att det är "hålgänga" i handtag och "korgfästet". Jag tog en gängstång och skruvade ihop handtag och korg tills det tog stop.

Värmen fortplantar sig ju genom järnet, så vad man skulle ha är väl någon form av gummipackning i för att stoppa värmen.

Som sagt, det finns ju inga gränser för utveckling.

Om du gör handtaget i rostfrirtt så löser sig värmeproblemet till en viss del. rostfritt leder värme mycket sämre än vanligt stål (stekpannahandtag).
i ditt fall blir även ett rostfritt handtag varmt med tiden, stekpannans är perforerat i början, det gör mycket på värmespridningen.
 

HE

Well-known member
Ja, jag får avvakta ett tag så får vi se hur det funkar. Än så länge är det ju inte något problem.

/Henke
 

Jacob

Well-known member
Kan i och för sig vara schysst att känna temperaturen när man håller på och mecklar med sitt kaffeskapande. När man lärt sig hur varmt handtaget ska vara när maskinen nått bruksvärme så känner man ju också snabbt när det är ok att göra sin första kopp, eller om handtaget är för avsvalnat efter att ha varit ifrån bryggruppen lite för länge.

Edit: det går ju så klart att känna på andra ställen på pf:et, men när man har chansen att ha ett mysvarmt handtag att bedöma med är väl inte det fel. :)
 

HE

Well-known member
Hade maskinen påslagen lite längre än jag brukar. Det blev för varmt, fick spola lite vatten på handtaget innan hantverket började.

Det får bli någon form av gummipackning eller rostfritt i framtiden.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Trist när en upgradering blir en nergradering... :(
En isolerande bit mellan korg och handtag skulle säkert hjälpa till.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp