Anfim KS Self vs Ascaso i-1

johey

Well-known member
Jag är lite på jakt efter en kvarn. Kandidaterna just nu är Ascaso i-1 och Anfim KS Self. Den förstnämnda är ett par hundringar billigare och finns dessutom i färg som matchar min kaffemaskin. Starka argument, men Anfimen verkar grym. Ganska tyst och verkar ge klumpfritt och fint resultat, medan jag inte fått chans att provköra Ascason. Någon som kört båda dessa kvarnar och kan komma med lite pros & cons med dem båda? Kan resultatet och ljudnivån på Ascason mätas med Anfimen?

Tillägg: Vilken är lättast att rengöra och vilken ger minst kaffespill (alltså kaffe som sitter kvar inne i malverket och inte kommer ut förrän nästa gång jag maler)?

Och notera även att jag är ute efter en kvarn utan dosator. Vet inte om någon av dem har dosator som tillval, men i så fall snackar vi modellen utan.
 

GLC

Well-known member
Har dålig koll på Ascason men har bara hört bra saker om Anfim. Har en modell större Anfim på gång själv och läst bra saker om både den, Self och Best.
 

johey

Well-known member
Mmmkay.. På denna tråd att döma lutar det åt att den röda färgen och låga priset inte väger upp mot Anfimen. Han som skriver hävdar att Ascason har bräckliga plastdelar och att den samlar på sig stora mängder kaffe i malverket. Kan någon bekräfta eller dementera?
 

Dr G

Well-known member
Hej, jag har haft en Anfim KS Self i några veckor, jag har uppgraderat från en Hugin så jag har inte så mycket att jämföra med, men så här långt så är väldigt nöjd med hur bra kvarnen maler samt hur lätt det är att hitta en korrekt malgrad. Maler gör den i en ljudnivå som är helt acceptabel. Gjorde rent den för första gången i går och blev förvånad över hur lite kaffe som fastnat, även fast det gått en hel del kaffe igenom den. Det enda som jag inte riktigt är nöjd med är att det fastnar kaffe högst uppe i "näsan" men det är iofs lätt åtgärdat genom att komma ihåg att knacka på näsan efter avslutad malning. Jag har även tagit bort skruven som håller fast näsan och det gör det ännu enklare att få ut allt kaffe.
 

Daffy Duck

Well-known member
Mmmkay.. På denna tråd att döma lutar det åt att den röda färgen och låga priset inte väger upp mot Anfimen. Han som skriver hävdar att Ascason har bräckliga plastdelar och att den samlar på sig stora mängder kaffe i malverket. Kan någon bekräfta eller dementera?

Det är I2 som har delar av verket i plast, samt ett koniskt malverk på 38 mm.

I1 har samma yttre hölje men ett kraftigare verk helt i metall, och flata malskivor på 54 mm.

http://www.jbcoffeehouse.se/info/filer/Katalog_I1-I2_08.pdf
 

Daffy Duck

Well-known member
Då förstår jag! Så I-1 är en bra kvarn?

Jag har inte gjort någon direkt A-B jämförelse, men jag skulle nog vilja säga att den är minst lika bra. Om inte bättre. Och enligt mig snyggare.

I1 har jämfört med Anfim:
Större malskivor (54 mm mot 50 mm)
Lägre RPM (700 RPM mot 1300 RPM)
Kraftigare motor (250W mot 100W)
 

johey

Well-known member
Tackar Daffy! I-1 låter lovande.

Jag har fått löfte om att komma till en av stans kaffebutiker och själv jämföra de två kvarnarna. Det ska bli ett sant nöje. :) Jag återkommer med min utvärdering så snart jag har varit där.
 

johey

Well-known member
Har ännu inte kommit iväg och provat kvarnarna, men det blir väl förhoppningsvis snart. :)

Jag har fått erbjudande om en begagnad Compak K3 Touch. Kan ovannämnda kvarnar mäta sig mot denna? Compaken verkar ju vara rätt stor den också, och största anledningen att jag byter kvarn är ju att den jag har är för stor för köket... Men malningsresultatet är ju trots allt en viktig faktor. Blir det mycket bättre resultat av en K3 Touch än av exempelvis I-1?
 

larjo11

Well-known member
Jag har för mig att en del tycker att Compak K3 Touch är nästan i klass med Mazzer Mini-E. Har inte testat en K3 själv så jag säga säkert. Så det är väl bara o mäta o se om du har plats för en K3:a.
 

Yirgacheffe

Well-known member
Vad det gäller Ascaso vs Anfim så har de lite olika styrkor & svagheter.
Ascason går att finjustera mer då Anfim har fasta lägen för malningsgrad. Anfimen är då å andra sidan smidigare ifall du växlar mellan olika bryggmetoder.
Anfim är överlag mer gedigen & jag skulle tro att en Anfim överlever åtminstone ett par Ascaso.

Compak har jag inte kört, men skulle bli förvånad ifall den inte rycker ner brallorna ganska enkelt på både A&A. Den är å andra sidan stor..

Ett annat alternativ kanske kan vara den här: http://www.riktigtkaffe.se/showpost.php?p=66027&postcount=40

Lycka till
 

mts

Well-known member
compaken spelar i en högre division, k3 är en grym kvarn för pengarna och om den är hälften så stabil och välbyggd som min k6:a så kommer den hålla i en halv evighet åtminstonde.
 

johey

Well-known member
Vad det gäller Ascaso vs Anfim så har de lite olika styrkor & svagheter.
Ascason går att finjustera mer då Anfim har fasta lägen för malningsgrad. Anfimen är då å andra sidan smidigare ifall du växlar mellan olika bryggmetoder.
Anfim är överlag mer gedigen & jag skulle tro att en Anfim överlever åtminstone ett par Ascaso.

Jag har bara haft stegbaserade kvarnar, så visst vore det trevligt med en steglös för att prova att finlira. Jag kör ändå bara espresso.

Hur menar du att Anfimen håller bättre? Enligt Daffy är det bara i-2 som har plastdelar i verket. i-1 är metall. Är den detta till trots klenare byggd än Anfimen?

Compak har jag inte kört, men skulle bli förvånad ifall den inte rycker ner brallorna ganska enkelt på både A&A. Den är å andra sidan stor..

Har iofs hört att det bildas klumpar i kaffet av K3, medan både Anfimen och Ascason inte ska göra det. Men det kanske är relativt respektive prisklass, att man ställer högre krav på dyrare maskiner och att jämförelser därmed lätt blir orättvisa?


Hm. Aldrig hört talas om faktiskt. Den ser ju lite speciell ut. Får se om jag får syn på den och låter mig bli övertalad. :)
 

jesperC

Active member
De fasta lägena på Anfim kvarnen styrs av en lite fjäderbelastad pigg. Vill man inte klicklägena så går den att ta bort. Alternativt så låter man den sitta kvar och ställer in kvarnen mellan hacken, det går oxå.

//j
 

mts

Well-known member
klumpar i kaffet kommer du få med alla doserless-kvarnar i olika storlek. Jämför man k3:an med t.ex rocky eller minimoka så är det betydligt färre och mindre klumpar (av vad jag sett). Brorsan har en acaso i-mini har jag för mig, kan vara i-1 också och den tyckte jag klumpade något helt galet mycket.
 

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,622
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp